گزارش سفر رئیس سازمان امور ادیان چین و هیات همراه به جمهوری اسلامی ایران- دیدار از پژوهشگاه

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۴ کد : ۶۰۰۲ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۱۸۲۲
بنا به دعوت جناب آقای خرمشاد، رئیس محترم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جناب آقای وانگ زو آن، رئیس سازمان امور ادیان چین در سال گذشته، ایشان به این دعوت پاسخ مثبت داده و مقرر شد در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، سفر ایشان به ایران انجام شود. پس از مکاتبات و هماهنگی های انجام شده توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پکن و اداره کل آسیا و اقیانوسیه، تاریخ سفر آقای وانگ زو آن و هیات همراه به ایران 91/6/16 لغایت 91/9/20 تعیین شد.

« دیدار از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی »

طبق برنامه هیأت چینی در ساعت 18 روز 91/6/18 برای دیدار از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به این پژوهشگاه آمدند و توسط دکتر آیت اللهی، رئیس پژوهشگاه مورد استقبال قرار گرفتند.
ابتدا دکتر آیت اللهی در حضور هیأت چینی و جمعی از اساتید این پژوهشگاه به آقای وانگ زو آن و همراهان ایشان خوش آمد گفت و سپس به توضیح فعالیت های این پژوهشگاه پرداخت.
در پژوهشگاه بخشی مربوط به آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان وجود دارد که اخیراً نرم افزاری نیز در این خصوص تولید کرده اند. به همین منظور دکتر صفار مقدم از اعضای هیات علمی پژوهشگاه دقایقی را به توضیح این نرم افزار برای هیات چینی، پرداخت .
آقای وانگ زو آن در ادامه ضمن تشکر از رئیس پژوهشگاه و اساتید حاضر گفت: یکی از اهداف سفر فراهم کردن زمینه برای گفتگو بین تمدن و ادیان دو کشور است نه تنها تمدن چین و ایران بلکه دنیای غرب و شرق باید با هم گفتگو کنند. البته برای گفتگو باید یکدیگر را درک کنیم. امیدوارم در این سفر با مردم، تمدن، ادیان و فرهنگ ایران بیشتر آشنا شویم.
ایشان در ادامه درباره گستره کار پژوهشگاه و تعریفی که پژوهشگاه از علوم انسانی دارد، سوالاتی داشتند که دکتر آیت اللهی به آنها پاسخ دادند.
رئیس سازمان امور ادیان چین، با اظهار تعجب از حوزه وسیع موضوعات پژوهشی، درباره محل تامین بودجه پژوهشگاه هم سوالاتی داشتند که به ولی پاسخ داده شد.
همچنین وی از روش ارائه شده برای آموزش زبان فارسی در نرم افزار ارائه شده استقبال کرد و با اشاره به دیدار برخی از دانشجویان چینی در سفر روز قبل خود به اصفهان، یادگیری زبان یکدیگر را یکی از مهم ترین مقدمات گفتگو و گسترش آشنایی و تبادلات فرهنگ دانست.
وانگ زو ان در ادامه با بیان اینکه، اسلام و پژوهش های اسلامی می تواند یکی دیگر از زمینه های گفتگو بین دو طرف باشد، افزود : اسلام در چین یکی از بزرگ ترین ادیان است و ما بیش از 20 میلیون مسلمان در چین داریم. در سال های اخیر مراودات ما با کشورهای اسلامی بیشتر شده است و ما با آنها در زمینه تحقیقات اسلامی همکاری می کنیم.
وی با اشاره به قرائت های افراطی از اسلام درجهان، برای آشنایی با قرائت اندیشمندان ایرانی از اسلام ابراز تمایل کرد و گفت: ما در این زمینه می توانیم شما را با تعدادی از پژوهشگاه ها در چین مرتبط کنیم. برای گفتگو اول، باید درک ما از یکدیگر بیشتر شود و در این خصوص تحت تأثیر غرب و تبلیغات ان نیز نباید قرار گرفت.
دکتر آیت اللهی در بخش پایانی سخنان خود با تشکر از وانگ زوآن به دلیل غرب نزده بودن وی، بر اهمیت شناخت دو طرف از یکدیگر تأکید و آمادگی پژوهشگاه علوم انسانی را برای برگزاری دوره های کوتاه مدت برای اساتید چینی در خصوص آشنایی با ایران واسلام، اعطای فرصت مطالعاتی،  اعزام اساتید به چین، برگزاری نشست ها ی علمی و کنفرانس های مشترک با مراکز پژوهشی و دانشگاهی چین درموضوعات مشترک و... اعلام کرد.
وانگ زو آن نیز از پیشنهادات طرف ایرانی استقبال کرد و در پاسخ به سوالی، توضیحاتی درباره سازمان ادیان چین ارائه داد. در ادامه هیأت چینی از کتابخانه پژوهشگاه بازدید و در پایان در ضیافت شام رئیس پژوهشگاه شرکت کردند.

 

نظر شما :