اخبار
دومین نشست گروه پژوهشی مطالعات زنان و خانواده با عنوان: هوش مصنوعی و تاثیرات آن بر آینده خانواده و مسائل زنان در ایران
ادامه مطلب
پنجمین نشست گروه پژوهشی مطالعات زنان و خانواده پژوهشکده علوم اجتماعی با عنوان:«نگرش جنسیتی در مناسبات کار و زندگی در ایران»
ادامه مطلب
چهارمین نشست با عنوان«زنان، خانواده و سیر تحولات تاریخی»
ادامه مطلب
اولین نشست گروه پژوهشی مطالعات زنان و خانواده«زنان، خانواده و مطالعات قرآنی»
ادامه مطلب
گزارش چهارمین نشست از سلسله نشستهای باشگاه کتابخوان تخصصی مطالعات زنان با عنوان «معرفی و بررسی کتاب عقلانیت در روایتی زنانه»
چهارمین نشست از سلسله نشستهای باشگاه کتابخوان تخصصی مطالعات زنان با عنوان «معرفی و بررسی کتاب عقلانیت در روایتی زنانه»، توسط گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکدهی مطالعات اجتماعی با حضور دکتر مریم صانعپور (مؤلف کتاب)، دکتر فرزانه گشتاسب، دکتر سیده زهرا مبلغ و دکتر مریم نصراصفهانی، هر سه از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۲۳شهریورماه ۱۴۰۰، بهصورت مجازی برگزار شد.
ادامه مطلبنشست معرفی و بررسی کتاب عقلانیت در روایتی زنانه
ادامه مطلب
نشست نقد کتاب پری کشی(تاریخ عشق به روایت پریان شمالی)
رمان آیینه زنان شمال از جهان روایی و داستانی پریان و نقش زنان می گویند. با حضور منتقدان: زهره زرشناس، کتایون مزداپور و سیدمحمد بهشتی نقد رمان پریکشی اثر علیرضا حسن زاده ۸ شهریور ماه ساعت ۱۲ تا ۱۴ آدرس اینترنتی نشست https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/book-review برگزار کنندگان: گروه زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان هسته پژوهشی مردم شناسی دانشگاه مازندران پژوهشکده مردمشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
ادامه مطلببرگزاری نشست «سناریوهای تغییر در سبک زندگی خانواده با نقش آفرینی فناوری های نوین ارتباطی»
مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وبیناری با عنوان " سناریوهای تغییر در سبک زندگی خانواده با نقش آفرینی فناوری های نوین ارتباطی" با سخنرانی اول سرکار خانم دکتر آمنه بختیاری- دکتری جامعه شناسی فرهنگی و کارشناس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشگر حوزه خانواده - و سخنرانی دوم سرکار خانم دکتر بهاره نصیری - عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشگر حوزه رسانه و خانواده- در روز شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ الی ۱۳:۳۰ برگزار کرد. درصورت تمایل می توان فایل ضبط شده را ازاین لینک دانلود کرد : Ninth Webinar CWS
ادامه مطلبنشست «بررسی علل و عوامل جامعهشناختی و روانشناختی افزایش خشونتهای خانگی»
بررسی علل و عوامل جامعهشناختی و روانشناختی افزایش خشونتهای خانگی (با مروری بر قتل بابک خرمدین) سخنرانان: مجید صفارینیا اعظم آهنگر سلهبنی دبیر: بهاره نصیری دوشنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت: ۱۱ لینک ورود به وبینار: https://vroom.ut.ac.ir/res
ادامه مطلبنشست نقد کتاب پری کشی(تاریخ عشق به روایت پریان شمالی)
روایتی دیگر از پریان نشست نقد رمان «پریکشی تاریخ عشق به روایت پریان شمال» منتقدان: سید محمد بهشتی زهره سرشناس محمد میرشکرایی باجلان فرخی دبیر نشست: حسین میرزایی با حضور مؤلف: علیرضا حسنزاده ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲ تا ۱۴ لینک ورود: https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/book-review کلید واژه ها: پریکشی
ادامه مطلبکارگاه آموزشی مدیریت مصرف رسانه در خانواده
دوره آموزشی «کارگاه مدیریت مصرف رسانه در خانواده » با همکاری پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ۲۸و۲۹تیرماه ۱۴۰۰ بصورت مجازی برگزار میشود.
ادامه مطلببازخوانی و تحلیل رمان زنان مصر
دوره آموزشی «کارگاه بازخوانی و تحلیل رمان زنان مصر» با همکاری پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ بصورت مجازی برگزار میشود.
