مقایسه تطبیقی روش های فرزندپروری در سیره علوی و دیدگاه دیانا بامریند

تعداد بازدید:۴۱

مقایسه تطبیقی روش های فرزندپروری در سیره علوی و دیدگاه دیانا بامریند

سال 1397

پدیدآور: خاطره قاسمی

استاد راهنما: حسین چراغی وش

استاد مشاور: علی اکبر مرادیان قبادیانی و حسن علی ویسکرمی

دانشگاه لرستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی

چکیده:

تربیت شایسته و کامل اصلی ترین دغدغه والدین در فرزندپروری است. همه والدین می خواهند بهترین فرزندان را تربیت کنند اما شرط اصلی رسیدن به این مهم به کارگیری بهترین روش تربیتی است. هدف از انجام این پژوهش مقایسه تطبیقی روش های فرزندپروری در سیره علوی و دیدگاه دیانا بامریند و رسیدن به بهترین و کامل ترین روش تربیتی است. یافته ها بیانگر این است که در سیره علوی سبک های تربیتی مستبدانه، سهل گیرانه و مسامحه کارانه جایگاهی ندارد و مورد قبول و تایید نیست و کاملاً رد شده است و امام علی (ع) هیچ کدام از این شیوه های تربیتی را نمی پذیرد. امام علی (ع) سبک تربیتی خود را با در نظر گرفتن همه بعدهای یک انسان مطرح می کند و تمام جنبه های یک انسان را در نظر می گیرد. الگویی که انسان را تک بعدی نمی داند و هم دنیا و هم آخرت را در نظر می گیرد. سبک مقتدرانه از نظر نظارت و کنترل فرزندان و پاسخ دهی به فرزندان و احترام به نظرات آنها شباهت هایی با سبک امام (ع) دارد اما آنچه که سبک امام (ع) را متفاوت می کند، مبانی و اهداف امام علی (ع) در تربیت است که بسی والاتر است. و همین سبب می شود که نتوانیم سبک تربیتی امام (ع) را مقتدرانه بنامیم بلکه الگوی تربیتی همه جانبه انسان ساز شاید بهترین نام برای سبک تربیتی امام (ع) باشد. با بررسی های انجام شده در این پژوهش مشخص شد که بهترین و کامل ترین الگوی تربیتی، الگوی تربیتی همه جانبه انسان ساز امام علی (ع) است چرا که ایشان در روش تربیتی خود همه بعدهای یک انسان را در نظر گرفته اند و انسانی را کامل و تربیت شده می دانند که هم از تربیت دنیایی و هم از تربیت اخروی برخوردارباشد

لینک دسترسی به متن

آخرین ویرایش۰۶ خرداد ۱۴۰۳