دکتر آتوسا رستم بیک تفرشی
رزومه در سیماپ |
مقالات در پرتال جامع |
پروفایل در شبکههای علمی |
فایل سخنرانیها |
مشخصات فردی
نام | آتوسا |
نام خانوادگی | رستم بیک تفرشی |
سال تولد | ۱۳۵۷ |
دانشیار پژوهشکده زبانشناسی
سوابق تحصیلی
- ۱۳۸۳-۱۳۸۹: دکتری زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲: کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
- ۱۳۷۵-۱۳۷۹: کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبایی
طرحهای پژوهشی
- برنامه ریزی زبانی آموزش برای کودکان دوزبانه ایرانی: مطالعۀ تطبیقی آموزش دوزبانه در کشورهای پیشرفته و ارائۀ الگویی بومی (در حال اجرا). پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- تحلیل و مقایسۀ زبانشناختی روایتهای شفاهی کودکان تک زبانه و دوزبانه (۱۳۹۴-۱۳۹۵). پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- نقد و بررسی شیوههای عملی در مطالعات گویشی: اطلس گویشی، گویشسنجی و مستندسازی زبان (۱۳۹۳-۱۳۹۴). پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- تحلیل و بررسی رویکردهای نظری در مطالعات گویشی با نگاهی به گویششناسی در ایران (۱۳۹۲-۱۳۹۳). پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- واژگان پایه دانشآموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر تهران (۱۳۹۲). واژگان پایه دانشآموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر تهران. (همکار طرح)
- ترجمه و آماده سازی آموزش مفاهیم پایه برکن (۱۳۹۰). پژوهشکده کودکان استثنایی. (همکار طرح)
- بررسی بیان نوشتاری دانش آموزان کمتوان ذهنی شهر تهران بر مبنای دستور نقشگرای نظام مند هلیدی (۱۳۸۶-۱۳۸۹). رسالۀ حمایت شده در پژوهشکده کودکان استثنایی.
کتابهای تألیف یا ترجمه شده
- رستمبیک تفرشی، آتوسا (۱۳۹۴). جستاری در زبان و زبانشناسی در خاورمیانه. (تألیف) تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- رستمبیک تفرشی، آتوسا و احمد رمضانی (۱۳۹۱). راهنمای معلم برای محافظت از کودک. (ترجمه) انتشارات مدرسه.
- رمضانی، احمد و آتوسا رستمبیک تفرشی (۱۳۹۱). مشکلات زبانی و ارتباطی: راهنمایی برای معلمان، (ترجمه) انتشارات مدرسه.
- چارچوب و ویژگیهای مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (۱۳۸۶). پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. (همکاری در ترجمۀ)
مقالات علمی- پژوهشی
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «ویژگیهای واجی مشترک گونههای زبانی رایج در ۱۰ روستای استان یزد»، فصلنامه فرهنگ، سال هفدهم، شمارههای سوم و چهارم، ۱۳۸۳، صص. ۴۵-۵۸.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا و احمد رمضانی. «توصیف زبانشناختی خطاهای نوشتاری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر»، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، پژوهشکده کودکان استثنایی، .۱۳۸۹
- رستمبیک تفرشی، آتوسا و احمد رمضانی. « توصیف نوشتار دانش آموزان کم توان دهنی بر اساس دستور نقشگرای نظاممند»، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی ، پژوهشکده کودکان استثنایی، ۱۳۸۹.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا و احمد رمضانی. «توصیف انواع آغازگر در بیان نوشتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی مقاطع مختلف شهر تهران بر مبنای فرانقش متنیِ دستور نقشگرای نظاممند هلیدی»، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی ، ۱۳۹۰.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا و احمد رمضانی. «بررسی بسامد پایه صوت در دوزبانههای مازندرانی-فارسی، زبان و زبانشناسی»، شماره ۱۴، ۱۳۹۰.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «نقش آموزش فرهنگ در یادگیری زبان خارجی»، پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، شمارۀ ۲۴، ۱۳۹۱.
- رمضانی، احمد؛ رضا نیلیپور و آتوسا رستمبیک تفرشی. مقایسه کاربرد ابزارهای انسجام در گفتمان نوشتاری دانشآموزان عادی و دارای اختلالات یادگیری فارسی زبان شهر تهران، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، شماره ۴۷، ۱۳۹۲.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «اطلس گویشی و اندازهگیری فاصلههای گویشی در استان همدان»، جستارهای زبانی ، ۹۳.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «بررسی جایگاه زبانشناسی در برنامه درسی رشتههای علوم انسانی»، پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، شماره ۳۲، ۱۳۹۳.
