در نشست خبری مراسم هفته‌ی پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح شد:

دکتر قبادی: باید عادت کنیم بدون پژوهش، تصمیم‌گیری نکنیم

۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۹۹۹۷ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۲۵۳
ما باید عادت کنیم بدون پژوهش تصمیم نگیریم، سیاست‌ورزی نکنیم و گزاره‌های حاوی تصمیم‌گیری را بیان نکنیم. اقدامی که پژوهشگاه در طول این چند سال اخیر انجام داده در این جهت بوده است که ما کوشیده‌ایم همواره در چارچوب برنامه‌ی توسعه‌ی راهبردی پژوهشگاه که همانا دانایی‌محوری، پژوهشگاه بدون دیوار و عرضه‌ی خدمات در حوزه‌ی پژوهش‌های کاربردی بوده است، حرکت کنیم.
دکتر قبادی: باید عادت کنیم بدون پژوهش، تصمیم‌گیری نکنیم

در نشست خبری مراسم هفته‌ی پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح شد:
دکتر قبادی: باید عادت کنیم بدون پژوهش، تصمیم‌گیری نکنیم

نشست خبری مراسم هفته‌ی پژوهش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بعدازظهر روز دوشنبه 17 آذرماه 1399 به شکل مجازی با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد. دکتر قبادی در این مراسم ضمن تبریک روز دانشجو با نثار سلام و صلواتی به روح بلند شهید عرصه‌ی علم و پژوهش دکتر فخری‌زاده، گفت: تحرکات دشمنان ما نشان می‌دهد تا چه اندازه از دستاوردهای نهاد دانشگاه می‌ترسند. اگر روزی «نیکسون» آلاله‌های ما را قربانی کردند، امروز درخت تناور دانشگاه که ثمرات ارزشمندی چون شهید فخری‌زاده دارد، در یک مسیر ترور می‌شوند. دعا می‌کنیم خداوند جانیان و مسببان این جنایت‌ها را به سزای اعمال‌شان برسانند.
دکتر قبادی در ادامه با تشکر از تلاش‌های اصحاب رسانه گفت: از اینکه شما عزیزان همیشه پژوهشگاه را مرهون حمایت‌ها و پشتیبانی‌های خود قرار می‌دهید، قدردانیم. ما باید عادت کنیم بدون پژوهش تصمیم نگیریم، سیاست‌ورزی نکنیم و گزاره‌های حاوی تصمیم‌گیری را بیان نکنیم. اقدامی که پژوهشگاه در طول این چند سال اخیر انجام داده در این جهت بوده است که ما کوشیده‌ایم همواره در چارچوب برنامه‌ی توسعه‌ی راهبردی پژوهشگاه که همانا دانایی‌محوری، پژوهشگاه بدون دیوار و عرضه‌ی خدمات در حوزه‌ی پژوهش‌های کاربردی بوده است، حرکت کنیم. بطور مثال در خصوص کاربردی‌سازی خدمات پژوهشگاه (مرحله‌ی بالینی) سال گذشته به حوزه‌ی سالمندان ورود کردیم و امسال هم با توافق شهردار ناحیه‌ی 6 امیدواریم بتوانیم به صورت نهادینه همکاری داشته باشیم و با شاخه‌های ممختلف علوم انسانی بتوانیم به‌صورت ملموس‌تر در خدمت جامعه باشیم. در عین حال پژوهشگاه از اقدامات راهبردی غافل نیست.  در آستانه‌ی قرن جدید لازم بود پژوهشگاه علوم انسانی به عنوان بزرگترین نهاد پژوهشی کشور، هویت تمدنی و میراث‌های ایرانی، اسلامی‌مان را مورد توجه بیشتری قرار دهیم که خوشبختانه ورود به این مقوله با استقبال خوبی هم مواجه شده است. به‌همین منظور به‌زودی همایش بین‌المللی «ایران زمین و خاورمیانه در قرن جدید» برگزار خواهد شد که دقیقاً در راستای راهبردهای درنظرگرفته شده برای پژوهشگاه حرکت می‌کنیم.
دکتر قبادی در ادامه پیرامون مطالعات پژوهشی خود با موضوع «سرشت و سرنوشت فرهنگ، ادبیات، تمدن و تاریخ ایران» مواردی را با مخاطبان و اصحاب رسانه مطرح کرد و گفت: در طول تاریخ هجمه‌ی دشمنان به ایران کم نبوده است با این حال ما با مطالعه‌ی تاریخ متوجه می‌شویم که ایرانی‌ها از هوش ویژه‌ی تاریخی برخوردار بوده‌اند و این هوش ایرانی موجب شده است، گوهر تمدن، میراث و ایرانیت ما با وجود همه‌ی حملات ویرانگر خوب حفظ شود. حتی اقوام وحشی چون مغولان و اذناب آنها پس از حمله به ایران از نظر معرفت و ادب در در فرهنگ ما ذوب شدند و به‌طور مثال فرهنگ ایرانی، اسلامی ما رابه هند منتقل کردند و حتی زبان فارسی، دین اسلام و روش حکومت‌داری را نیز از ایرانیان فرا گرفتند و ...
قبادی تأکید کرد: این موارد نشان می‌دهد ایرانیان به تولید فرهنگ، تولید معرفت، خلق شاهکارهای ادبی اهتمام بالایی داشتند که دانشمندان غربی نیز در قرون گذشته به ستایش چهره‌های ماندگاری چون سعدی و حافظ و ... می‌پردازند. ان‌شاءالله در قرن 15 هم تجربه‌ی زیسته و هوش سرشار ایرانی، کشور را از بسیاری آفت‌ها مصون می‌کند که همین انقلاب اسلامی گویی نوعی هم‌ذات‌پنداری با تمام میراث‌ها و اندوخته‌های تاریخی ماست و تجربه‌ی قرن‌ها مبارزات و پایداری ایرانی‌ها در مقابل تهاجم بیگانگان در تاریخ انقلاب ثبت شده است و این پشتوانه‌ی عظیمی برای ما در قرن 15 خواهد بود تا در مقابل بسیاری از آفات و آسیب‌ها ایمن باشیم.