ادامه مطلبفرزندپروری معماری ذهن
در این دوره آموزشی که برای والدین مناسب میباشد اطلاعاتی در مورد ساختار مغزی کودکان ارائه میشود. بر این اساس والدین میتوانند تصمیم بگیرند با توجه به ظرفیت مغزی فرزند خود در هر سنی چه رفتاری برای برقراری رابطه سالم و شکوفا کننده با او داشته باشند. همچنین والدین الگوهای رفتاری خود را در رابطه با فرزند خود شناسایی میکنند و روشهایی برای تنظیم هیجانات والد و کودک آموزش داده میشود. سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی: شکوفا شدن یا از سر گذراندن (معرفی مفهوم یکپارچگی مغز و لزوم آن برای سلامت روان) دو تا مغز بهتر از یکی است (آموزش در مورد ساختار نیمکره چپ و راست مغز، کنش وری هر نیمکره، اهمیت انسجام بین این دو نیمکره و نحوه یکپارچهسازی مغز چپ و راست.) ساختن پلکان ذهن (آموزش در مورد ساختار لایههای مختلف مغزی و وظایف هر یک از لایهها. روند تحول هر یک از لایههای مغزی، اهمیت انسجام بین مغز پایینی و بالایی و نحوه یکپارچهسازی بین لایهها.) ساختن پلکان ذهن ۲ (بررسی عوامل تحریککننده مغز پایینی کودک. بررسی عوامل تحریککننده مغز بزرگترها.) یکپارچهسازی حافظه بهمنظور رشد و التیام (آموزش انواع حافظهها و نحوه شکلگیری حافظههای آشکار و پنهان در مسیر تحول مغز، بررسی باورهای غلط پیرامون عملکرد حافظه. اهمیت خاطرات در هر یک از حافظهها و شیوه یکپارچهسازی حافظه آشکار و پنهان بهمنظور رشد و التیام) ایالاتمتحده من “شناخت اجزای شخصیت خود" (آموزش مفهوم ذهن نگری، آموزش نحوه تشخیص، ابراز و تنظیم هیجان و یکپارچهسازی بخشهای گوناگون مغز) یکپارچه کردن بخشهای مختلف خود (تدریس مفهوم تنظیم هیجانی و مراحل آن. آموزش تکنیک نفس عمیق برای تسلط یافتن بر افکار خود. آموزش مفهوم گشودگی ذهن و بستگی و بیاعتمادی ذهن و یافتن زمانهای مناسب برای تربیت کودکان) پیوند میان من و ما (آموزش در مورد اهمیت روابط میان فردی، نحوه پیوند میان خود و دیگران و یکپارچهسازی روابط والد و کودک. آموزش مفهوم) با هدف افزایش دانش نظری در زمینه ساختار مغزی والد و کودک و شناخت سبک های ارتباطی والدین و کودکان ارتقای مهارت عملی مخاطبان برای شناخت و تنظیم هیجانات خود و فرزند, ارتقا مهارت گفتگوی همدلانه، ارتقا مهارتهای ذهنی و مغزی کودک بازآموزی، تقویت و توانمندسازی انجام تمرینات مهارت محور
ادامه مطلبآموزش حقوق کودک
درسگفتار: حقوق کودک دکتر محمد شریف شاهی؛، عضو هیأت علمی و مدرس دانشگاه دکتر آمنه دهشیری؛ مدرس و پژوهشگر حقوق رسانه دکتر آرین قاسمی؛ مدرس و پژوهشگر حقوق کودک کودک از منظر حقوق کودک، انسانی دارای هویت و شخصیت بهره مند از ابعاد مختلف حقوق بشر و شهروندی است. عدم درک و شناخت نسبت به وجود هویت، شخصیت و حقوق کودک او را در معرض آسیب های متعددی قرار می دهد. وجود آسیب های فزاینده نسبت به کودکان از جمله خشونت، کار کودکان، کودک همسری و ... ضرورت گسترش آموزش به شهروندان جهت شناسایی حقوق کودک و مقابله با نقض آن را ضروری می سازد. تربیت مروجانی که با آشنایی نسبت به مفاهیم و جنبه های ناظر بر حقوق کودک، بتوانند سایر افراد جامعه خصوصا کودکان و والدین را با این حقوق و مصادیق آن آشنا کنند، ضرورتی است که در تعمیق رابطه حق مدارانه والدین، معلمان، جامعه و کارگزاری های حکومت از یک سو و کودکان به عنوان سوی دیگر رابطه، موثر است. سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی: مفاهیم پایه: کودک، حقوق، حقوق کودک، نظام حقوقی داخلی و بین المللی حقوق کودک در پرتو کنوانسیون بین المللی حقوق کودک حقوق کودک: خانواده و آموزش کودک؛ حریم خصوصی و رسانه نظارت پذیری حقوق کودک حقوق کودک؛ استراتژی و ایده های آموزشی با هدف افزایش دانش نظری درباره حقوق کودک از جنبه قانونی و حقوق بشر
ادامه مطلب