معرفی کتاب:

انتشار کتاب عضو هیات علمی پژوهشگاه از سوی سازمان بازرسی کل کشو

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۸:۳۵ کد : ۲۵۴۰۸ خبر واطلاعیه معرفی‌کتاب تازه ها
تعداد بازدید:۶۴
انتشار کتاب عضو هیات علمی پژوهشگاه از سوی سازمان بازرسی کل کشو

کتاب «نقش رسانه ها در فرآیند نظارت و ایجاد شفافیت» اثر جدید دکتر منصور ساعی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگ و ارتباطات پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  در بهار 1403  از سوی مرکز آموزش و پژوهش های سلامت اداری و مبارزه با فساد وابسته سازمان بازرسی کل کشور منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موضوع اصلی این کتاب رسانه ها و نظارت برسازمان های دولتی است. رسانه های جمعی به عنوان یک نهاد اجتماعی و مدنی،  همواره از عوامل و متغیرهای مهم در بحث نظارت برمحیط و حراست از آن از طریق اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و تحلیل و تفسیر و نقد  رویدادها بوده اند.این کتاب به یکی از کارکردهای اساسی رسانه ها، نظارت  و مراقبت(دیده بانی) و ایجاد شفافیت در محیط می پردازد.

 در مقدمه کتاب آمده است:رسانه ها با ایجاد شفافیت و انتقاد از انحرافات و کژکارکردی هاو قانونگریزی ها در یک نظام سیاسی و اجتماعی، سبب اتخاذ وتقویت تصمیمات و عملکرد درست و استاندارد و اصلاح اقدامات و رویه های مضر و مخرب و جلوگیری از فسادهای اداری می شود  و به عنوان یک عامل کنترلی، نظارتی و شفاف سازی تصمیمات و عملکرد دولت و سازمان های اجتماعی عمل می کنند.

 در این کتاب حاضر نقش رسانه های جمعی رسمی یا رسانه های جریان اصلی را در نظارت برسازمان ها و ایجاد شفافیت به ویژه سازمان های دولتی بررسی می کند و به نقش و کارکرد رسانه های اجتماعی(شامل شبکه های اجتماعی، پیام رسان های موبایلی، وبلاگ ها و ویکی ها و...) نمی پردازد. این کتاب برگرفته از یک پژوهش گسترده ای است که چندسال قبل با حمایت سازمان بازرسی کل کشور انجام شده است.

کتاب در نه فصل تنظیم شده است.در فصل اول کتاب حاضر به مفهوم شناسی نظارت و اهداف و کارکردهای حقوقی، سیاسی و مدیریتی نظارت پرداخته می شود. در فصل دوم انواع نظارت شامل نظارت دولتی و نظارت همگانی و جایگاه نظارت در دین اسلام و نقش جامعه مدنی در نظارت بر قدرت و دولت ها مورد بررسی قرار می گیرد. در فصل سوم و چهارم مقوله کارکردهای نظارتی رسانه از منظر رویکردها و نظریه ها و نظام های هنجاری حاکم بر رسانه ها مورد تحلیل و تدقیق واقع می شود.

در فصل پنجم  نیزبه طور ویژه به مولفه نظارت رسانه ای و شاخص ها و الزامات آن پرداخته می شود. در فصل ششم، وظایف، حقوق و حدود رسانه های جمعی(مطبوعات، رادیو و تلویزیون و خبرگزاری ها) در قانون اساسی و قانون مطبوعات در راستای نظارت و شفافیت بر محیط وسازمان ها بررسی و تحلیل می شود.در فصل هفتم وظایف و ماموریت های سازمان بازرسی کل کشور وجایگاه رسانه ها در قانون سازمان بازرسی کل کشور در حوزه نظارت بر سازمان ها و ادارت دولتی نیز مورد بحث قرار می گیرد.

در فصل هشتم نتایج یک مطالعه علمی با روش پژوهش تلفیقی(کمی وکیفی) با هدف شناسایی موانع  نقش آفرینی رسانه ها در نظارت بر سازمان ها و ایجاد شفافیت  آورده می شود.در فصل نهم نیز به بحث و نتیجه گیری مباحث کتاب پرداخته می شود.

 این کتاب  در بهار 1403 و در  292 صفحه منتشر شده و در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  در غرفه انتشارات سازمان بازرسی کل کشور عرضه شده است. شایان ذکر است که نشست نقد و بررسی این کتاب روز جمعه با حضور نویسنده و ناقدان در ساعت 10:30 در مصلی امام خمینی، رواق غربی طبقه همکف برگزار شد.


نظر شما :