- رمضانی، احمد ؛ آتوسا رستمبیک تفرشی و خدیجه واسوجویباری. «بررسی کاربرد زبان مازندرانی و فارسی در شهر جویبار»، زبانشناخت، پاییز ۱۳۹۳.
- صفارمقدم، احمد و آتوسا رستمبیک تفرشی. «آزوفا سینمایی: کاربرد فیلم سینمایی در آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسیزبانان»، زبانشناخت، شماره ۳۶، ۱۳۹۳.
- رمضانی، احمد و آتوسا رستمبیک تفرشی. «تحلیل متن کتاب انگلیسی هفتم بر مبنای دستور نقشگرای نظام مند هلیدی»، پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، شماره ۳۶، ۱۳۹۴.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا؛ امین حاجیرضایی، سید مصطفی عاصی و مهسا پهلوانزاده. «رشد ابزار انسجام واژگانی در گفتمان نوشتاری دانشآموزان فارسیزبان»، جستارهای زبانی، (انتشار آنلاین، ۹۴).
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «اطلس گویشی و اندازهگیری فاصلههای گویشی در استان یزد»، پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی، شماره ۱۰، پاییز و زمستان ۱۳۹۴.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «خطاهای دستوری کودکان کمتوان ذهنی، زبانشناسی و گویشهای خراسان»، زبان شناسی و گویش های خراسان،سال ۷، شمارۀ ۱۲، ۱۳۹۴.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «روششناسی پژوهش در مطالعات گویشی سنتی و جدید»، زبانشناخت، دورۀ ۶، شماره ۱۲، ۱۳۹۴.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا و احمد رمضانی. «تعیین مرزهای زبانی: از اطلس گویشی تا گویشسنجی»، گویش شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی (گواهی پذیرش برای چاپ ۱۳۹۴).
- رستم بیک تفرشی، آتوسا، امین حاجیرضایی، سید مصطفی عاصی و مهسا پهلوانزاده. «رشد ابزار انسجام دستوری در گفتمان نوشتاری دانشآموزان فارسیزبان»، گواهی پذیرش از مجلۀ زبان و زبان شناسی، ۱۳۹۵.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا؛ امیری، محمد عارف. «نقد و بررسی کتاب کاربرد پیکره در تحلیل گفتمان، (اثر پال بیکر ۲۰۰۶، انتشارات کانتینیوم)»، پذیرش برای چاپ در دوماهنامه علمی-پژوهشی پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی. ۱۳۹۵
- امیری، محمد عارف؛ رستمبیک تفرشی، آتوسا. «پسوند /U/ در مکالمات و روایتهای نوشتاری محاورهای گویش کرمانی: رهیافتی جامعهشناختی»، پذیرش برای چاپ در مجله علمی تخصصی پازند، ۱۳۹۵
- رستمبیک تفرشی، آتوسا؛ امیری، محمد عارف؛ عنایتی، صبا و رمضانی، احمد. «تحلیل و مقایسه روایتهای نوشتاری دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری و عادی پایه چهارم و پنجم شهر تهران»، نخستین همایش ملی گفتار و زبان در کودکان با نیازهای ویژه، پاییز ۱۳۹۵
سایر مقالات
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «میانگین طول پارهگفتار، انوع فرایند و آغازگر در گفتمان نوشتاری دانش آموزان کم توان ذهنی مقطع پیش حرفه ای»، فصلنامۀ تخصصی پازند، شماره ۳۶، ۱۳۹۳.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «معرفی و نقد کتاب درآمدی بر جامعه شناسی زبان»، ترجمه رضا امینی (۱۳۹۴)، نقدنامه تخصصی کتاب ادبیات، شماره ۲،۱۳۹۴.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «نقد و معرفی کتاب اطلس زبان انگلیسی آمریکای شمالی: آواشناسی، واجشناسی و تغییر آوایی»؛ ویلیام لباو، شارون اَش ، چارلز بوبرگ (۲۰۰۶)، برلین: انتشارات موتون دو گرویتر، زبان و زبان شناسی، شمارۀ ۱۷، ۱۳۹۴.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «زبان و مذهب به عنوان شاخهای از زبانشناسی اجتماعی» ، انتشار در سایت انسانشناسی و فرهنگ، دی ماه ۱۳۹۴.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. « واژههای الهی: یادگیری زبان چه نقشی در انجام فرایض دینی دارد؟»، انتشار در انسانشناسی و فرهنگ، دی ماه ۱۳۹۴.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «زبان کردی»، پذیرش برای چاپ در دانشنامه ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «زبان لری»، پذیرش برای چاپ در دانشنامه ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «زبان لکی»، پذیرش برای چاپ در دانشنامه ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «کرمانشاهی»، پذیرش برای چاپ در دانشنامه ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «مهابادی» ، پذیرش برای چاپ در دانشنامه ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «سنندجی» ، پذیرش برای چاپ در دانشنامه ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «زبان هورامی» ، پذیرش برای چاپ در دانشنامه ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «بختیاری» ، پذیرش برای چاپ در دانشنامه ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «ممسنی» ، پذیرش برای چاپ در دانشنامه ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «کهکیلویهای» ، پذیرش برای چاپ در دانشنامه ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
- رستمبیک تفرشی، آتوسا. «گفتگو با خانم دکتر ایران کلباسی، استاد گویششناسی» ؛ روزنامه آینده نو، پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۶ ، ص. ۷.
