برنامه ها
برنامه عملیاتی پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی برمبنای راهبردها و سیاست ها پژوهشگاه
کمیته تدوین برنامه راهبردی
راهبردها |
سیاست ها |
اهداف عملیاتی |
برنامه عملیاتی |
شاخصهای عملکرد |
سال های اجرا ی برنامه |
|
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|||||||
توسعه پژوهش
|
توسعه پژوهش های بنیادی در تراز جهانی
|
معرفی شاهکارهای ادبی به جهان و استفاده از دستاوردهای جدید علمی و ادبی در پژوهش های ادبی
|
1. تصحیح آثار برجسته ادبی همراه با مقدمه انگلیسی و فارسی 2. پژوهش در حوزه مطالعات میان رشته ای و مطرح نمودن میان رشته های جدید در ادب فارسی 3. معرفی، نقد و بررسی رویکردهای جدید ادبی ونقد متون فارسی به این رویکردها 4. گسترش تحقیقات در حوزه تطبیقی به ویژه فارسی و عربی |
|
|
|
|
|
||||
ارتقای کیفیت پژوهش های توسعه ای و کاربردی علوم انسانی مرتبط با مسائل ملی و منطقهای
|
کاربردی سازی دستاورد های ادبی متناسب با مسائل ملی و منطقه ایران
|
2. ارتقای کیفیت طرح ها با نظارت و تأمل بیشتر بر روی موضوعات و مراحل انجام طرح
|
|
|
|
|
|
|||||
|
توسعه پژوهش های نیاز محور و تقاضا محور با توجه به اولویت ها، مسائل و مشکلات اساسی جامعه |
متناسب سازی پژوهشهای ادبی با نیازهای ملی و منطقه ای |
|
|
|
|
|
|
||||
|
مشارکت در اجرای طرح های کلان ملی
|
مشارکت و همکاری پژوهشکده ادبیات با نهادها، مراکز، سازمان های علمی و دستگاههای اجرایی مرتبط |
|
|
|
|
|
|||||
|
گسترش رویکرد های پژوهشی نوآورانه
|
نوآوری در موضوعات ، روش ها و ابزارهای پژوهشی |
1. استفاده از نگاه های نو و موضوعات نوآورانه پژوهشی در طرح ها 2. تحقیق پیرامون طرح های پژوهشی در مؤسسات و دانشگاه های مطرح جهان و به کارگیری شیوه های نو در معرفی شاهکارهای ادبی فارسی 3. استفاده از روش ها ، ابزارها و رسانه های جدید در پژوهش و ارائه نتایج و دستاوردهای آن در سطح منطقه و جهان |
|
|
|
|
|||||
|
رشد و توسعه مطالعات در حوزه تمدن ایران اسلامی |
شناسایی و معرفی آثار و اندیشه های عرفانی، تعلیمی و علمی در حوزه تمدن اسلام |
1. توجه به ادبیات دینی و متون تعلیمی و تحقیق در جنبه های مختلف بلاغی و محتوایی آنها 2. تحقیق و بررسی نقش اسلام و آموزه های آن در شکل گیری شاهکارهای ادبی 3. ارتباط با کشورهای اسلامی جهت شناسایی گنجینه های متون کهن فارسی و آثار دانشمندان ایرانی و اسلامی |
|
|
|
|
|||||
|
رشد و توسعه مطالعات آینده پژوهی |
تقویت پژوهشها در باره آینده زبان فارسی |
|
|
|
|
|
|||||
|
هم سو کردن پژوهش های حوزه تحصیلات تکمیلی با راهبردهای پژوهشی پژوهشگاه
|
تقویت پیوند آموزش و پژوهش |
1. تأمل و اصلاح و متناسب سازی برنامه های درسی و طرح درس ها با نیازهای علمی و ادبی امروز 2. متناسب سازی موضوعات پایان نامه ها و رساله ها با اهداف و طرح های موجود در پژوهشگاه 3. حاکم ساختن روح پژوهش و تحقیق بر کلاس های درسی و توجه به امر پژوهش ورزی |
|
|
|
|
|||||
|
ارتقای کیفیت تحصیلات تکمیلی |
اصلاح و ارتقای برنامه آموزشی |
|
|
|
|
|
|||||
|
گسترش رویکرد بومی گرایی در علوم انسانی |
توجه به معیارها و نظریه های ادبی موجود در متون فارسی |
|
|
|
|
|
|||||
توسعه مدیریت دانایی محور
|
توسعه و تسهیم دانش |
ارائه دستاوردهای پژوهشی در دو سطح تخصصی و عمومی |
1. ارائه بخشی از دستاوردهای طرح های پژوهشی و مجلات علمی پژوهشی به شکل بر خط 2. برگزاری جلسات متن خواهی ،سخنرانی و کارگاه برای عموم 3. مشارکت بیشتر استادان در کلاسهای درس و کارگاه ها در فرهنگسراها ، مراکز فرهنگی و صدا و سیما |
|
|
|||||||
تقویت و توسعه ظرفیت کشف و خلق دانش
|
بستر سازی مناسب برای طرح دیدگاه های نو |
|
|
|
||||||||
توسعه فضای نقد و گفتگو |
نهادینه کردن نقد در پژوهشکده و برپایی نشستها و جلسات هم اندیشی |
3. بحث و بررسی عالمانه پایان نامه ها و رساله ها در جلسات پیش دفاع و دفاعیه |
|
|
||||||||
افزایش مشارکت اعضای هیات علمی و کارشناسان در سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری ها و خلق آینده مطلوب
|
برگزاری منظم شوراها و گروه ها |
1. تشکیل جلسات گروه ، شوراهای عمومی، شورای پژوهشی و تحصیلات تکمیلی به شکلی منظم و مستمر 2. نظرخواهی و اطلاع رسانی به موقع در مورد تصمیمات اجرایی که جنبه عمومی دارند.
