خبر و اطلاعیه - آرشیو
دکتر مهدویزادگان: جامعه حق دارد از من بخواهد در انتخابات شرکت کنم
از جنبه عمومی من در جامعهای زندگی میکنم و از امکانات و خدمات آن جامعه استفاده میکنم، بنابراین جامعه متقابلاً حق دارد از من بخواهد در انتخابات شرکت کنم. حقوق شخص در جامعه امانت است و حقوق عمومی نیز امانت تلقی میشود. حقوق فردی و عمومی به عنوان امانت امر مهمی است که باید در پاسداشت آن نهایت تلاش و همت را داشت
ادامه مطلبدکتر سجادیفر: طبق آیات قرآن نباید عنوان فسق و ناهنجار برای مؤمنین بهکار برد
یک جامعهی دینی باید به این باور برسد که افراد آن جامعه از نفس همدیگرند و اگر جامعهای به یک بیاعتمادی درونی برسد، راههای پیشرفت را برای خودش مسدود کرده است «وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ»، مراقب باشید لقبهای سوء به هم ندهید. بنا به قول مفسرین منظور هر تعبیری است که شنونده را دچار رنجش میکند و سپس میفرمایند: «بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ»، بسیار ناشایست است که شما عنوان فسق، یعنی تعابیر ناهنجار را برای افرادی که در مجموعهی مؤمنین قرار گرفتهاند به کار ببرید و این بسیار ناپسند است.
ادامه مطلبدکتر قاسمپور: «توکل» با اقدام عملی، تلاش و حرکت نتیجه میدهد
پیامبر اکرم (ص) کسانیرا که برای کسب روزی تلاش نمیکردند نه تنها متوکل نمیدانست، بلکه آنها را متکل میدانست؛ کلّ بر دیگران، یعنی سربار.
ادامه مطلبدکتر صانعپور: خداوند حق مالکیت همهی انسانها، خواه دیندار و خواه بیدین را به رسمیت میشناسد
خداوند حق مالکیت همهی انسانها، خواه دیندار و خواه بیدین را به رسمیت میشناسد و اجازه نمیدهد به هیچ بهانهای مالکیت اشخاص بر اموالشان نادیده گرفته شود؛ آنجا که میفرماید: «اموال یکدیگر را به ناحق نخورید و به منظور تصاحب اموال مردم، به حاکمان رشوه ندهید».
ادامه مطلبدکتر ایازی: صادق نبودن با مردم، مسئولان را سیاهچهره میکند
امام علی (ع) تأکید میکردند، وقتی میخواهید با من صحیت کنید با القاب و ... حرف نزنید و به صراحت سخن خود را بیان کنید؛ از حقوق مردم نسبت به حاکمان «النَّصِیحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ» است. امام میدانست که اگر قدرت طولانی شود و نقد نشود روز بهروز برای خود وجه شرعی میسازد و به بهانهی از بین رفتن دین، مخالف را سرکوب میکند.
ادامه مطلبگزارش نشست «اثرات روانشناختی یک سال زندگی با کرونا»
نشست «پیامدهای روانشناختی یک سال زندگی با کووید ۱۹» با حضور: دکتر علی صاحبی، دکتر فریبرز درتاج، دکتر اسماعیل ناصری و دکتر مهرنوش هدایتی برگزار شد.
ادامه مطلبدکتر واسعی: از نظر حضرت علی (ع) هیچ انسانی بیگانه و فرودست به حساب نمیآمد
امامت امری آسمانی و بی نیاز از مشاوره و همراهی فکری مردم است، اما حکمرانی یا خلافت بدون حضور و نقش مردم میسر نمی شود، چنانکه امام در جاهای زیادی به آن اشاره میکند.
