تدوین برنامهها و چشمانداز معاونت پژوهشی
تدوین برنامهها و چشمانداز معاونت پژوهشی
نظر به انتخاب جناب آقای دکتر علیرضا ملائی بهعنوان معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی ایشان در جهت راهبری مجموعه معاونت با مشورت و همفکری اعضای هیات علمی و کارشناسان مربوطه به تدوین سند راهبردی و چشمانداز معاونت پژوهشی اقدام کردند که طی آن برنامههای لازم در جهت ساماندهی امور معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی تدوین و تنظیم گردید. ازاینرو برنامه و چشمانداز معاونت پژوهشی در دوره پیشرو عبارت است از:
۱) برنامههایی برای ساماندهی معاونت پژوهشی:
۱. ساماندهی ساختار اداری معاونت پژوهشی
۲. تقویت نهادمندی معاونت و تثبیت ساختار اداری آن: اهمیت نهادمندی به جای اتکا به اشخاص
۳. بازتعریف ساختار سازمانی و چابک¬تر شدن و تخصصیتر شدن امور
۴. تقسیم کار براساس نوع و ماهیت وظایف.
۵. کمک به روان¬تر شدن فرایند امور اداری مرتبط با معاونت
۶. بازنگری در شرح خدمات، فعالیتها و مسئولیتهای مدیریتهای تابعه
۲) کمیسیونها:
۱. گنجاندن کمیسیونها در ساختار معاونت و شورای پژوهشی
۲. تقویت جایگاه کمیسیونها از طریق برگزاری دقیقتر و تخصصیتر کمیسیون¬ها
۳. رفع کاستیهای کنونی کمیسیونها با توجه به تجربه عملکرد آن
۴. نوشتن شرح وظایف و اختیارات و ترکیب اعضای کمیسیونها
۳) طرحها و طرح¬نامههای پژوهشی:
۱. بازنگری در شیوه¬های کنونی انجام طرحهای پژوهشی
۲. تنوع در نوع طرحها و طرحنامههای پژوهشی (شامل طرحهای کوچک و بزرگ)
۳. ایجاد فرصتهای پژوهشی بهتر برای اعضای هیأت علمی
۴. تلاش برای متنوعسازی دستاوردهای پژوهشی اعضای هیأت علمی
۵. تقویت مطالعات میانرشتهای
۶. گسترش مطالعات مسالهمند
۷. نزدیک شدن به شاخصههای جهانی تولید علم در تراز بین¬المللی با حفظ ویژگی¬های فرهنگی و تمدنی ایران
۸. تلاش برای افزایش سطح کیفی پژوهشها
۹. تشویق اعضای هیات علمی به سوی پروژههای فکری و مطالعاتی ویژه خود و تبدیلشدن صاحبنظران سرآمد در آن حوزه
۱۰. تشویق اعضای هیات علمی به مطالعات تکمیلشونده، انباشتی و نوآورانه
۱۱. تلاش برای کاهش فشارهای ذهنی و روانی اعضای هیأت علمی در زمینه انجام طرح پژوهشی
۱۲. ترغیب اعضای هیأت علمی که دارای طرح پژوهشی نیستند به انجام طرح¬های پژوهشی جدید
۱۳. تشویق اعضای هیأت علمی که زمان اجرای طرحهای آنها سپری شده است به تکمیل طرحهای مزبور
۱۴. تشویق اعضای هیأت علمی که طرح مصوب در حال اجرا دارند اما طرحهای قبلی آنها به پایان نرسیده است به تکمیل و تحویل طرح¬های پیشین
۱۵. فراهم آوردن بستر مناسب برای انجام طرحهای کارفرمایی و طرحهای کلان ملی و بینالملل
۱۶. تشویق اعضای هیأت علمی به انجام طرحهای کارفرمایی و طرحهای کلان ملی و بینالملل
۱۷. برانگیختن اعضای هیات علمی به سوی طرحهای کاربردی و پیونددادن دانش با مسائل عینی جامعه و کشور
۱۸. ساماندهی استمهالها
۴) نظارت تخصصی بر فرآوردهها و دستاوردهای حاصل از اجرای طرحهای پژوهشی
۱. انجام دقیق تعهدات طبق مصوبه شورای پژوهشی
۲. تقویت سازوکار داوری طرحهای پژوهشی و نظارت علمی بر آنها
۳. تسهیل فرایند داوری و کاهش زمان داوری طرح¬ها
۴. تلاش برای محرمانه ماندن اسامی داوران و پرهیز از فشار بر داوران
۵. برگزاری جلسه ارائه دستاوردهای طرحهای پژوهشی و فراهم آوردن امکان گفتوگوی علمی میان پژوهشگران و داوران
۶. گسترش فرهنگ نقد و گفتوگو
۵) ساماندهی برنامه انتخاب پژوهشگران برتر
۱. بازنگری اساسی در آییننامههای انتخاب پژوهشگر برتر به ویژه از نظر روش، مبنا و معیارهای انتخاب پژوهشگران
۲. توجه به شاخصههای کیفی و اثربخشی و فرزانگی در علم
۳. کاهش حاشیهها و نارضایتی ناشی از انتخاب پژوهشگران برتر
۴. اصلاح سازوکارهای انتخاب پژوهشگران با مشارکت دادن پژوهشکدهها و کمیسیونهای تخصصی هیأت ممیزه
۶- از سرگیری فعالیت سایت معاونت پژوهشی و انعکاس اخبار، مصوبات و گزارش¬ها
۷- حرکت به سوی استفاده از سامانه پژوهشی، نرمافزارها و سایر فناوریهای جدید
۸) مستندسازی فعالیتهای پژوهشی و اسکن اسناد و مدارک آرشیوی
۹) آزاد کردن نیروی شورای پژوهشی برای سیاستگذاری، برنامهریزی، فعالیتهای راهبردی و توسعه تفکر علمی
۱۰) حرکت در مسیر بینالمللی شدن پژوهشگاه علوم انسانی
۱- حرکت در مسیر مدیریت دموکراتیکتر علم و نهادهای علمی و سیاستگذاری علم
۲- برنامهریزی برای بینالمللی کردن تولید علم، عرضه علم و مصرف علم
۳- گسترش فرهنگ علمی
۴- تقویت گفتمانهای علمی
۵- پیوند با گروهها، مجامع و نهادهای علمی بین¬المللی
۶- شناسائی ظرفیتها و توانمندیها داخلی پژوهشگاه
۷- شناخت تنگناها و محدودیتهای بینالمللی شدن پژوهشگاه و تلاش برای عبور از آنها
۸- ایجاد زیرساختهای فنی، سختافزاری و نرمافزاری بینالمللی شدن
۹- افزایش ظرفیتهای پورتال علوم انسانی و تقویت آن برای عرضه دستاوردهای علوم انسانی ایران
۱۰- تلاش برای خروج از انزوای علمی
۱۱- حرکت همافزایانه و تعریف کارهای مشترک و چند رشتهای به جای رویکردهای جزیرهای عمل کردن یا تخصصگرایی افراطی در تولید علم.
نظر شما :