سلسله کارگاههای تحلیل گفتمان؛ کارگاه دوم نظریه گفتمان لاکلا و موفه
دوره آموزشی «سلسله کارگاههای تحلیل گفتمان؛ کارگاه دوم نظریه گفتمان لاکلا و موفه» توسط پژوهشکده تاریخ ایران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 18 آذر ماه 1400 بصورت مجازی برگزار میشود.
یکی از عمیقترین و جذابترین روشهای مطالعاتی در تاریخ، در سایه پژوهشهای متنمحور شکل میگیرد. پژوهشهایی که با تمرکز بر متن و فهم آن، استخراج شاخصهای محوری اثر و نزدیک شدن به منظومه فکری نویسنده، شناخت هدف یا اهداف پنهان او از تولید متن را فراهم نموده و دریافتی عمیق از زمانه مولف، دغدغههای او و گاه اندیشمندان معاصر با نویسنده را ممکنتر میسازد. در واقع روشهای مطالعاتی متنمحور راهی به سوی آگاهی از نانوشتههای متون تاریخی درخصوص زمانه و چرایی تولید یک متن نیز به شمار میرود. امری که جذابیت کاربرد این روشها- به ویژه در رشته تاریخ- را دو چندان نموده و ضرورت پرداختن به آنها را روشن میسازد.
از جمله روشهایی که در ذیل این رویکرد قابل استفاده بوده و به ارتباط و درک محقق با متن یاری میرساند، نظریه گفتمان لاکلا و موفه است. این نظریه پساساختارگرایانه، از کارایی بسیار بالایی برای تبیین چگونگی ظهور، استمرار و افول گفتمانها و بررسی تعامل میان آنها برخوردار است. در واقع این نظریه قابلیت توجیهکنندگی شگفتانگیزی در بررسی تحولات دارد. از دیدگاه این نظریه، پدیدههای اجتماعی را میتوان با ابزارهای تحلیل گفتمانی، تحلیل و بررسی کرد. از این رو شناخت اصطلاحات و مفاهیم تخصصی این نظریه و چگونگی استفاده از آن در پژوهشهای تاریخی، امری است که در این کارگاه تبیین می گردد.
نظر شما :