کارنامه طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور

۲۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۹۰۷۴ مهم ترین اخبار
تعداد بازدید:۵۷۳

این جستار، گزارشی مختصر از  فعالیت «طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» می باشد که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  شکل گرفته و در حال انجام است.  طرح جامع اعتلاء، مجموعه پروژه‌هایی به هم پیوسته و مرتبط با یکدیگر به صورت منظومه و کاملاً مسئله محور است که در هیئت شبکه­ای  محصول­گرا و هم افزا تدوین شده است. هدف این طرح، تقویت اثر بخشی و افزایش کارایی و بالندگی علوم انسانی در مسیر توسعه و پیشرفت کشور و منطبق با اهداف و ماموریت­های  ملی پژوهشگاه علوم انسانی است. در واقع، این طرح، محصول و مولود تفکر راهبردی در پژوهشگاه، مبنی بر تقویت اثر بخشی علوم انسانی در کشور و ایفای نقش موثرتر پژوهشگاه در عرصه ملّی  طراحی شده است؛

مراحل اجرایی طرح اعتلاء، بعد از تدوین فاز صفر؛ از اوائل  سال 96 آغاز شد که ضمن جلب همکاری و مشارکت جمعی گسترده­ از فرهیختگان و اعضاء هیات علمی و محققان  مراکز آموزشی عالی دغدغه­مند از سراسر کشور، طی این مدت بیش از دویست و سی طرحنامه به دبیرخانه طرح جامع اعتلاء واصل گردید که حدود پنجاه طرح بعد از تصویب، در حال اجرا می‌باشد و ده­ها طرح دیگر نیز در کارگروه­های تخصصی در حال بررسی است. این طرح­ها دارای خروجی­های فاخری شامل گزارش طرح، کتاب، مقالات و سخنرانی­های مستخرج از طرح وگزارش­های راهبردی یا توصیه­های سیاستی است که انتشار آنها می­تواند ضمن غنا بخشیدن به ادبیات اثربخشی علوم انسانی در کشور، این گفتمان را نیز تقویت کرده و به پیوند علوم انسانی و جامعه در کشور کمک کند. گزارش­های راهبردی و سیاستی مستخرج از این طرح­ها با ارسال برای مسئولان سیاستگذار و اجرائی کشور می­تواند پیوند پژوهش و مراکز اجرائی را تقویت نماید. علاوه بر اینکه طی این مدت نشست­های مختلف نخبگانی و علمی توسط مجریان طرح­ها و دیگر اندیشمندان ارائه گردیده است که با انتشار نتایج وگزارش این فعالیت­ها در نشریه و سایت طرح جامع اعتلاء تلاش شده تا گفتمان اثربخشی و اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور را ترویج نمایند.

در خاتمه یادآوری می شود این مجموعه نتیجه زحمات محققان، ناظران و داوران طرح های پژوهشی و همه مسئولان و همکاران طرح جامع اعتلاء، شامل اعضای شورای سیاست گذاری (در ابتدای تأسیس) و کمیته علمی، کمیسیون های مربوطه، کارگروه­های تخصصی چهارگانه و رئیس محترم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جناب آقای دکتر حسینعلی قبادی و مدیران محترم کارگروه­های تخصصی و شورای مدیران و مشاوران دبیرخانه طرح جامع اعتلاء، همکاران و کارشناسان محترم است.

امید است این حرکت فرخنده پژوهشی و علمی بتواند ضمن تقویت اثربخشی علوم انسانی  و پیوند پژوهش و اجرا درکشور، راهگشای بهره برداری بیشتر از ظرفیت علوم انسانی در مسیر پیشرفت و بالندگی ایران اسلامی باشد.

                                                  یحیی فوزی

جانشین رییس پژوهشگاه در امور طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور و رئیس دبیرخانه طرح جامع اعتلاء

آذرماه 1398 همزمان با هفته پژوهش


( ۲ )

نظر شما :