مطالعات فرهنگی در میدان های متعدد/ ۲۹اردیبهشت ماه/۱۴۰۰
مطالعات فرهنگی در میدان های متعدد / ۲۹اردیبهشت ماه /۱۴۰۰ رضا صمیم سیده زهرا اجاق دبیر نشست: احمد شاکری
ادامه مطلبمطالعات فرهنگی در میدان های متعدد / ۲۹اردیبهشت ماه /۱۴۰۰ رضا صمیم سیده زهرا اجاق دبیر نشست: احمد شاکری
ادامه مطلبموردکاوی درمدیریت : چرایی، چیستی وچگونگی/ ۲۹ اردیبهشت ماه /۱۴۰۰ علی رضاییان، زهرا نیکخواه فرخانی، محمد شیخ زاده، امین نکویان، امیر نیک خواه دبیر نشست: زهرا رجائی
ادامه مطلباز جنبه عمومی من در جامعهای زندگی میکنم و از امکانات و خدمات آن جامعه استفاده میکنم، بنابراین جامعه متقابلاً حق دارد از من بخواهد در انتخابات شرکت کنم. حقوق شخص در جامعه امانت است و حقوق عمومی نیز امانت تلقی میشود. حقوق فردی و عمومی به عنوان امانت امر مهمی است که باید در پاسداشت آن نهایت تلاش و همت را داشت
ادامه مطلبشاهنامه وفرهنگ وادب عامه محمد جعفر قنواتی دبیر نشست : یوسف محمد نژادعالی زمینی
ادامه مطلبکرونا و سیاست های ارتباطی دولت (تجربه ها وچشم اندازها) ۲۴اردیبهشت ماه/۱۴۰۰ هادی خانیکی، علی ربیعی، حمید رضا نمازی دبیرنشست: سیده زهرا اجاق
ادامه مطلبیک جامعهی دینی باید به این باور برسد که افراد آن جامعه از نفس همدیگرند و اگر جامعهای به یک بیاعتمادی درونی برسد، راههای پیشرفت را برای خودش مسدود کرده است «وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ»، مراقب باشید لقبهای سوء به هم ندهید. بنا به قول مفسرین منظور هر تعبیری است که شنونده را دچار رنجش میکند و سپس میفرمایند: «بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ»، بسیار ناشایست است که شما عنوان فسق، یعنی تعابیر ناهنجار را برای افرادی که در مجموعهی مؤمنین قرار گرفتهاند به کار ببرید و این بسیار ناپسند است.
ادامه مطلبشاهنامه در جهان معاصر محمد دهقانی فرانک جهانگرد دوشنبه، ۲۷/ اردیبهشت /۱۴۰۰
ادامه مطلبپیامبر اکرم (ص) کسانیرا که برای کسب روزی تلاش نمیکردند نه تنها متوکل نمیدانست، بلکه آنها را متکل میدانست؛ کلّ بر دیگران، یعنی سربار.
ادامه مطلبخداوند حق مالکیت همهی انسانها، خواه دیندار و خواه بیدین را به رسمیت میشناسد و اجازه نمیدهد به هیچ بهانهای مالکیت اشخاص بر اموالشان نادیده گرفته شود؛ آنجا که میفرماید: «اموال یکدیگر را به ناحق نخورید و به منظور تصاحب اموال مردم، به حاکمان رشوه ندهید».
ادامه مطلبامام علی (ع) تأکید میکردند، وقتی میخواهید با من صحیت کنید با القاب و ... حرف نزنید و به صراحت سخن خود را بیان کنید؛ از حقوق مردم نسبت به حاکمان «النَّصِیحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ» است. امام میدانست که اگر قدرت طولانی شود و نقد نشود روز بهروز برای خود وجه شرعی میسازد و به بهانهی از بین رفتن دین، مخالف را سرکوب میکند.
