در مراسم جشن ۴۲سالگی انقلاب در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح شد

آیت‌الله قمی: انقلاب اسلامی گفتمان سوم را ایجاد کرد

۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۷ کد : ۲۰۴۸۲ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۰۰۰
آیت‌الله قمی: انقلاب اسلامی، دوقطبی معمول سوسیال- لیبرال را شکسته و گفتمان سومی را ایجاد کرده که مبتنی بر کرامت انسانی است. این گفتمان کرامت درون خودش؛ آزادی، عدالت و انسانیت را هم شامل می‌شود. این انقلاب به فرامرزها رفته و اثرات خودش را برجای گذاشته است. در طی ۲۰ سال اول انقلاب، حدود ۱۲۰۰ کتاب به زبان‌های مختلف در دنیا، چاپ و منتشر شده است.
آیت‌الله قمی: انقلاب اسلامی گفتمان سوم را ایجاد کرد

آیت‌الله محسن قمی: انقلاب اسلامی گفتمان سوم را ایجاد کرد
فرهنگ ایثار تبدیل به یک گفتمان شده است
شعارهای انقلاب تاریخ مصرف ندارد

 آیت‌الله محسن قمی، در مراسم جشن انقلاب پژوهشگاه که 21 بهمن‌ماه 1399، برگزار شد ضمن تشکر از بابت برگزاری این مراسم، به موضوع چیستی چشم‌انداز صدور انقلاب در گام دوم پرداخت و بیان داشت: توجه به‌این سوال اساسی، سوال‌های فرعی و جانبی را هم به‌دنبال خواهد داشت که چه‌گونه این امر اتفاق خواهد افتاد. اصلاحات کیفی و کمی آن چیست. همه‌ی انقلاب‌ها تأثیر فرامرزی دارند. این تأثیرات هم طبیعی است و هم به‌صورت گسترده در جهان اتفاق می‌افتد. هرچند که مدعی صدور انقلاب نیستند ولی اثرات خودشان را دارند. واژه‌ی صدور انقلاب قبل از این، کمتر استفاده شده و بعداز انقلاب اسلامی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تفاسیر متعارضی هم داشته است. انقلاب اسلامی، دوقطبی معمول سوسیال- لیبرال را شکسته و گفتمان سومی را ایجاد کرده که مبتنی بر کرامت انسانی است. این گفتمان کرامت درون خودش؛ آزادی، عدالت و انسانیت را هم شامل می‌شود. این انقلاب به فرامرزها رفته و اثرات خودش را برجای گذاشته است. در طی 20 سال اول انقلاب، حدود 1200 کتاب به زبان‌های مختلف در دنیا، چاپ و منتشر شده است.
آیت‌الله قمی درخصوص صدور گفتمان انقلاب سه رویکرد موجود را مورد ارزیابی قرار داد: مارکسیستی، اسلامی‌گرایی افراطی و انقلابی که نگاه کالایی به‌آن نیست. وی تأکید کرد: انتقال افکار و اندیشه‌ها مهم است که باید زمینه‌های آن مانند: خردورزی، عقل‌ورزی فراهم باشد. کمک به کشورهای مظلوم که در اصل 51 حقوق منشور جهانی نیز به‌آن پرداخته شده، جزو این زمینه‌های صدور انقلاب است. بنابراین برای صدور گام دوم انقلاب باید مسیری را در پیش بگیریم که الگوی موفق در زمینه‌های مختلف را به‌دنیا معرفی کنیم، هرچند که با نقطه‌ی مطلوب فاصله‌ی زیادی داریم. مسئله‌ی بعدی قابل توجه این‌است که، فرهنگ ایثار تبدیل به یک گفتمان شده است. شعارهای انقلاب تاریخ مصرف ندارد و انسانی‌ست که همیشه هم هست. کادر انقلابی در بخش‌های مختلف تربیت کردیم، درصورتی‌که دنیای سکولاریزم با بحران مواجه شده و تشنه‌ی معنویت اصیل است. شیوع و گسترش ویروس کرونا، نقص علم بشری را پدیدار کرده است. بیماری، پوچ‌بودن زندگی انسان و استرس امروزی، معنا را از بشر گرفته است. جنبش‌ها با مایه‌ی مذهبی و معنوی، دگرگونی جهان را مطالبه می‌کنند. ادبیات جدید پس از انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی را در گام دوم پیگیری می‌کند.
دکتر قمی توضیح داد: تمدن‌ها، سه لایه دارند: روبنایی (سبک زندگی، معماری و …)، میانی (علوم مختلف) و زیربنایی (معرفت‌شناسی و جهان بینی). اسلام به جهت‌گیری ما کمک می‌کند و می‌توانیم تمدن اسلامی را بنا کنیم، زیرا تجربه‌ی صدر اسلام را داریم، تجربه‌ی 40 سال پس از انقلاب اسلامی را داریم و پیشینیه‌ی خوبی داریم. جوانان ما، نشان دادند که معلول تاریخ نیستند و خودشان سرنوشت‌شان را رقم می‌زنند. کار سختی است که نیاز به همت و اراده دارد و باید با توکل به خدا پیش برویم.
 به قول حافظ:
ای دل‌اندر بند زلفش از پریشانی منال  /  مرغ زیرک چون به دام افتد تحمل بایدش
رند عالم‌سوز را با مصلحت‌بینی چه‌کار / کار ملک است آن که تدبیر و تأمل بایدش
تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

در ادامه این مراسم، هم‌زمان با رونمایی از  کتاب «اتصال به ریشه، انطباق با زمان»، از سایر کتاب‌های تازه منتشر شده‌ی پژوهشگاه نیز رونمایی صورت گرفت و در پایان مراسم، فرزندان اعضای پژوهشگاه که در مسابقات خاطره‌نویسی و نقاشی موفق به کسب مقام شده بودند، معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.
این مراسم، با بخش‌های متنوعی هم‌چون: پخش کلیپ سرودهای انقلابی و اجرای سرود توسط گروه اسراء خاتمه یافت.


نظر شما :