مهم‌ترین اخبار - آرشیو

سرهنگ پسیان اعتقاد داشت، ایران باید به‌دست ایرانی آباد و ساخته شود
گزارش «قیام کلنل محمدتقی‌خان پسیان»

سرهنگ پسیان اعتقاد داشت، ایران باید به‌دست ایرانی آباد و ساخته شود گالری

سرانجام با دسیسه‌های دولت انگلیس و دشمنی قوام‌السلطنه در دهم مهرماه سال ۱۳۰۰، شمسی به شهادت رسید. این فرزند برومند وطن با نبوغ خدادادی در عمر کوتاه ۳۲ ساله اما پرثمر خود ‌‌پس از طی مراحل دشوار به عنصری تبدیل شد که برگ درخشانی از تاریخ مبازه با بیگانگان و وطن‌دوستی و عشق به ایران و ایرانی را به‌یادگار می‌گذارد. به‌طوری‌که خود می‌گوید: «مرا اگر بکشند، قطرات خونم کلمه‌ی ایران را ترسیم می‌کند ‌‌و اگر بسوزانند، خاکسترم نقشه‌ی وطن را تشکیل خواهد داد».

ادامه مطلب
آیت‌الله قمی: انقلاب اسلامی گفتمان سوم را ایجاد کرد
در مراسم جشن ۴۲سالگی انقلاب در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح شد

آیت‌الله قمی: انقلاب اسلامی گفتمان سوم را ایجاد کرد

آیت‌الله قمی: انقلاب اسلامی، دوقطبی معمول سوسیال- لیبرال را شکسته و گفتمان سومی را ایجاد کرده که مبتنی بر کرامت انسانی است. این گفتمان کرامت درون خودش؛ آزادی، عدالت و انسانیت را هم شامل می‌شود. این انقلاب به فرامرزها رفته و اثرات خودش را برجای گذاشته است. در طی ۲۰ سال اول انقلاب، حدود ۱۲۰۰ کتاب به زبان‌های مختلف در دنیا، چاپ و منتشر شده است.

ادامه مطلب
دکتر مهرپور: کرونا باعث هم‌گرایی بیشتر علوم انسانی و تجربی شده است
رئیس بیمارستان شریعتی در مراسم جشن انقلاب مطرح کرد:

دکتر مهرپور: کرونا باعث هم‌گرایی بیشتر علوم انسانی و تجربی شده است گالری

دکتر مهرپور: از قرن ۱۶ میلادی؛ شک‌گرایی، عقل‌گرایی و تجربه‌گرایی پیدایش یافتند که انقلاب علمی نامیده می‌شوند. علم و کلیسا باهم در تعارض بودند. ارسطو، مشاهده و توصیف می‌کرد. به باور فرانسیس بیکن، هرآن‌چه مشاهده می‌شود، باید آزمایش و تحلیل شود. علوم تجربی به‌مرور زمان پیشرفت کرد و بعد از مدتی خودش را مغرورانه از علوم انسانی جدا کرد.

ادامه مطلب
دکتر قبادی: برای پژوهشگاه فعالیت سازمانی و پژوهش، اصل است
عنصر جوهره‌ی اعتلاء در علوم‌انسانی، از اعتلای انقلاب اسلامی جدایی‌پذیر نیست

دکتر قبادی: برای پژوهشگاه فعالیت سازمانی و پژوهش، اصل است

از سال ۱۳۹۲ به‌این‌سو، بر مبنای همین فرض، مدیریت پژوهشگاه کوشیده است: مشی‌ای بر پایه‌ی شایسته‌سالاری، اخلاق‌گرایی، ارزش‌مداری اصیل، برنامه‌مداری، جامعه‌گرایی با رویکرد اصالت کار و کوشش و مجاهدت دور از هر حاشیه در پیش بگیرد که فعالیت سازمانی و پژوهیدن در آن اصل باشد و با عزم راسخ بر پایه‌ی توکل عمیق به حضرت حق بر اساس اولویت‌های برآمده از برنامه‌ی توسعه‌ی راهبردی و در چهارچوب اسناد بالادستی به پیش برود.

ادامه مطلب
آثار اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، در میان نامزدهای کتاب سال

آثار اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، در میان نامزدهای کتاب سال

آثار استادان و پژوهشگران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: مجموعه‌ی سه‌جلدی «چشم‌اندازهای فرهنگ معاصر ایران» (تألیف نعمت‌الله فاضلی و مانی کلانی) // «برابری و تفاوت: آیا می‌توانیم با هم زندگی کنیم؟، تألیف آلن تورن، ‌ترجمه سلمان صادقی‌زاده در جمع نامزدهای کتاب سال دوره‌ی ۳۸ // «ساختار منطقی فلسفه‌های اشراقی، تألیف سیده‌زهرا مبلغ، تهران: هرمس، ۱۳۹۸، ۳۰۷ ص»

ادامه مطلب
پرفروش‌ترین آثار انتشارات پژوهشگاه در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اعلام شد

پرفروش‌ترین آثار انتشارات پژوهشگاه در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اعلام شد گالری

۱. دوره دوازده جلدی آموزش مربی فبک (فلسفه برای کودکان)، جمعی از نویسندگان ۲. زندگی سراسر فهم مسئله است، دکتر نعمت الله فاضلی ۳. متون فارسی زردشتی، (ج۲)، دکتر حمیدرضا دالوند ۴. تاریخ و سنت زردشتی، (ج۱)، دکتر حمیدرضا دالوند ۵. پروای دیگران، دکتر مریم نصر اصفهانی ۶. گفتمان تاریخ‌نگاری رسمی در دوره‌ی پهلوی، دکتر علیرضا ملایی‌توانی ۷. جامعه‌شناسی تاریخی، منوچهر آشتیانی ۸. رساله سمرقندیه، دکتر سیدحسن نصیری ۹. خلاصه مقالات شیخ جام، دکتر سیدحسن نصیری ۱۰. تاریخ اصفهان (دوره‌ی سه جلدی)، جلال‌الدین همایی، ماهدخت بانو همایی ۱۱. تاریخ اصفهان (بخش جغرافیا)، جلال‌الدین همایی، ماهدخت بانو همایی ۱۲. درآمدی بر فلسفه‌ی معاصر غرب، دکتر محمد اصغری ۱۳. جستارهایی درباره‌ی فلسفه و ادبیات، دکتر کریم مجتهدی ۱۴. درآمدی بر ادبیات شناسی، دکتر محمود فتوحی ۱۵. قو اعد کلی فلسفی جلد اول و دوم‌، غلامحسین دینانی ۱۶. مبانی و دستور خط فارسی شکسته، دکتر امید طبیب‌زاده ۱۷. امر مطلق، دکتر سید علی اصغری ۱۸. نظام اخلاقی حارث محاسبی، دکتر اعظم قاسمی ۱۹. استعاره و شناخت، دکتر آزیتا افراشی ۲۰. علوم انسانی و اجتماعی در ایران، دکتر نعمت الله فاضلی

ادامه مطلب
انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با دانشگاه کابل

انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با دانشگاه کابل گالری

تاریخ مشترک چهارهزار ساله‌ی دو کشور و زمینه‌های مشترک زبانی و امضای این یادداشت تفاهم گامی در جهت تداوم روابط دوستانه‌ی دو کشور به‌شمار می‌رود. همچنین اقدام نیکو برای ساخت بنای دانشکده‌ی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه کابل با همکاری ایران، نیز یکی از راه‌های گسترش زبان و ادبیات فارسی در این کشور است.

ادامه مطلب