برگزاری نخستین نشست از سلسله نشستهای «جایگاه علوم انسانی و اجتماعی در پشتیبانی و رفع موانع تولید»
نخستین نشست از سلسله نشستهای جایگاه علوم انسانی و اجتماعی در پشتیبانی و رفع موانع تولید توسط مدیریت نوآوری و کاربردیسازی پژوهشهای علوم انسانی برگزار شد.
مدیریت نوآوری و کاربردیسازی پژوهشهای علوم انسانی اولین نشست از سلسله نشستهای جایگاه علوم انسانی و اجتماعی در پشتیبانی و رفع موانع تولید را در تاریخ 21 اردیبهشت ماه 1400 با همکاری پژوهشکده دانشنامه نگاری به صورت مجازی برگزار کرد.
در ابتدا، دکتر الهام ابراهیمی، مدیر نوآوری و کاربردیسازی پژوهشهای علوم انسانی، بهعنوان دبیر علمی نشست، با اشاره به هدف این سلسله نشستها یعنی برقراری پیوند میان حوزه علوم انسانی و اجتماعی با صنعت و جامعه و بررسی وجوه مختلف این موضوع شامل امکان پذیری ارتباط، ضرورتها و الزامات، بیان راهکارها و تجارب، افزود سعی بر این است که مساله از دیدگاه متخصصان رشتههای مختلف مورد مداقه قرار گیرد.
در ادامه، دکتر آزیتا افراشی، رئیس پژوهشکده دانشنامهنگاری به عنوان سخنران نخست موضوعی تحت عنوان «رهیافتی نظری به مفهوم تولید نزد جامعه فارسی زبان معاصر ایران از منظر زبانشناسی شناختی» را مطرح کرد. وی با ارایه نمونههایی، مفاهیم واژهها را متفاوت و فراتر از آنچه در لغتنامهها فهرست میشود دانست و افزود این معانی تاثیراتی فراتر از مفهوم اولیه خود، در امر ارتباط بر جای میگذارند و بر این اساس اشاره داشت که تولید میتواند با انبوه بودن عجین شود و در علوم انسانی شرح و بسط پیدا کند. با این توضیح و با توجه به پیش فرضهای نظری و رابطه ذهن و زبان دکتر افراشی بر اهمیت نگاه به مفهوم تولید و صنعت از منظر پژوهشهای بنیادی برای رسیدن به تحلیل و درکی بهتر تاکید داشت. با این توصیف به نظر میرسد که ظرفیتهای رشته وزین زبان شناسی در حوزههایی همچون بازاریابی، تولید و توسعه بسیار کارکرد داشته باشند.
دکتر محسن بهلولی فسخودی، عضو هیات علمی پژوهشکده دانشنامهنگاری به عنوان دومین سخنران با موضوع «نگرشی انتقادی بر رویکرد حرفهایگرایی پرورش نیروی تولید در نظام آموزش فنی و حرفهای»، نگاه همه جانبه و چند بعدی در برنامهریزی آموزشی را موضوع بسیار مهم و راهبردی دانسته و خاطر نشان کرد توسعه فناوری در صورتی میتواند به بالندگی بیانجامد که بر نقش اخلاق تاکید شده و آن را در کنار توسعه فنی به دقت دنبال کند. وی یادآور شد که رشد بیرویه و نامتوازن حرفه آموزی و نادیده انگاشتن اخلاقیات آفت غیر قابل جبرانی است که باید هوشیارانه نسبت به آن واکنش نشان داد.
دکتر حسن مجیدیان دیگر عضو هیات علمی پژوهشکده دانشنامهنگاری به عنوان آخرین سخنران نشست با موضوع «مصداقهایی از تعامل موثر علوم انسانی و اجتماعی با علوم ریاضی و فنی» اظهار داشت که تجربه توسعه فناوری بدون در نظر گرفتن علوم اجتماعی که میتواند نتایج نامناسبی داشته باشد و از همین جهت است که در کشورهای توسعهیافته این دو در کنار و دوشادوش هم در خدمت توسعه قرار گرفتهاند. برآورد آینده و تاثیریابی توسعه فناوری و آیندهنگاری تبعات اجتماعی یکی از مهمترین نقشهایی است که بر عهده علوم اجتماعی است تا به این ترتیب از کژوری در پیشرفتهای فناوری جلوگیری کند. مدلسازیهای محاسباتی با کمک علوم اجتماعی مصداق دیگری بود که بهعنوان کارکرد علوم انسانی و اجتماعی برای درک مشکلات تولید و ارایه راه حل مطرح شد.دکتر مجیدیان همچنین به ظرفیت علوم پایه برای توانمندتر شدن علوم انسانی اشاره کرد و مصادیقی همچون نرم افزارهای کاربردی مورد استفاده در علوم انسانی، استفاده از فناوریهای پیشرفته در رشتههای باستان شناسی، قوم نگاری، روانشناسی و نظایر آن را دلالت صریحی بر امکان تعامل هرچه سازنده تر این دو حوزه دانست.
در انتهای نشست دکتر ابراهیمی ضمن جمع بندی مباحث خاطرنشان کرد در ادامه برگزاری نشستها سعی بر این خواهد بود که از رشتهها و تخصصهای دیگر به این موضوع پرداخته شود و علوم انسانی با صراحت بیشتری کارکردهای ضمنی و متعین خود را نشان دهد.
نظر شما :