ادامه مطلبدکتر الویری: دنیاخواهی و دینفروشی میتواند به فراموش شدن پیام اصلی انقلاب و خون شهیدان بیانجامد
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا قَدْ أَصْبَحْنَا فِی دَهْرٍ عَنُودٍ وَ زَمَنٍ کَنُودٍ، یُعَدُّ فِیهِ الْمُحْسِنُ مُسِیئاً وَ یَزْدَادُ الظَّالِمُ فِیهِ عُتُوّاً. لَا نَنْتَفِعُ بِمَا عَلِمْنَا وَ لَا نَسْأَلُ عَمَّا جَهِلْنَا وَ لَا نَتَخَوَّفُ قَارِعَةً حَتَّى تَحُلَّ بِنَا. اى مردم، ما به زمانهای پر از جفاکاری و روزگاری آکنده از ناسپاسی وارد شدهایم، که در آن، نیکوکار بدکار شمرده میشود و ستمگر بر خودبزرگبینی (کبر) خویش میافزاید، نه از دانستههایمان بهره میبریم و نه از ندانستههایمان میپرسیم و از رویدادهای سخت و هولناک هراسی نداریم تا بر ما فرود آید.
ادامه مطلبدکتر مهدویزادگان: انسان باید جهالت و ظلمپیشگیاش را رها کند
مگر خداوند چیزی را به امانت داده است که از اهل کتاب و دیگران میخواهد به اهلش بازگردانند؟ میگوییم، آری، در قرآن کریم از سه چیز یاد کرده است که باید به اهلش باز گردد؛ کتاب، حکومت و نبوت: وَلَقَدْ آتَیْنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّةَ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ" [سورهی الجاثیة : ۱۶].
ادامه مطلبسخنرانی ایوانف با عنوان «پژوهشهای بینرشتهای زیرساخت الکترونیکی برای زبان، میراث تاریخی و فرهنگی»
پژوهشهای بینرشتهای زیرساخت الکترونیکی برای زبان، میراث تاریخی و فرهنگی: یک مطالعه موردی برای زبان بلغاری Interdisciplinary Research E-Infrastructure for Language, Historical and Cultural Heritage: A Case Study for Bulgarian Prof. Dr. Kiril Ivanov Simov ایوانف سیموف
ادامه مطلبدکتر مهدویراد: لایه لایهی قرآن برای ما سخن دارد
امیدوارم در توجه به قرآن راهی را برویم که بزرگتن ما رفتند و در قرآن تأمل کنیم و از قرآن جدا نشویم که لایه لایهی این کتاب آسمانی برای ما سخن دارد و از اینکه این فرصت را به من دادید، سپاسگزارم.
ادامه مطلبدکتر فوزی: آثار منتشر شدهی طرح اعتلای علوم انسانی به ۲۵ مورد رسید
آثار منتشر شده طرح اعتلا، بر چالشها و مسائل مهم علوم انسانی کشور تمرکز دارد که یکی از آنها موضوع آسیبشناسی نسبت مهارت و اشتغال دانشآموختگان رشتههای علوم انسانی با آموزشهای این رشتهها و ارائهی راهبرد برای برونرفت از این چالشها و کمک به کاهش آسیبها و مشکلات است
ادامه مطلبالسلام علیک یا علیابن ابیطالب(ع)
امام علی(ع) فرمودند: برترین پساندازها دانشیست که به آن عمل شود و احسانیست که به آن منّت گذاشته نشود. غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۵۳
ادامه مطلبدکتر سجادیفر: معیار گفتوگوی انبیاء با مخاطبین بر ارزشها استوار است
معیار گفتوگو و صحبت انبیاء با مخاطبین بر ارزشها استوار است؛ ارزشهایی چون احترام به مخاطب، احترام به اینکه خود فرد به باور برسد، بدون الزام و اجبار، زیر سؤال بردن ارزشهای مادی و ظاهری، تکریم افراد.
ادامه مطلبحجتالاسلام ایازی: در قرآن کریم بیش از ۱۳ محور به «صداقت» پرداخته است
ررسی جایگاه صداقت در قرآن نشان میدهد که بیش از ۱۳ محور در این زمینه در قرآن کریم بهکار رفته است. به عنوان مثال صِدق، صَدّق، صدقاتهن، صدیقاً، صدقاً، صدق و..... تعبیراتی هستند که در قرآن آمده است.
