مهم‌ترین اخبار - آرشیو

گزارش پنل «مهارت خواندن متن ادبی» در دانشگاه مازندران

نظام آموزشی با غفلت از این مهم، به عنوان ‌مسئله، همواره سبب تداوم رویکرد سطحی‌نگر شده و زمینه‌‌ای برای رشد عقلانیت و تفکر انتقادی فراهم نمی‌کند این نوع نگاه به‌‌‌ویژه در رشته‌ی ادبیات که خواندنی در سطوحی دیگر و ابعادی دیگر را مطالبه می‌‌‌کند، تأمل‌‌‌برانگیز و چه‌بسا نگران‌‌‌کننده است.

ادامه مطلب
برگزاری مراسم اختتامیه‌ی هفته‌ی پژوهش و اعلام نفرات برتر و پژوهشگران برگزیده

برگزاری مراسم اختتامیه‌ی هفته‌ی پژوهش و اعلام نفرات برتر و پژوهشگران برگزیده گالری

دکتر علیرضا ملایی‌‌توانی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی در سخنان خود شرایط امروز جامعه را با شرایط یک‌قرن پیش مقایسه و ابراز امیدواری کرد، با وجود امکانات دانشگاهی و ارتباطی گسترده در کشور مشکلات جامعه در قرن پیش‌رو کاهش یابد.

ادامه مطلب
دکتر غفاری: «ناتوانی در گفت‌وگو و تعامل» یکی از مشکلات کلیدی جوامع است
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در مراسم افتتاحیه‌ی هفته‌ی پژوهش مطرح کرد

دکتر غفاری: «ناتوانی در گفت‌وگو و تعامل» یکی از مشکلات کلیدی جوامع است

هویت در گرو بازکاوی و بازخوانی درست میراث یک کشور و نقد آن هست، نه نفی آن. نقد سنت هست ولی نه نفی سنت به‌منظور پروراندن شاخه‌های تازه و رویش‌های تازه. همه‌ی ما می‌دانیم که در دنیای امروز این وجه، این هنر و این کارویژه به عنوان یک نکته‌ی کلیدی مطرح است و کمک می‌کند به معنی‌بخشی زندگی و به تعبیری سیاست زندگی البته نه در معنای تجویزی و دستوری آن، بلکه در معنای بالابردن قدرت انتخاب عالمانه و بخردانه برای شهروندان برای این‌که آن‌ها بتوانند آن زیستی که شایسته‌ی انسان هست با کرامت، جایگاه و عزتی که دارد، فراهم شود.

ادامه مطلب
دکتر قبادی: باید عادت کنیم بدون پژوهش، تصمیم‌گیری نکنیم
در نشست خبری مراسم هفته‌ی پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح شد:

دکتر قبادی: باید عادت کنیم بدون پژوهش، تصمیم‌گیری نکنیم گالری

ما باید عادت کنیم بدون پژوهش تصمیم نگیریم، سیاست‌ورزی نکنیم و گزاره‌های حاوی تصمیم‌گیری را بیان نکنیم. اقدامی که پژوهشگاه در طول این چند سال اخیر انجام داده در این جهت بوده است که ما کوشیده‌ایم همواره در چارچوب برنامه‌ی توسعه‌ی راهبردی پژوهشگاه که همانا دانایی‌محوری، پژوهشگاه بدون دیوار و عرضه‌ی خدمات در حوزه‌ی پژوهش‌های کاربردی بوده است، حرکت کنیم.

ادامه مطلب
نامه به فیلسوفان فرانسوی، به ‌مناسبت روز جهانی فلسفه
نامه به فیلسوفان فرانسوی؛

نامه به فیلسوفان فرانسوی، به ‌مناسبت روز جهانی فلسفه

روز جهانی فلسفه بهانه‌ای است که اهل فلسفه کشورهای مختلف درباره مسائل مشترک جهانی به بحث و تبادل نظر بپردازند. ما به عنوان گروهی از معلمان و پژوهشگران فلسفه در ایران، این روز را بهانه مناسبی دیدیم که درباره نسبت جهان اسلام و غرب برخی از تجارب و دریافت‌های خود را با شما در میان بگذاریم. ماجراهایی چون انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام، قتل ساموئل پتی، سخنان رییس‌جمهور فرانسه‌ درباره آزادی بیان و واکنش‌های آن در کشورهای اسلامی، برای ما به‌ عنوان استادان فلسفه در کشوری اسلامی و برای شما در کشور فرانسه می‌تواند دلالت‌های مختلف داشته باشد و احساس‌ها و عواطف‌مان را به صورت‌های مختلفی برانگیزد. در ماجرایی مانند قتل پتی ما نیز مانند شما ناباورانه، روزهای این صحنه فجیع را به یاد آورده‌ایم و نگران تکرار و گسترش این‌گونه رویدادها هستیم.

ادامه مطلب