فراخوان همایش «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران:روندها، چالش ها و راهکارها»

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۳ کد : ۲۳۹۲۸ اخبار همایش
تعداد بازدید:۲۲۱

پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری نهادهای علمی و پژوهشی و هم‌زمان با هفته پژوهش، همایش ملی «فرهنگ، رسانه‌ و تحولات نسلی در ایران: روندها، چالش‌ها و راهکارها» را برگزار می‌کند. موضوع اصلی همایش، بررسی تأثیر و تأثر تحولات رسانه‌ها بر دگرگونی‌های نسل نوی ایرانی با تمرکز ویژه بر مخاطب کودک است.

در دوران تحولات عظیم حاصل از دیجیتالی‌شدن و عاملیت‌گرایی حاصل از پایان روایت‌های بزرگ، آنچه وجه مشترک است حضور همه‌جایی رسانه‌هایی است که سبک زندگی نسل‌های مختلف جامعه، از کودک تا کهن‌سال، اثر گذاشته است. این وضعیت به طرح چنین پرسش‌هایی منجر شده است: زیستن در دنیای رسانه‌ای‌شده ایرانی به چه معناست؟ تحولات رسانه‌ای چه رابطه‌ای با تحولات نسلی و اجتماعی دارند؟ نسل‌های مختلف ایرانی چه رفتاری «با» رسانه‌ها و «در» رسانه‌ها دارند؟ و آیا سابقه عملکرد رسانه‌ها تاکنون در راستای گفتگو یا شکاف بین نسلی بوده است؟

درباره نسل نوی ایرانی هر تفسیر و دیدگاهی داشته باشیم، یک درک مشترک وجود دارد: تحولات و دیجیتالی‌شدن رسانه‌ها مسیر دیجیتالی شدن جامعه و تغییرات فنّاورانه فرهنگ را هموار کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که مشکلات ناشی از این تغییرات نیاز به بحث درباره شیوه‌های مختلف حکمرانی و دیپلماسی و شرایط زیست انسان ها را نیز مبرم و ضروری ساخته است. بر همین اساس، این همایش حول 3 موضوع محوری زیر شکل گرفته است:

ـ فرهنگ، رسانه‌ و سیاستگذاری: در این محور به موضوع سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی در باب  رابطه کودک و رسانه ها  با تمرکز بر موضوعاتی نظیر خانواده، والدگری، گروه‌های خاص اجتماعی، فرودستان اجتماعی، سرگرمی و فراغت، دین موزاییکی، قانون‌گذاری، امنیت، تنظیم‌گری، مشروعیت سازی و مشروعیت زدایی، اعتماد، برندسازی و ... پرداخته می‌شود.

ـ فرهنگ، رسانه‌ و دانش و فناوری: تحولات نوین در فنّاوری‌های رسانه‌ای و تأثیر و تأثر رسانه‌ها با حوزه‌ها و اشکال مختلف دانش و فناوری موضوع این محور است که با تمرکز بر موضوعاتی نظیر مخاطرات سلامت، روانشناسی رسانه‌ها، اثرات شناختی رسانه‌ها، متاورس، اینترنت اشیاء، کنشگری‌های علمی نوین، هوش مصنوعی، شبه‌علم، اطلاعات جعلی، شکوفایی خلاقیت و .... مورد بحث قرار می‌گیرد. این مباحث با محور قراردادن کودک و نوجوان به عنوان مصرف کننده، تولید کننده و عاملیت-کنشگری این گروه سامان می یابد.

ـ فرهنگ، رسانه‌ و زیست‌ جهان ایرانی: جامعه ما  از تحولات رسانه‌ای و فرهنگی تأثیرهای بارزی پذیرفته است که موضوعات آن در قالب‌هایی چون شهر هوشمند، شهر مجازی، سپهرهای عمومی نوین، ارتباطات شهری، زندگی روزمره، تبلیغات شهری، حافظه جمعی، منظر محلی، روایت شهری، فضاهای شهری، محیط‌زیست و اکوسیستم شهری و روستایی متأثر از تعامل رسانه‌ها و فرهنگ برای نسل‌های مختلف با تاکید بر کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این همایش ملی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC  نمایه شده است. مقالات برگزیده پس از داوری در مجله علمی پژوهشی مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ منتشر خواهد شد. چکیده‌ها و متن کامل تمام مقالات پذیرفته شده نیز در مجموعه مقالات همایش انتشار خواهند یافت.

کلید واژه ها: فرهنگ، رسانه و تحولات بین نسلی در ایران:روندها، چالش ها و راهکارها


نظر شما :