ادامه مطلبمریم پرتو: انسانها دوست ندارند سخنی تلخ و گزنده بشنوند
قول حسن یعنی قولی که مطابق فطرت انسان و خوشایند انسان باشد. انسانها دوست ندارند سخنی که میشنوند تلخ و گزنده باشد. این سخن مختص یک یا چند آیه نیست، بلکه سراسر قرآن بر این پایه بنا شده که رفتار و ارتباط با دیگران باید نیکو باشد. در عینحال آیاتی داریم که به صراحت به این موضوع اشاره می کند. مثلاً خداوند در سورهی طه در داستان حضرت موسی(ع) و فرعون، فرعونی که عاصی، طغیانگر و متکبر است و دیگران را دسته دسته کرده و اهل برتری بر دیگران است، به موسی(ع) میفرماید اِذْهَبَآ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىفَقُولَا لَهُ قَوْلاً لَّیِّناً لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَى
ادامه مطلبدکتر صادقیزاده: انسانیت با ربوبیت، معنویت و دینداری مترادف است
اگر انسان «بما هو انسان» را در نظر بگیریم و انسانیت را مناط نظر و ملاک عمل قرار دهیم، انسانیت با ربوبیت، معنویت و دینداری مترادف است. اگر زمانی فهمی از دین پیدا شد و استنباطی از دین نشر داده شد که با انسانیت در تضاد است، میتوان فهمید این برداشت به خطا رفته و شکلی انحرافی یافته است.
ادامه مطلبدکتر صانعپور: در اسلام مسالمت، مهمترین اصل اخلاقی است
در دین اسلام مسالمت، مهمترین اصل اخلاقی است زیرا نام اسلام از سلم و مسالمت مشتق شده و بر سر هر یک از سورههای قرآن ،آیهی «بسم الله الرحمن الرحیم» -که رحمانیت عام پروردگار را نسبت به همگان تداعی میکند– تکرار میشود. براساس کلیدواژهی قرآنی «ناس» میتوان اصول «اخلاق مسالمت» را صورتبندی کرد.
ادامه مطلبدکتر معینزاده: شهید مطهری به احیاء دین میاندیشید
دکتر معینزاده: در نظامی همچون نظام برآمده از انقلاب ایران، شاید توفیق نظام بیش از آنکه به احداثات و ابداعات تکنولوژیک و پیشرفت در علوم طبیعی بستگی داشته باشد، به التفات این نظام به منزلت خداداد انسان و ایجاد فرد و جامعهای متناسب با این منزلت بستگی دارد.
ادامه مطلباهمیت دعا و ذکر خداوند و مفهوم نیکی و برّ
ای پیامبر! اگر بندگان من از شما راجع به من پرسیدند، به آنها بگو که من نزدیکم، اجابت میکنم دعوت کسی که مرا دعا میکند. با نگاهی به تفسیرالمیزان در مورد این آیه، خواهیم دید که حضرت علامه متذکر میشوند در این آیه اساس گفتار بر تکلموحده قرار داده شده و هیچ صیغهی غیبتی در آن نیست. در همین یک آیه هفت ضمیر متکلموحده بهکار برده شده که در قرآن منحصر بهفرد است و این نشاندهندهی نوع رابطهی بدون واسطهای است که خداوند در دعا برای بندگانش لحاظ کرده است.
ادامه مطلبگزارش نشست «قرآن و اخلاق محیط زیست»
همانطور که در قرآن به کشف خزائن و معادن زمین و بهرهبرداری از آنها تشویق شده، برای حفظ زمین حاصلخیز و نگهداری از آن هم جایزه تعیین شده که برای توسعهی پایدار هم امری تعیینکننده است. قرآن کسانی را که به این کار اهتمام نداشته باشند و باعث نابودی زمین شوند، مفسد خطاب کرده است. برای نمونه در سورهی بقره آیه ۲۰۵ میفرماید؛ گروهی با ظلم بر مردم حاکم شدهاند و فساد میکنند و مردم را میکشند و زمینهای حاصلخیر را از بین میبرند.
ادامه مطلب