دکتر ملایی‌توانی: باید تجربه‌ی متفکران بزرگ را بازخوانی کنیم


در ادامه‌ی نشست دکتر ملایی‌توانی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه در خصوص انتخاب شعار هفته‌ی پژوهش؛ «پژوهش‌های علوم انسانی، مسئولیت اجتماعی و چشم‌انداز ایران در قرن آینده» توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: امسال تحقق این شعار روی دو محور اصلی برای پژوهش، هم‌افزایی و تفکر اصحاب فکر و پژوهش مطرح کردیم و طی فراخوان گسترده‌ای پژوهشگران و محققان زیادی با ما همکاری کردند که یکی از محورهای آن «علوم انسانی در قرن 15، نقد راه رفته و ترسیم افق آینده» است تا در آستانه‌ی تغییر قرن چشم‌اندازی از قرن آینده داشته باشیم و اعلام فراخوانی عرصه را برای تفکر و تحقیق باز نگه‌داریم.
دکتر ملایی‌توانی با اشاره به تأسیس اولین نهادهای آموزشی و تحقیقاتی کشور در اواخر قرن گذشته گفت: از سال 1297 بود که در ایران نهادهای علمی و آموزشی شکل گرفت. بیش از صد و یک سال از تأسیس دارالفنون در ایران می‌گذرد و طی این مدت ما نهادهای آموزشی بی‌شماری را در ایران تأسیس کردیم و امروز انبوهی از متفکران پرورش پیدا کردند و امیدواریم در قرن آینده بتوانیم ثمرات بیشتری از داشته‌هایمان ببریم.
وی افزود: محور دوم «بحران کرونا و مسئولیت اجتماعی علوم انسانی» است. بحرانی در جهان رخ داده و همه درگیر هستیم و ما اصحاب علوم انسانی هم به دنبال کاهش آسیب‌های آن هستیم. خوشبختانه استقبال خوبی از سوی پژوهشگران داخلی و خارج از پژوهشگاه درباره این محور صورت گرفته است.
ملائی توانی با اشاره به محور سوم با عنوان «لحظه‌هایی با ارباب معرفت» توضیح داد: این محور مقدمه‌ای برای برگزاری کنفرانسی است که دکتر نصری برگزار می‌کنند و به «بازخوانی تجربه متفکران بزرگ» می‌پردازد؛ کسانی که سنت‌های علمی پیشینیان را رفته‌اند و افق‌هایی را باز کرده‌اند. اینجا تأکیدمان روی استادان بازنشسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه از انتشار ویژه‌نامه‌ای به مناسبت این هفته خبر داد و گفت: این ویژه‌نامه حاوی مجموعه‌ی فعالیت‌های پژوهشگاه در سال گذشته است. همچنین سالنامه پژوهشگاه را که حاوی عملکرد ما طی سه سال گذشته است، فراهم کردیم که عملکرد گروه‌های مختلف را در این نهاد پژوهشی نشان خواهد داد.
 رئیس ستاد هفته پژوهش علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ما امسال نمایشگاه مجازی را برگزار می‌کنیم که در آن کتاب‌های جدید سال جاری، نشریات علوم انسانی، عکس‌های مرتبط با بیماری‌های پاندمی قرن اخیر و... به نمایش گذاشته می‌شود.
ملائی توانی در پایان گفت: پژوهشگران برگزیده سال 99 در هفته‌ی پژوهش معرفی می‌شوند و از پژوهشگران برگزیده و شایسته‌ی، به همراه کارمندان سختکوش تجلیل به‌عمل می‌آید.

