گزارش سخنرانی مطالعات هنر و جایگاه آن از منظر ارتباطات
گزارش سخنرانی «مطالعات هنر و جایگاه آن از منظر ارتباطات»
دکتر معصومه تقیزادگان در نشست علمی «پژوهش در ارتباطات و مطالعات فرهنگی» که روز 23 آذرماه به مناسبت هفته پژوهش توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار شد به زمینههای شکلگیری مطالعات ارتباطی هنر پرداخت و آن را حوزهای میان رشته ای دانست که به مطالعه پدیدههای هنری تازه، جایگاه تصویر در رسانههای اجتماعی و به طور خلاصه به مطالعه رابطه میان تکنولوژِی و فرهنگ بصری میپردازد.
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات مطالعه ارتباطی هنر را از رویکردهای پیشین مطالعات هنر متمایز دانست و افزود: مطالعات درباره هنر ایران چند دوره یا موج پژوهشی تاریخگرایانه- باستانشناسانه ، مردم شناسانه، فلسفی و جامعهشناختی را از دهه 1310 تا کنون تجربه کرده است. موج پنجم مطالعات هنر به گمان من در دهه پیش رو شکل میگیرد و به نظر میرسد موج پنجم موج مطالعات رسانهای و ارتباطی هنر خواهد بود.
تقیزادگان ضمن اشاره به اینکه برخی مطالعات رسانه را زیرمجموعه و زیرشاخه مطالعات جامعه شناختی می دانند افزود: مطرح شدن تحولات رسانهای به عنوان بستر تغییرات سریع فرهنگی کنونی و ظهور پدیده های اجتماعی تازه در بستر رسانه های جدید موجب استقلال مطالعات ارتباطی هنر از مطالعات جامعه شناختی و طرح مسائل تازه در مطالعات هنر است. پیدایش هنرهای تعاملی، هنرهای رسانه ای، هنرهای دیجیتال و طرح مفاهیم تازه مانند فرهنگ بصری دیجیتال کارآمدی و ضرورت پرداختن به مطالعات هنر از منظر نظریه های ارتباطی و رسانه را بیشتر خواهد کرد.
چرخش از مطالعه اثر هنری به مطالعه تصویر
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات افزود: علاوه بر این بایستی بر یک چرخش پاردایمی مهمی نیز تاکید کرد و آن چرخش از مطالعه اثر هنری به مطالعه تصویر است. حتی می توان آن را چرخش مطالعات هنر به مطالعات فرهنگ بصری نامید. در دوران کنونی بیش و پیش از آنکه با آثار هنری مواجه باشیم با تصویری از آثار مواجهایم، با ظهور و همهگیری فناوریهای ارتباطی جدید، مواجهه با تصویر تبدیل به تجربهای عمومی و هرروزه شده است. فناوریهای رسانهای بر اهمیت و سلطه بیان تصویری افزودهاند و از این روی شاهد نزدیک شدن حوزه تصویر به حوزه ارتباطات هستیم. مطرح شدن مفهوم زوال هاله از سوی والتر بنیامین از نخستین نظریهپردازیهای این دسته است. اصولا آنچه در حال رخ دادن است را تنها میتوان با مفاهیم ارتباطی و جامعهشناختی توضیح داد.
وی در پایان با مروری بر مهمترین منابع منتشر شده در زمینه فرهنگ بصری در جهان افزود: بنابراین مطالعه فرهنگ بصری اگرچه ریشه در مطالعات تاریخنگاری دپارتمانهای هنری دارد اما در حال حاضر در مطالعات رسانهای و دپارتمانهای ارتباطی جریان و قدرت بیشتری یافته است.
نظر شما :