- «عوامل مؤثر بر پرورش سواد خواندن کودکان در محیط خانه و خانواده: نتایج مطالعه پیشرفت سواد خواندن پرلز ۲۰۰۱ در مدارس ابتدایی ۳۵ کشور جهان، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش». گروه تیمز و پرلز، پژوهشگاه مطالعات آموزرش و پرورش.
- « تأثیر توانایی وکارآیی معلمان در مدارس دولتی و غیر دولتی سوئد»، گروه تیمز و پرلز، پژوهشگاه مطالعات آموزرش و پرورش.
- مقدمهای بر پرلز ۲۰۰۶. گروه تیمز و پرلز، پژوهشگاه مطالعات آموزرش و پرورش.
- ویرایش و ترجمه مقاله «حوزه های شناختی ریاضیات» تیمز ۲۰۰۳، گروه تیمز و پرلز، پژوهشگاه مطالعات آموزرش و پرورش.
سوابق تدریس
- دروس روانشناسی زبان و اصول دستور زبان مقطع کارشناسی ارشد ( از سال ۱۳۹۲ تا کنون) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- تدریس در رشتههای آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی (۱۳۸۳-۱۳۸۹)
برگزاری کارگاه
- کارگاه یک روزه «طرحنامه نویسی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اردیبهشت۱۳۹۶.
- کارگاه یک روزه «آشنایی با شیوههای گردآوری داده در مطالعات زبانشناسی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۲۰/۸/۹۴).
- طراحی و برگزاری کارگاه ویرایش و ترجمه در دانشگاه جامع علمی-کاربردی واحد ۶ ، ۱۳۸۸.
سخنرانی و همایش
- سخنرانی در نشست «کتابخوان تخصصی»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۹۵.
- «اطلس زبانی: رویکرد و روش»، پژوهشگاه علوم انسانی، ۱۳۹۴.
- گامی به سوی تهیه اطلس گویشی و بررسی فاصلههای گویشی در استان یزد، ۱۳۹۳، چاپ چکیده در مجموعه چکیده های دومین همایش بینالمللی زبانها و گویشهای ایران، (مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی)، ۱۳۹۳
- مقایسه بسامد کاربرد ابزارهای انسجام در نوشتارِ دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی دارای/بدونِ اختلالات یادگیری ویژه در نخستین همایش ملی عصب-روانشناسی زبان مورخ ۱۸/۲/۱۳۹۳ (انجمن زبانشناسی ایران)، نخستین همایش ملی عصب-روانشناسی زبان(انجمن زبانشناسی ایران).
- «رویکردهای میان رشتهای در مطالعات گویشی: نگاهی به گویششناسی سنتی و جدید»، پژوهشگاه علوم انسانی، ۱۳۹۲.
- توصیههایی برای آموزش ریاضیات به دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و از گروه اقلیت زبانی (۱۳۸۷)، سخنرانی و مقاله، در همایش یک روزه پژوهشکده کودکان استثنایی، دانشگاه تهران دانشکده روانشناسی
- A Linguistic Description of Mentally Retarded Students’ Spelling Errors, ۲۰۱۱. In, ۲nd International Conference on New Trends, in Education and Their Implications, Turkey.
- Description of Written Discourse of Educable Mentally Retarded Students according To Halliday’s Systemic Functional Approach,۲۰۱۱. In, ۲nd International Conference On New Trends In Education And Their Implications, Turkey.
راهنمایی پایاننامه
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی رشد گفتمان نوشتاری در کودکان ۹-۱۲ ساله» (۱۳۹۴).
