کتاب "تاثیر هخامنشیان در دریای سیاه" ترجمه دکتر مهسا ویسی عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ ایران پژوهشگاه علوم انسانی از انتشارات سمت وارد بازار نشر شد

۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۴ کد : ۲۳۳۳۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۹۹
کتاب "تاثیر هخامنشیان در دریای سیاه" ترجمه دکتر مهسا ویسی عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ ایران پژوهشگاه علوم انسانی از انتشارات سمت وارد بازار نشر شد

کتاب "تاثیر هخامنشیان در دریای سیاه" ترجمه دکتر مهسا ویسی عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ ایران پژوهشگاه علوم انسانی از انتشارات سمت وارد بازار نشر شد

والایی و شکوهمندی هنر دوران امپراتوری هخامنشی که بر همگان آشکار است حاصل ترکیب هنر سرزمین­های تابعه­ی امپراتوری با هنر بومی و زکاوت پادشاهان هخامنشی بود که هنری ناب را در تمام جنبه­هایش پدید آورد. سلطنت پارسیان، واحدهای سیاسی، قومی و جوامع مختلفی را در برمی­گرفت که در سراسر این قلمرو پهناور نوعی سیستم هنری یکپارچه، غالب بود. سرزمین­های حوزه­ی دریای سیاه نیز بخشی از این قلمرو بودند که در طی حضور و نفوذ هخامنشیان در آن جا در کنار حفظ هنر بومی خود، تاثیراتی از هنر پارسیان نیز پذیرفتند. کتاب حاضر مجموعه­ای از مقالات ارائه شده در کنفرانس سال 2008 م است که به بررسی این آثار و همچنین نقد تاریخی حضور هخامنشیان در این ناحیه پرداخته است. به طور کلی مسئله­ی حضور و آثار هخامنشی در خارج از مرزهای کنونی سرزمین ایران، بسیار مهم و شایان توجه است. بی­شک قلمرو پهناور امپراتوری هخامنشی، که از شمال به ساحل شمالی دریای سیاه، از جنوب به ساحل خلیج فارس، از شرق به هند و از غرب به لیبی محدود می­شد آثار بی­نظیری را در خود جای داده است که مطالعه و بررسی آن­ها نمودهای تازه­ای از هنر و قدرت هخامنشی را هویدا می­کند. آنچه از نتایج تحقیقات پژوهشگران دوره­ی هخامنشی برمی­آید چنین است که غنای آثار و شواهد مادی مربوط به این دوره در خارج از مرزهای امروزی ایران و دورتر از سرزمین اصلی پارسیان در گذشته، چیزی کم از آثار تخت جمشید ندارد. برای نمونه، تالارهای ستوندار مکشوفه از منطقه­ی قفقاز جنوبی، اگرچه شکوه و بزرگی تالارهای ستوندار تخت جمشید را ندارند، اما دنباله رو سبک پارسیان و نمودی از هنر بین­المللی هخامنشیان هستند. همچنین در این کتاب به بررسی آثار دیگری همانند انواع ظروف فلزی، عناصر معماری، قبور صخره­ای و ... پرداخته شده که گاه ساخته­ی دست هنرمندان آموزش دیده در کارگاه­های پارسی هستند و گاه هنر دست صنعتگران بومی که به زیبایی شاخصه­های هنر هخامنشی را با هنر بومی خود در آمیخته و آثاری بدیع خلق کرده­اند. معادل لاتین اغلب کلمات خاص در پاورقی آورده شده و هر کجا که لازم بوده توضیح مختصری نیز اضافه شده است.

بدیهی است که یافته­های مورد پژوهش در این کتاب تنها بخشی از آثار فراوان دوران شکوهمند هخامنشی در خارج از مرزهای ایران کنونی است و شایسته است دایره­ی این مطالعات در بین پژوهشگران ایرانی نیز گسترش یابد. با امید به اینکه ترجمه­ی این کتاب رویکردهای نوینی را به روی باستان­شناسان ایرانی بگشاید.


نظر شما :