|
|
|
||||||||
توسعه و تقویت سرمایه اجتماعی |
گسترش و تقویت ارتباطات اجتماعی و مردمی |
1. حضور در همایش ها، جشنواره ها و بزرگداشتها برتی معرفی پژوهشگاه و آشنایی بیشتر جامعه علمی و تقویت وجهه مردمی پژوهشکده
|
|
|
||||||||
تقویت ظرفیت های پژوهشگاه برای ارتقاء به تراز سازمان یادگیرنده |
حاکم ساختن منطق علم و دانش برتصمیم گیری و اجرای برنامه ها |
1. نقد و بررسی فعالیتهای پژوهشکده با رویکرد علمی 2. مطابقت دادن این فعالیت ها و اصلاح آن با توجه به دستاوردهای جدید علمی |
|
|
||||||||
تقویت امنیت شغلی در سازمان |
دفاع از حقوق قانونی و شان انسانی اعضا |
2. به رسمیت شمردن حق آزادی بیان، اندیشه و نقد در چهارچوب موازین قانونی و اخلاقی |
|
|
||||||||
توسعه و تقویت هویت جمعی و تعلق سازمانی
|
داشتن رویکرد جمعی در پژوهشها و فعالیتهای علمی |
3. تاکید بر ذکر نام پژوهشگاه در کنار نام استادان در فعالیتهای علمی و ادبی خارج از پژوهشگاه |
|
|
||||||||
طراحی و اصلاح ساختار سازمانی پژوهشگاه
|
طراحی و اصلاح ساختار گروه های پژوهشی و آموزشی |
|
|
|
||||||||
طراحی و اصلاح فرآیندهای سازمانی پژوهشگاه |
طراحی و اصلاح فرایندهای سازمانی پژوهشکده |
|
|
|
||||||||
توسعه و بهبود نظام جامع فناوری اطلاعات، تامین تجهیزات و امکانات زیرساختی و فناوری های نوین
|
توسعه ارتباطات مجازی و امکانات دیجیتالی |
2. آشنا نمودن و بهره مندی استادان از نرم افزارهای جدید پژوهشی و تحقیقاتی 3. ایجاد فضای مناسب در پژوهشکده برای استفاده از نرم افزارهای ادبی و تجهیزات مورد نیاز نظیر اسکن، پرینت و روگرفت 4. ایجاد شبکه ارتباط مجازی میان دانشجویان برای صرفه جویی در وقت و مصرف کاغذ |
|
|
||||||||
تهیه و اجرای طرح جامع سامان دهی |
ایجاد فضای کافی و مناسب برای پژوهش اعضا |
در نظر گرفتن حداقل سرانه شش متر مربع فضا برای هر عضو هیأت علمی |
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
توسعه فرهنگی اجتماعی |
تقویت و توسعه ارزشهای فرهنگی اجتماعی |
اهمیت دادن و ایجاد حساسیت های ارزشی اخلاقی و اجتماعی |
3. تکریم و پاسداشت همه رفتارها و اقدامات ارزشی و اخلاقی |
|
|
||||
توسعه تعاملات فرهنگی-اجتماعی میان پژوهشکده ها، مراکز و سایر واحدهای پژوهشگاه |
هماهنگی و ارتباط با سایر پژوهشکده ها و واحدها در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی |
1. تعامل مناسب با روابط عمومی 2. همکاری با معاونت فرهنگی 3. مشارکت دادن سایر پژوهشکده ها در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی |
|
|
|||||
تقویت و توسعه تعاملات فرهنگی-اجتماعی پژوهشگاه با نهادهای مدنی و فرهنگی-اجتماعی کشور |
ارتباط با نهاد ها و سازمانهای فرهنگی و اجتماعی |
1. ارتباط با صدا و سیما، وزارت ارشاد ، معاونت فرهنگی شهرداری و.سازمان میراث فرهنگی، بنیاد ایران شناسی،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ... 2. ارتباط با انجمن های علمی ، ادبی و فرهنگی |
|
|
|||||