ادامه مطلبمیراث مزدایی در شاهنامه حمید رضا دالوند، فرزانه گشتاسب، یاسر ملک زاده، سیروس نصراله زاده، دبیر نشست :علیرضا شعبانلو /۲۵ اردیبهشت /۱۴۰۰
ادامه مطلببزرگداشت فردوسی احمد رضایی جمکرانی، خانم اقدس فاتحی، دبیر نشست: مریم شریفی نسب ۲۵اردیبهشت/ ۱۴۰۰
ادامه مطلبنشست «پیامدهای روانشناختی یک سال زندگی با کووید ۱۹» با حضور: دکتر علی صاحبی، دکتر فریبرز درتاج، دکتر اسماعیل ناصری و دکتر مهرنوش هدایتی برگزار شد.
ادامه مطلبرهیافتی نظری به مفهوم تولید نزدجامعه فارسی زبان معاصر ایران ازمنظر زبان شناسی شناختی سرکار خانم آزیتا افراشی ۲۱اردیبهشت ماه/۱۴۰۰
ادامه مطلبتحقیقات بین رشتهای زیرساخت الکترونیکی برای زبان، میراث تاریخی و فرهنگی: یک مطالعه موردی برای زبان بلغاری ۱۹/اردیبهشت /۱۴۰۰
ادامه مطلبدر محضر نور (ویژه برنامه ماه مبارک رمضان، معاونت کاربردی سازی) باحضور خانم فروغ السادات سجادی فر ۱۹/ اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۰
ادامه مطلبدر محضر نور (ویژه برنامه ماه مبارک رمضان، معاونت کاربردی سازی) آقای سید محمدعلی ایازی ۱۸/اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۰
ادامه مطلبامامت امری آسمانی و بی نیاز از مشاوره و همراهی فکری مردم است، اما حکمرانی یا خلافت بدون حضور و نقش مردم میسر نمی شود، چنانکه امام در جاهای زیادی به آن اشاره میکند.
ادامه مطلب. نباید چنین باشد که استاد با سوء استفاده از دانشجو بار علمی خودش را ببندد. این را من سرقت آشکار و متأسفانه با درجه و نشان علمی میدانم. اگر دزدی از یک خانه بالا برود، اسم آن دزد و دزدیاش نیز یک محموله است و تحت تعقیب هم قرار میگیرد. اما سرقت علمی هم آبروی علم را میبرد و هم علم را تاریک، ظلمانی و مظلوم میکند و هم یک محموله به سرقت نمیبرد، بلکه سکوی پرش او میشود و پای تعقیبی هم در کار نیست. دراین فضا دیگر نمیتوان از طلایهداری اخلاق سخنی به میان آورد و متأسفانه این اتفاق ناگوار همچنان رایج است.
ادامه مطلبأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا قَدْ أَصْبَحْنَا فِی دَهْرٍ عَنُودٍ وَ زَمَنٍ کَنُودٍ، یُعَدُّ فِیهِ الْمُحْسِنُ مُسِیئاً وَ یَزْدَادُ الظَّالِمُ فِیهِ عُتُوّاً. لَا نَنْتَفِعُ بِمَا عَلِمْنَا وَ لَا نَسْأَلُ عَمَّا جَهِلْنَا وَ لَا نَتَخَوَّفُ قَارِعَةً حَتَّى تَحُلَّ بِنَا. اى مردم، ما به زمانهای پر از جفاکاری و روزگاری آکنده از ناسپاسی وارد شدهایم، که در آن، نیکوکار بدکار شمرده میشود و ستمگر بر خودبزرگبینی (کبر) خویش میافزاید، نه از دانستههایمان بهره میبریم و نه از ندانستههایمان میپرسیم و از رویدادهای سخت و هولناک هراسی نداریم تا بر ما فرود آید.
