تاریخچه و اهداف
تاریخ شکلگیری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات
«پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات» میراث دار «پژوهشکده مطالعات ارتباطی و توسعه ایران» است که در سال1353 توسط دکتر مجید تهرانیان بنیان گذاشته شد. پژوهشکده مذکور با حضور دکتر علی اسدی و سایر پژوهشگران برجسته آن زمان، با هدف آینده نگری دربارۀ نقش ارتباطات در توسعه ملی تاسیس شد. این پژوهشکده به عنوان نهادی مستقل، ارتباطات نزدیکی با «رادیو و تلویزیون ملی ایران» و «سازمان برنامه و بودجه» داشت و در چهار حوزه« توسعه و فرهنگ»، «سیاست گزاری و برنامه ریزی فرهنگی و ارتباطی»، «دگرگونی های رفتاری و اجتماعی»، و«مسائل ارتباطات در روابط بین المللی» پژوهش و مطالعه میکرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران در «مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی» ادغام شد که بعدها به «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» تغییر نام داد. اما مطالعات ارتباطی مسکوت باقی مانده بود تا اینکه در سال 1389 یک گروه مستقل پژوهشی تحت عنوان«گروه مطالعات رسانه» تاسیس شد و تحت ریاست وقت آقای دکتر سید حسن حسینی فعالیت میکرد. دو سال بعد «پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات» به صورت رسمی و با استناد به مصوبه چهارم صورتجلسه سومین نشست از دوره دوم هیات امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و تاییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تاریخ 29/11/1391 آغاز به کار کرد. این پژوهشکده در حال حاضر 3 گروه فعال دارد که عبارتند از:
اهداف پژوهشکده
این پژوهشکده در حال حاضر به انجام مطالعات و پژوهش های مساله محور بنیادی، کاربردی و توسعه ای در حوزه ارتباطات مشغول است. مهمترین اهداف پژوهشکده عبارتند از:
- انجام پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای در حوزه رسانهها و ارتباطات سنتی انسانی و مطالعات فرهنگی در ایران
- ارائه گزارش های سیاستی درباره نقش ارتباطات و رسانه ها در حل مسائل ایران
- ارائه متون و گزارشهای ترویجی درباره چیستی رسانهها و مدیریت مسائل ارتباط نسلها با رسانهها
- شناسایی و ارائه راهکار برای مسائل ارتباطی و رسانهای در کشور
- ایجاد فضای تضارب آراء و نقد در حوزه های فرهنگی، ارتباطی و رسانه ای کشور
- شناسایی و رصد حوزه های مطالعاتی نوین ارتباطات و رسانه ها در جهان با تاکید بر حوزه ارتباطات علم و انجام مطالعات در مقیاس جهانی
- تدوین سرفصل ها و تاسیس رشته های نوین و کاربردی ارتباطات در مقطع دکتری
- مشارکت در طرح های کلان و ملی
فعالیت های علمی، پژوهشی و آموزشی
فعالیت های علمی، پژوهشی و آموزشی این پژوهشکده به شرح زیر انجام میشود:
- انجام طرح های پژوهشی بنیادی، کاربردی، توسعه ای با تمرکز بر مفهوم ارتباطات علم و فناوری (سلامت، محیط زیست، ریسک)، مطالعات فرهنگی و فرهنگ- ارتباطات
- ترجمه و تالیف کتاب
- انتشار فصلنامه علمی- پژوهشی " مطالعات میان رشته ای در رسانه و فرهنگ"
- برگزاری سخنرانی ها، نشست ها و همایشها
- برگزاری کارگاه های علمی و انتقادی در حوزه های نظری، روش شناسی و مدیریت ارتباطات و رسانهها
- همکاری علمی با نهادهای ملی و بین المللی