گزارش نشستها - آرشیو
دکتر سامعی: در دورهی واگرایی، زبان فارسی به شعبههای مختلفی تقسیم شد
انگلیسیها از قرن هیجدهم وارد هند میشوند درحالیکه زبان فارسی، زبان دیوانی و رسمی است. موج نوشتن دستورهای زبان فارسی ازطریق انگلیسیها متعلق به این دوره است. مدارس آموزش زبان فارسی در سراسر هند برپا میشود. در سال ۱۸۳۵ انگلیسیها تصمیم میگیرند به جای فارسی، انگلیسی را جایگزین کنند. البته زبان اردو هم تقویت میشود و جای فارسی را میگیرد. از نیمهی قرن نوزدهم که روسها وارد آسیای مرکزی میشوند و حکومت ازبکها را برمیاندازند، به واگرایی زبان فارسی کمک میکنند و نفوذ روسی بهتدریج شروع میشود.
ادامه مطلبگزارش مراسم مجازی بازدید نوروزی همکاران پژوهشگاه گالری
از بهاران کی شود سرسبز سنگ / خاک شو تا گل نمایی رنگ رنگ سالها تو سنگ بودی دلخراش / آزمون را یک زمانی خاک باش
ادامه مطلبدکتر قبادی: پاسداشت آیینهای غنی ایران، فرصتی برای خلق سرمایههای اجتماعیست
دکتر قبادی: به گواه شاهنامه، بههر مناسبت و تغییر فصلی جشن و آئین داشتیم// آئینهای غنی فرهنگی ایرانی_اسلامی نقطهتلاقی عاطفهها هستند و عاطفهها از طریق پاسداشت آئینها بسط پیدا میکنند تا عاطفههای فردی به عاطفههای جمعی تبدیل شوند و سرمایههای اجتماعی پدید آید که تداوم در این کار موجب میشود انگارههای فرهنگی و میراثهای قدیمی منتقل شوند.
ادامه مطلبگزارش نشست علمی نقد و بررسی رمان «قوها انعکاس فیلها»
بارها در کتاب این نکته آمده است که ذات زندگی در تقابل شکل میگیرد؛ جاودانگی و زوال شانهبهشانه پیش میروند. فرشتهبودن و شیطانبودن همراه هم هستند. هیچچیز با هیچچیز، همهچیز است. زیبایی و ماندگاری هم یک وضعیت دوگانه و متضاد میسازند و بالاخره جنون و آگاهی، این دو همواره دوبل و در عینحال متضادند و به هم نیاز دارند. آگاهی به جنون نیاز دارد و بالعکس.
ادامه مطلب