بررسی تطبیقی جهانیسازی امنیت در سیرهی علوی و تمدن غرب
بررسی تطبیقی جهانیسازی امنیت در سیرهی علوی و تمدن غرب
سال 1393
پدیدآور: فاطمه برهانیان
استاد راهنما: عباسعلی فراهتی
استاد مشاور: محمد اخوان
دانشگاه کاشان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده:
دغدغهی همیشگی انسانها از بدو تولد تا لحظهی مرگ، تأمین امنیّت بوده است و خواهد بود. امام علی حقّ امنیّت را زمینه ساز دیگر حقوق معرفی میکنند و حتّی پا را از این فراتر نهاده و آن را به عنوان سعادت دنیوی و زمینهساز سعادت اخروی مینامند. امام با توجه به ابعاد دو گانهی انسانها و با در نظر گرفتن ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی در همهی حیطههای اقتصادی، سیاسی و قضایی، راه دستیابی به امنیّت دنیوی و نهایتاً اخروی را بیان میکنند. امنیّت دین از دیدگاه امام علی مهمترین امنیّت است که انسانها با وجود داشتن حقّ حیات و لزوم حفظ آن باید برای تأمین امنیّت دین به عنوان مرجع اصلی امنیّت، جان فشانی کنند و از همه چیز خود بگذرند. در حالی که رئالیستها، لیبرالیستها و انتقادگراها افراد را مرجع اصلی امنیّت معرفی میکنند امّا در عمل نشان میدهند که دلیل طرح انسان به عنوان مرجع امنیّت تنها این است که اقبال عمومی با آنها همراه شود تا بتوانند به پشتوانه آن سرمایه کسب کنند و به قدرت دست یابند و در عمل این را نشانداده-اند که امنیّت حقیقی از آن صاحبان قدرت و سرمایه است.