تاریخچه و اهداف

تعداد بازدید:۳۴۸۵

تاریخ شکل‌گیری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات

«پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات» میراث­ دار «پژوهشکده مطالعات ارتباطی و توسعه ایران» است که در سال1353 توسط دکتر مجید تهرانیان بنیان گذاشته شد. پژوهشکده مذکور با حضور دکتر علی اسدی و سایر پژوهشگران برجسته آن زمان، با هدف آینده ­نگری دربارۀ نقش ارتباطات در توسعه ملی تاسیس شد. این پژوهشکده به­ عنوان نهادی مستقل، ارتباطات نزدیکی با «رادیو و تلویزیون ملی ایران» و «سازمان برنامه و بودجه» داشت و در چهار حوزه« توسعه و فرهنگ»، «سیاست­ گزاری و برنامه­ ریزی فرهنگی و ارتباطی»، «دگرگونی های رفتاری و اجتماعی»، و«مسائل ارتباطات در روابط بین المللی» پژوهش و مطالعه می­کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران در «مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی» ادغام شد که بعدها به «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» تغییر نام داد. اما مطالعات ارتباطی مسکوت باقی مانده بود تا این­که در سال 1389 یک گروه مستقل پژوهشی تحت عنوان«گروه مطالعات رسانه» تاسیس شد و تحت ریاست وقت آقای دکتر سید حسن حسینی فعالیت می­کرد. دو سال بعد «پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات» به صورت رسمی و با استناد به مصوبه چهارم صورتجلسه سومین نشست از دوره دوم هیات امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و تاییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تاریخ 29/11/1391 آغاز به کار کرد.  این پژوهشکده در حال حاضر 3 گروه فعال دارد که عبارتند از:

 ارتباطات علم و فناوری

 ارتباطات، فرهنگ و سیاست

مطالعات فرهنگی

اهداف پژوهشکده

این پژوهشکده در حال حاضر به انجام مطالعات و پژوهش های مساله محور بنیادی، کاربردی و توسعه ای در حوزه ارتباطات مشغول است. مهمترین اهداف پژوهشکده عبارتند از:

  1. انجام پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای در حوزه رسانه‌ها و ارتباطات سنتی انسانی و مطالعات فرهنگی در ایران
  2. ارائه گزارش های سیاستی درباره نقش ارتباطات و رسانه‏ ها در حل مسائل ایران
  3. ارائه متون و گزارش‌های ترویجی درباره چیستی رسانه‌ها و مدیریت مسائل ارتباط نسل‌ها با رسانه‌ها
  4. شناسایی و ارائه راهکار برای مسائل ارتباطی و رسانه‏ای در کشور
  5. ایجاد فضای تضارب آراء و نقد در حوزه ‏های فرهنگی، ارتباطی و رسانه‏ ای کشور
  6. شناسایی و رصد حوزه‏ های مطالعاتی نوین ارتباطات و رسانه‏ ها در جهان با تاکید بر حوزه ارتباطات علم و انجام مطالعات در مقیاس جهانی
  7. تدوین سرفصل ها و تاسیس رشته های نوین و کاربردی ارتباطات در مقطع دکتری
  8. مشارکت در طرح های کلان و ملی

فعالیت های علمی، پژوهشی و آموزشی

فعالیت های علمی، پژوهشی و آموزشی این پژوهشکده به شرح زیر انجام می­شود:

  1. انجام طرح های پژوهشی بنیادی، کاربردی، توسعه ای با تمرکز بر مفهوم ارتباطات علم و فناوری (سلامت، محیط زیست، ریسک)، مطالعات فرهنگی و فرهنگ- ارتباطات
  2. ترجمه و تالیف کتاب
  3. انتشار فصلنامه علمی- پژوهشی " مطالعات میان رشته ای در رسانه و فرهنگ"
  4. برگزاری سخنرانی­ ها، نشست­ ها و همایش‌ها
  5. برگزاری کارگاه‏ های علمی و انتقادی در حوزه های نظری، روش شناسی و مدیریت ارتباطات و رسانه‌ها
  6. همکاری علمی با نهادهای ملی و بین ‏المللی

 

آخرین ویرایش۰۹ اسفند ۱۴۰۲