انتشار پیش‌شماره فصلنامه طرح اعتلا

اتصال با ریشه، انطباق با نیاز

۱۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۶۵۳۹ مهم ترین اخبار اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۸۸۸
پیش‌شماره اول فصلنامه طرح اعتلا علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور منتشر شد.
اتصال با ریشه، انطباق با نیاز

پیش‌شماره اول فصلنامه طرح اعتلا علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور منتشر شد.

این فصلنامه که اولین نشریه منتشرشده از سوی دبیرخانه طرح اعتلا است با رویکردی تخصصی و تحلیلی بنا دارد علاوه بر پرداختن به طرح ملی اعتلای علوم انسانی، مباحث و اندیشه‌های مرتبط با علوم انسانی و خاصه تحولات آن را منعکس کند.

پیش‌شماره اول این فصلنامه در سه بخش مباحث طرح اعتلا را مورد توجه قرار داده است.

در بخش اول فراز از دیدگاه‌های مرحوم استاد دکتر صادق آیینه‌وند به عنوان ایده‌پرداز اولیه طرح اعتلا مورد بررسی قرار گرفته است. این یادداشت در واقع ادای دینی به استاد آیینه‌وند رییس فقید پژوهشگاه علوم انسانی بوده است و به همین منظور طرح اولین جلد نشریه به تصویر استاد اختصاص دارد و اندیشه ایشان مبنی بر «اعتلای علوم انسانی: اتصال با ریشه، انطباق با نیاز» تبدیل به شعار اصلی پیش‌شماره اول فصلنامه طرح اعتلا شده است. در ادامه این بخش سخنرانی دکتر حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رییس طرح اعتلای علوم انسانی با عنوان «طرح اعتلا؛ سرمایه‌ای ملی برای علوم انسانی» از نظر مخاطبین می‌گذرد.

در بخش دوم، طرح اعتلا از منظر اندیشمندان علوم انسانی مورد مداقه و تحلیل قرار گرفته است. سخنرانی و یادداشت‌هایی از سوی اساتید شناخته شده علوم انسانی ابعاد مختلف طرح اعتلا مانند چیستی و ماهیت، ضرورت، کیفیت و پیشینه اعتلای علوم انسانی مورد بررسی قرار داده است. اساتید حاضر در این بخش عبارتند از: دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر سیدمحمدرضا حسینی بهشتی، دکتر عماد افروغ، دکتر علی اصغر مصلح و دکتر غلامرضا ذاکر صالحی.

نهایتا در بخش سوم پیش‌شماره اول فصلنامه، مباحث ماهوی طرح اعتلا و اهداف آن توسط مدیران و مشاورین طرح با ارائه یادداشت‌های تجزیه و تحلیل شده است. دکتر یحیی فوزی جانشین رییس پژوهشگاه در امور مربوط به طرح اعتلا و مدیر دبیرخانه طرح در یادداشتی با عنوان «در جستجوی افق‌های تازه در عرصه علوم انسانی» رویکردهای پژوهشگاه در رابطه با طرح اعتلا را به طور مبسوط معرفی کرده است. همچنین مدیران سه بخش مبانی، تاریخ و کاربست طرح اعتلا، مباحث بخش‌های مذکور که در واقع معرفی ابعاد و چیستی طرح اعتلاست را در یادداشت‌های جداگانه توصیف کرده‌اند. مقاله‌های دیگری نیز در این بخش در رابطه با اهداف و افق‌ها از سوی همکاران و پژوهشگران طرح اعتلا، درج شده است.

در پایان فراخوان طرح اعتلا برای ارائه و ارسال طرح‌نامه‌های پژوهشی از سوی محققین علوم انسانی برای مشارکت در این طرح ملی آورده شده است.

این فصلنامه با 122 صفحه در زمستان 96 از سوی دبیرخانه طرح اعتلای علوم انسانی منتشر شده است. صاحب امتیاز این فصلنامه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مدیر مسئول آن دکتر یحیی فوزی است. فصلنامه طرح اعتلا زیر نظر شورای سیاستگذاری طرح اعتلا و شورای سردبیری نشریه امور تولید محتوا را پیش خواهد برد.

 


نظر شما :