ادامه مطلبدر محضر نور (ویژه برنامه ماه مبارک رمضان، معاونت کاربردی سازی) ۱۵/اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۰ باحضور آقای محسن قاسم پور
ادامه مطلبمگر خداوند چیزی را به امانت داده است که از اهل کتاب و دیگران میخواهد به اهلش بازگردانند؟ میگوییم، آری، در قرآن کریم از سه چیز یاد کرده است که باید به اهلش باز گردد؛ کتاب، حکومت و نبوت: وَلَقَدْ آتَیْنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّةَ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ" [سورهی الجاثیة : ۱۶].
ادامه مطلبپژوهشهای بینرشتهای زیرساخت الکترونیکی برای زبان، میراث تاریخی و فرهنگی: یک مطالعه موردی برای زبان بلغاری Interdisciplinary Research E-Infrastructure for Language, Historical and Cultural Heritage: A Case Study for Bulgarian Prof. Dr. Kiril Ivanov Simov ایوانف سیموف
ادامه مطلبدر محضر نور (ویژه برنامه ماه مبارک رمضان، معاونت کاربردی سازی) با حضور خانم مریم صانع پور ۱۵ /اردیبهشت ماه/۱۴۰۰
ادامه مطلبامیدوارم در توجه به قرآن راهی را برویم که بزرگتن ما رفتند و در قرآن تأمل کنیم و از قرآن جدا نشویم که لایه لایهی این کتاب آسمانی برای ما سخن دارد و از اینکه این فرصت را به من دادید، سپاسگزارم.
ادامه مطلبآثار منتشر شده طرح اعتلا، بر چالشها و مسائل مهم علوم انسانی کشور تمرکز دارد که یکی از آنها موضوع آسیبشناسی نسبت مهارت و اشتغال دانشآموختگان رشتههای علوم انسانی با آموزشهای این رشتهها و ارائهی راهبرد برای برونرفت از این چالشها و کمک به کاهش آسیبها و مشکلات است
ادامه مطلب«طرح جامع اعتلای علوم انسانی» مأموریتی بود که بر مبنای اسناد بالادستی وزارت علوم، هیئت امناء و سازمان برنامه و بودجه به پژوهشگاه علوم انسانی سپرده شده است و اکنون شاهد به بار نشستن آن هستیم. ویژگی راهبردی و ماندگار این مجموعه طرحها این است؛
ادامه مطلبدکتر قبادی ضمن سپاس از الطاف الهی و اظهار خوشوقتی از به ثمر رسیدن بخشی از کوششهای پژوهشگاه در انتشار آثار علمی با موضوعات بومی و دینی علاوه بر بخش طرح جامع اعتلا؛ تأکید کرد: از محتوای این آثار روشن میشود که فعالیتهای پژوهشی پژوهشگاه جزو دغدغهها و گفتمان استاد شهید مطهری به شمار میرود. اکنون در روز بزرگداشت معلم و استاد و سالگرد شهادت استاد مطهری، به لطف الهی افزون بر دستاوردهای طرح اعتلا، شاهد رونمایی بیش از ۱۰ جلد از آثار فاخر حوزهی دینی و بومی از پژوهشگاه نیز هستیم که جملگی با منظومهی فکری و نظام اندیشگانی استاد شهید مطهری تناظر و همخوانی دارند.
ادامه مطلبگرامیداشت مقام معلم وشهید دکتر مطهری ، با حضور وزیر محترم علوم دکتر منصور غلامی ، دکتر حسینعلی قبادی ، دکتر اعماد افروغ ، دکتر محمد علی مهدوی راد ۱۲/ اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۰
ادامه مطلبامام علی(ع) فرمودند: برترین پساندازها دانشیست که به آن عمل شود و احسانیست که به آن منّت گذاشته نشود. غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۵۳
ادامه مطلبمعیار گفتوگو و صحبت انبیاء با مخاطبین بر ارزشها استوار است؛ ارزشهایی چون احترام به مخاطب، احترام به اینکه خود فرد به باور برسد، بدون الزام و اجبار، زیر سؤال بردن ارزشهای مادی و ظاهری، تکریم افراد.
ادامه مطلب