بررسی تطبیقی اصول تربیت اجتماعی در سیره علوی و جنبش فمنیسم (با تأکید بر جایگاه اجتماعی زن)
بررسی تطبیقی اصول تربیت اجتماعی در سیره علوی و جنبش فمنیسم (با تأکید بر جایگاه اجتماعی زن)
سال 1399
پدیدآور: سعیده عظیمی راویز
استاد راهنما: حسین کامیاب
استاد مشاور: مرضیه کهنوجی
دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده:
تفاوت در خلقت انسانها از ویژگیهای نظام احسن هستی و مورد تأکید قرآن است، عدم درک صحیح از تفاوتهای ذاتی بین زن و مرد به مباحثی دامن زده است که نتیجه آن انحراف از مسئولیتهای اختصاصی زن و مرد است و زنان را در طول تاریخ گرفتار بیعدالتی و نابرابریها و سلب آزادیهایی نمود که در نتیجه، جهت احقاق حقوق زنان دست به مبارزاتی در قالب مکتب فمنیسم زدند، آنها در پی کسب حقوقی در زمینه عدالت و برابری و مسئولیت بین زنان و مردان بودند که 1400 سال پیش مولای متقیان با حفظ جزئیات نسبت به آنها اهتمام ورزیده بودند. هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی اصول تربیت اجتماعی در سیره علوی و جنبش فمنیسم و با تأکید بر جایگاه اجتماعی زن است که با روش توصیفی - تحلیلی سه اصل از اصول تربیت اجتماعی (عدالت، مسئولیت پذیری و آزادی) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش حاکی از این است که؛ وجود برخی بیعدالتیها نسبت به زنان نتیجه حاکمیت مکاتب غیر الهی بر سرنوشت جامعه بشری است که زنان را از برخی حقوق طبیعی خود محروم نموده است. فمنیست ها نظام تقسیم وظایف و مسئولیتهای زنان و مردان را نابرابر میدانستند در حالی که آنها توجهای به حکمت تمایز زیستی زنان و مردان نداشتند و مسیری افراط گونه را پیمودند که موجب اضمحلال مهم ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده شدند و همچنین در زمینه آزادی آنها خواستار آزادی مطلق زنان و مردان بودند که البته به نتایج مثبتی چون آزادی سیاسی و حق رای دست پیدا کردند؛در حالی که در سیره علوی و حکومت نمونه ایشان، علاوه بر مردان زنان نیز این از انواع آزادیها همچون حق رای برخوردار بودند. آزادی در امر آموزش نیز از حقوق زنان در زمان حضرت بود که در فمنیسم زنان برای کسب آن دست و پنجه نرم میکردند و در نهایت میتوان گفت مهمترین چالش جنبش فمنیسم برای زنان نادیده گرفتن نهاد خانواده و نقش تربیتی زنان در جامعه است. بر خلاف جنبش فمنیسم در سیره علوی زنان با حفظ کرامت انسانی خود مسئولیت مهمترین رکن اجتماعی جامعه بشری یعنی نهاد خانواده و نقش تربیتی جامعه را بر عهده دارند.