تسهیل گری (بسترسازی) برای تأسیس و تقویت نهادهای مدنی کشور |
|
|
|
|
|||||
1. تعمیق و تقویت اخلاق حرفه ای در پژوهشگاه |
تشویق و ترویج اخلاق حرفه ای |
در نظر گرفتن مولفه های اخلاقی در کنار مولفه های علمی در ارزیابی های پژوهشی ، آموزشی و اجرایی |
|
|
|||||
|
تقویت و توسعه مناسبات فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه با نهادهای ذی ربط در منطقه آسیا و حوزهٔ تمدن اسلامی |
همکاری فرهنگی با کشورهایی که کرسی زبان و ادبیات فارسی دارند |
برگزاری کنگره ها ی علمی و فرهنگی
|
|
|
||||
توسعه مناسبات فراگیر و شبکه سازی علوم انسانی
|
ایجاد شبکه علوم انسانی کشور در سطح ملی |
گردآوری اطلاعات در باره طرح های پژوهشی در سطح کشور |
1. مطرح کردن پژوهشگاه به عنوان قطب نقد ادبی در کشور 2. ترسیم نقشه جامع طرحهای پژوهشی در دست انجام در سطح دانشگاه ها و پژوهشگاه ها 3. مشارکت در طرحهای پژوهشی ملی |
|
|
||||
مشارکت در شبکه علوم انسانی در سطح جهانی |
حضور در مجامع بین المللی |
1. ارائه مقاله در مجلات و مجموعه مقالات معتبر بین المللی 2. شرکت در کارگاه ها و همایش های بین المللی |
|
|
|||||
توسعه مناسبات و همکاریهای علمی، دانشی و پژوهشی با نهادهای علوم انسانی در کشور |
تشکیل جلسات گفتگو با مسئولان دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در جهت شناسایی زمینه های همکاری
|
1. برگزاری نشستها و سخنرانی های مشترک علمی 2. اجرای طرح های مشترک علمی و ادبی 3. تبادل استادان در بخش آموزش و تالیف رساله ها و پایان نامه ها 4. استفاده از استادان محقق و متخصص سایر دانشگاه ها در هسته های علمی و مجلات علمی پژوهشی پژوهشکده 5. مشورت با دانشگاه ها برای نیاز سنجی طرح های پژوهشی |
|
|
|||||
توسعه مناسبات و همکاریهای علمی، دانشی و پژوهشی(در چارچوب مقررات کشور) با نهادها و مؤسسات علوم انسانی منطقه، آسیا و جهان |
همکاری با مراکز آموزش زبان و ادبیات فارسی |
1- همکاری با بنیاد سعدی در اعزام استادان به خارج از کشور 2- تالیف کتابها و نرم افزارهای درسی آموزش زبان فارسی 3- تبادل تصاویر نسخ خطی و کتابهای نفیس 4- شرکت در همایش ها و بزرگداشتهای شاعران و بزرگان ادب فارسی در شبه قاره،حوزه آسیای صغیر و آسیای میانه 5- ارتباط با جهان برای آشنایی با حوزه های جدید نقد ادبی و تحقیقات میان رشتهای |
|
|
|||||
توسعه مناسبات و همکاریهای علمی، دانشی و پژوهشی(در چارچوب مقررات کشور) با نهادها و مؤسسات علوم انسانی ملل پیرو ادیان توحیدی بویژه جهان اسلام |
ارتباط با کشورهای عراق، پاکستان،هند
|
1. برگزاری کنگره های بین المللی در حوزه ادبیات دینی ، عرفان و تشیع 2. ایجاد شبکه مجازی ارتباط با صاحب نظران در حوزه ادبیات دینی، عرفان و تشیع 3. ایجاد ارتباط علمی با محققان جهان عرب از طریق مجله آفاق الحضاره الاسلامیه 4. نک توسعه پژوهش
|
|
|
|||||
توسعه مناسبات با سازمانها و دستگاههای اجرایی کشور به منظور پاسخگویی به نیازها و حل مسائل آنها |
|
|
|
|