دکتر نصری: آیا شهر تهران بوی ایرانیت می‌دهد؟


همچنین دکتر قدیر نصری رئیس مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در بخش دیگری از این نشست درباره‌ی همکاری‌های مرکز مطالعات خاورمیانه با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و برگزاری همایش بین‌المللی «ایران زمین و خاورمیانه در قرن جدید؛ درس‌های قرن چهارده برای قرن پانزده» توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بعد از یک صد سال اتفاقات مهمی در جهان رخ داده بدین صورت که کشورهای جدیدی ظهور پیدا کرده، برخی کشورها سقوط کردند و برخی هم رشد پیدا کرده‌اند. اکنون در این میان سوال این است که آیا ایران به دوران اقتدار باز می‌گردد و قوی‌تر از امروز می‌شود؟ یا همچنان آسیب پذیر می‌ماند؟ سوال دیگر این است که چه درسی از دیروز می‌گیریم؟
 
به گفته او، این همایش با محور‌هایی چون زبان فارسی، اقوام ایرانی، قدرت نظامی، دانشگاه و دانش در ایران و ... پنل بندی شده است. اما پنل‌ها این گونه نیست که شتابان سخنرانی کنیم بلکه سعی کردیم از کسانی بهره بگیریم که درباره مسایل ایران، روابط ایران و ... اندیشیده‌اند. بنابراین می‌خواهیم ببینیم در قرن آینده چه تحولاتی پیش روی ماست و چگونه می‌توانیم ضمن بقای ملی، با کشورهای دیگر تمایز داشته باشیم؟ باید بپرسیم آیا شهر تهران که قیمت مسکن آن گران‌تر از فرانسه است، بوی ایرانیت می‌دهد؟ آیا برای قرن آینده می‌توانیم شهری داشته باشیم که آن‌را از اسارت زبان (مخصوصاً زبان انگلیسی) صیانت کنیم؟
او تاکید کرد: تاکید ما در این همایش این است که در آستانه قرن جدید این سوال را می‌پرسیم که ما دانشگاهیان اگر بخواهیم از فراز قرن قبل اندرزی برای قدرت داشته باشیم چیست؟ از این منظر می‌کوشیم متمایز و ویژه در این حوزه قدم برداریم.
نصری از برگزاری همایش «ایران زمین و خاورمیانه در قرن جدید؛ درس‌های قرن چهارده برای قرن پانزده» در نخستین فصل سال 1400 خبر داد  و گفت: این همایش به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مرکز استراتژیک مطالعات خاورمیانه برگزار می‌شود. در این همایش از محققان می‌پرسیم که در قرن آینده ایران چه اشتباهی را نباید مرتکب شویم و کدام برگ از دفتر قرن گذشته شایان ستایش است که باید آن‌ها را تقویت کنیم؟

 

کلید واژه ها: هفته پژوهش


نظر شما :