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان «تحلیل گفتمان پیکرهیار ترانههای ایرانی:رویکردی انتقادی» (۱۳۹۵)
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان « راهبردهای ترجمه در ادبیات کودک: رویکردی نقشگرا» (در حال اجرا)
مشاوره پایاننامه
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی تأثیرپذیری واژگانی زبان مندایی از زبان های رایج در خوزستان» (در حال اجرا)
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان « ساخت های سببی در فارسی: توصیف و تحلیلی در چارچوب دستور نقش و ارجاع» (در حال اجرا)
- پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان « مجاز ار منظر شناختی» (در حال اجرا)
داوری کتاب و پایاننامه
- نقد و بررسی کتاب، شورای بررسی متون و کتب علوم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) (از سال ۱۳۹۲).
- رساله دکتری با عنوان نگرش گویشوران فارسی زبان استان فارس نسبت به گونۀ شیرازی و گونۀ معیار فارسی: پژوهشی اجتماعی-شناختی دربارۀ تنوعات گونهای (لکتال) فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱۳۹۳).
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان رابطۀ آزار زبانی و عوامل اجتماعی: بررسی خیابانگفتها در جامعۀ فارسی زبان تهرانی، (کارشناسی ارشد)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱۳۹۳)
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان قابهای معنایی و شبکه قالبها در زبان فارسیفاطمه نایب لویی (کارشناسی ارشد)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱۳۹۳)
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی رابطۀ متغیرهای زبانی و متغیرهای اجتماعی، طیبه حبیبی (کارشناسی ارشد) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱۳۹۳)
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی افعال حرکتی در ترجمۀ فصلی از هابیت، طاهره همتی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱۳۹۴)
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان رابطۀ آزار زبانی و عوامل اجتماعی: بررسی خیابانگفتها در جامعۀ فارسی زبان تهرانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱۳۹۱)
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی با هم آیی دستوری فعل و حرف اضافه در زبان فارسی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز (۱۳۹۳)
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان تحلیل پیکره یار گزارش های فوتبال سیما، در در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز (۱۳۹۳)
- پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی هزارواژههای فرهنگستان زبان، شمارۀ ۱، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز (۱۳۹۴)
- پایاننامه دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد با عنوان مقایسۀ نظام آوایی و ساختمان فعل در دو گونۀ زبانی لری خرم آبادی و تویسرکانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز(۱۳۹۴)
- پایاننامه دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد با عنوان بررسی گونۀ زبانی کردی هورامی روستای زرده ( در استان کرمانشاه، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز (۱۳۹۴)
- پایاننامه دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد با عنوان مقایسۀ دو گونه زبانی گوداری و ساروی در استان مازندران، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز (۱۳۹۴)
- پایاننامه دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد با عنوان تحلیل گفتمان فیلمنامه عروس آتش، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز (۱۳۹۴)
داوری مقالات برای مجلات علمی
- مجلۀ علمی- پژوهشی زبان و زبانشناسی
- مجلۀ علمی- پژوهشی جستارهای زبانی
- مجلۀ علمی پژوهشی پژوهشنامۀ انتقادی، برنامه ها و متون علوم انسانی
- مجلۀ علمی-پژوهشی زبانشناخت
- مجلۀ علمی پژوهشی مطالعات فرهنگ و ارتباطات
- فصلنامۀ علمی پژوهشی کودکان استثنایی
- مجلۀ علمی پازند
فعالیتهای علمی- اجرایی
- مدیر گروه آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی واحد ۶ دانشگاه جامع علمی-کاربردی (۱۳۸۵-۱۳۹۰)
- دبیر تخصصی نشریه پازند، شمارۀ ۳۶ سال ۱۳۹۳.
- قائم مقام و مشاور فرهنگی انتشارات بوکا (بوی کاغذ) (۱۳۹۴).
- ترجمه و ویراستار انگلیسی مجلۀ علمی-پژوهشی پژوهشنامه انتقادی.
- تطبیق فرهنگی و ویراستاری کتابهای داستانی رده کودک انتشارات بوکا (دارکوب)، از سال ۱۳۹۴.
کسب رتبه و جوایز
- پژوهشگر برتر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال ۱۳۹۶
- پژوهشگر برتر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال ۱۳۹۵
- پژوهشگر برتر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال ۱۳۹۳
- رتبۀ یک کنکور دکتری زبانشناسی همگانی ۱۳۸۳
- دانش آموختۀ رتبۀ یک کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی ۱۳۸۲