خلاصه گزارش طرح پژوهشی«روانشناسی اجتماعی آموزش و پرورش»

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۵ کد : ۲۲۲۹۰ محصولات جدید پژوهشی
تعداد بازدید:۴۴۴

طرح پژوهشی«روانشناسی اجتماعی آموزش و پرورش» در سال 1400 توسط سرکار خانم دکتر ژاسنت صلیبی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به اتمام رسید.

خانم دکتر صلیبی هدف از اجرای طرح مذکور را تالیف کتابی در حیطه"روانشناسی اجتماعی کاربردی" بیان کرده تا با اجماع نظر سنجی به وسیله مرور سوابق پژوهشی فراهم آمده در هر یک از حوزه های مورد تاکید آن در جهان و ایران محتوایی فراهم آید تا سیاستگذاران، برنامه ریزان آموزشی و مربیان را در روشنگری برخی از مسایل و مشکلات آموزشی عاطفی دانش آموزان و آموزشگاه در سیر تحقق پیشرفت تحصیلی آنان یاری دهد و معلمان بتوانند از این اندوخته دانش جهت بهبود روش های آموزشی خود در تدریس، تعامل با دانش آموزان و مدیریت کلاس درس بهره گیرند. به این ترتیب در تدوین این کتاب سعی شده ضمن ارائه دانش نظری فراهم شده مبتنی بر مرور ادبیات پژوهشی در حیطه روانشناسی پرورشی و جامعه شناسی پژوهشی در قالب مباحث روانشناسی اجتماعی نشان دهد چگونه اصول نظری، مفاهیم و دستاوردهای پژوهشی به روز روانشناسی اجتماعی میتوانند برای تبیین و حل و فصل مشکلات آموزشی به کار گرفته شوند و بدینوسیله حیطه روانشناسی اجتماعی آموزش و پرورش در دو مقوله نظری و پژوهشی شکل گیرد. در این راستا رفتار فرد در حوزه های مختلف زندگی در اجتماع آموزشگاه در مقام مربی و دانش آموز توصیف شده و به عواملی پرداخته شده که چنین رفتاری را تحت نفوذ قرار میدهند و روشهایی موثر برای ایجاد تغییر در رفتارهای مشکل ساز مورد تاکید واقع میشود. در واقع این کتاب به طرقی میپردازد که نظریه و یافته های روانشناسی اجتماعی توانسته اند در حیطه های تدریس و یادگیری و دیگر تجربیات در آموزشگاه به کار گرفته شوند. بنابراین نگاشته پیش روی محتوایی از سطح فردی به طور مثال تبیین نگرش ها، اسنادها، جهت گیری های هدفی و انگیزشی دانش آموزان، سنخ های ارتباطات متقابل معلم دانش آموزان تا سطح اجتماعی مدیریت معلم، نفوذ اجتماعی در مدرسه را در توضیح فرایندهای آموزشی در مدرسه را و تاثیر آنها بر پیشرفت تحصیلی وسازگاری هیجانی اجتماعی دانش آموزان در بر میگیرد. به این ترتیب خزانه ای پژوهشی در این کتاب فراهم آمده است تا مربیان، پژوهشگران و دست اندرکاران را یاری دهد تا بتوانند با تامل بیشتر به کندوکاو مسایل و مشکلات آموزشی و عاطفی دانش آموزان در فرایند یاددهی- یادگیری در آموزشگاه بپردازند. هدف غنای دانش روانشناسی اجتماعی کاربردی در حیطه آموزش و پرورش در ایران بوده است. برای طی این مسیر از روش پژوهشی مرور ادبیات و مستندات پژوهشی در داخل و خارج از کشور در حیطه روانشناسی آموزش و پرورش به روز و ارائه تحلیل ها و تبیین های منوط به رویکردهای نوین در حیطه انتخاب عناوین موضوعی فصول و بخشها بهره گرفته شده است. ساختار کتاب در قالب کلیات و سپس 13 بخش و در مجموع 32 فصل شکل گرفته است.


نظر شما :