پروژه پایان یافته طرح اعتلای علوم انسانی
تأثیر نظام های بین المللی قدرت بر علوم انسانی ایران: مطالعه موردی مارکسیسم
تأثیر نظامهای بین المللی قدرت بر علوم انسانی ایران:
مطالعه موردی مارکسیسم
حسین آبادیان[1]
اعتلای علوم انسانی و توسعه کشور مستلزم شناخت چگونگی تأثیرگذاری جریان های فکری و اجتماعی بر شکلگیری این علوم در تاریخ معاصر است. هدف اصلی تحقیق پیش رو نیز این است که با بررسی نقادانه چند و چون اثرگذاری جریان های مارکسیستی بر علوم انسانی در ایران، امکان اعتلای این علوم را در وضع کنونی افزایش دهد، و از این طریق به ارتقای قدرت ملی و جایگاه کشور در عرصه جهانی یاری برساند. پرسشهای مطرح در این تحقیق عبارت است از
- جریان های مارکسیستی بر علوم انسانی ایران، به طور کلی و بر تاریخ، جامعه شناسی و ادبیات به طور خاص، چگونه اثر گذاشتند؟
- نقش این جریانها در تقویت یا تضعیف قدرت ملی و جایگاه بین المللی ایران چگونه ارزیابی میشود؟
- آیا جریانهای مارکسیستی توانستند منظومهای فکری ایجاد کنند تا در پرتو آن بتوان جایگاه ملی و بین المللی را تقویت کرد؟
- استادان شاخص دانشگاهی که تحت تأثیر مارکسیسم به تدریس علوم انسانی می پرداختند چه کسانی بودند؟
- آموزه های مارکسیستی چه بازتابی در متون دانشگاهی و فضای آکادمیک داشت؟
- دوتائی تخصص و تعهد تا چه میزان متأثر از آموزه های مارکسیستی بود و چه تأثیری بر علوم انسانی نهاد؟
- مفاهیمی مثل جامعه شناسی و تاریخ علمی، ادبیات متعهد و فلسفه علمی چگونه در مراکز دانشگاهی و روشنفکری رواج یافت؟
فرضیه تحقیق این است که جریانهای مارکسیستی در ایران، هم به سبب سستی بسیاری از تحلیلهای مارکسیستی و عدم انطباق آنها با جامعه ایران و هم به واسطه وابستگی این جریانها به شوروی و اردوگاه شرق، اثر تضعیفکننده ای بر علوم انسانی و به تبع آن بر قدرت ملی نهادند و به منافع و مصالح کشور آسیب زدند.
این پژوهش میتواند مقدمهای باشد بر طرح مقوله قدرت در عرصه ملی و جهانی با اتکاء به علوم انسانی. بنابراین طرح حاضر برای دست اندرکاران امور اجرائی کشور و همچنین مجامع دانشگاهی برای اعتلای علوم انسانی مفید واقع میشود.
[1] - استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
نظر شما :