گفتگو با دکتر سید نورالدین محمودی:ضرورت تفکر محور شدن آموزش پرورش رایج
گفتگو با دکتر سید نورالدین محمودی
عضو هیئت علمی گروه مطالعات فکرپروری برای کودکان و نوجوان، پژوهشکده اخلاق و تربیت.
ضرورت تفکر محور شدن آموزش پرورش رایج
آموزش تفکرمحور در آموزش و پرورش ما چه جایگاهی دارد؟
نظام آموزشی کشورهای مختلف بر مبنای نوع نگاه و نگرش خود نسبت به انسان و تواناییهای وی و میزان انعطاف پذیری و پاسخ گویی به نیازهای جدید و تحولات پیرامونی، تاکیدات متفاوتی را نسبت به حوزههای مختلف آموزشی مبذول میدارند. در واقع آن دسته از نظامهای آموزشی که نگرش و برداشت محدودی نسبت به ابعاد مختلف دانشآموزان و استعدادهای آنها داشته، پاسخگوی نیازهای علم امروز نیستند، در واقع این نوع نظامهای آموزشی عمدتاً تلاش و وجهه همت خود را محدود و مصروف رشد و آموزش حوزههای شناختی و ذهنی دانشآموزان مینمایند و از توجه و پرورش سایر ابعاد وجودی آنان که در تکوین یک شخصیت متوازن تاثیر فراوانی دارند، عملاً باز میمانند. بدین ترتیب نتایج و محصولات این نظام آموزشی عموماً در شکل شهروندانی نمود مییابد، که در غالب مواقع فاقد خلاقیت میباشند و به ارزشها و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی تقید و پایبندی نشان نمیدهند، مظاهر و آثار هنری و فرهنگی جامعه ملی و بینالمللی را نمیشناسند، طبعاً در این شرایط، اثربخشی و کارآیی نظام آموزشی بهویژه از منظر انسانهای کامل رشدیافته و فرهیخته به طور چشمگیری تنزل مییابد.
امروزه سنت و فلسفه اسلامی، با توجه بهپیشرفت علوم، نیازمند آن است که در حرکتی پویا خود را بهروز و کارآمد نماید تا نشان دهد که در پاسخگویی بهپرسشهای جدید نیز تواناست. وظیفه تبیین این پاسخها و طراحی آنها بر اساس مبانی فلسفه اسلامی بر عهده پژوهشگران این حوزه میباشد. همایش «آموزش تفکرمحور زمینهساز تمدن نوین اسلامی» با بررسی چالشها و مسایل تفکرمحوری در عصر حاضر، گامی نو در پاسخ بهپرسشهای جدید فلسفی برداشته و روشی برای بازسازی اندیشههای فیلسوفان اسلامی در حوزههای جدید فلسفه ارائه میدهد. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارتقاء، پرورش و تعمیق انواع و مراتب عقلانیت و تفکر در همه ساحتهای تعلیم وتربیت بهعنوان یکی از گزارههای ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی تلقی شده است، که در نهایت باید به ایجاد اندیشهورزی، کسب شایستگیهای عام حرفها و مهارتی و هنری زمینهساز کار مولدّ منجر شود. بدین ترتیب در توصیف بروندادهای آموزش و پرورش بهعنوان یک هدف عملیاتی بر ویژگیهای زیر که باید در متربیان اتفاق بیافتد، اذعان میدارد که: «با قدر شناسی و درک زیبا شناسانه آفرینش الهی و مصنوعات هنرمندانة بشری، درک مفاهیم فرهنگی و میان فرهنگی و بهرهگیری از قدرت تخیل، توانمندیهای لازم در خلق آثار فرهنگی و هنری را به دست میآورند» (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، 1390، ص18). این مهم جز با آموزش تفکرمحوری و شروع آن از اوان کودکی امکانپذیر نیست.
نظر شما :