دکتر قبادی: استاد باستانی پاریزی به دانش تاریخ معاصر ایران هویت بخشید

۲۰ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۷ کد : ۹۶۳۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۹۶۵
دکتر قبادی: استاد باستانی پاریزی  به دانش تاریخ معاصر ایران هویت بخشید

به مناسبت اولین سالگرد درگذشت استاد باستانی پاریزی مراسم یادبودی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به همت معاونت فرهنگی- اجتماعی و با همکاری مرکز سینمای مستند و تجربی  برگزار شد. در ابتدای این مراسم فیلم مستند از"پاریز تا پاریس " به کارگردانی سیدجواد میرهاشمی  پخش شد. پس از اتمام این فیلم مستند،دکتر قبادی،  قائم مقام و معاون پژوهشی پژوهشگاه، در سخنان کوتاهی یاد استاد باستانی پاریزی را گرامی داشت و گفت: استاد باستانی پاریزی به دانش تاریخ معاصر ایران هویت بخشید. دکتر قبادی با ذکر خاطره­ای از اولین برخورد خود با دکتر باستانی پاریزی در دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: یک مورخ حقیقی همین است که بتواند و قادر باشد گذشته را با حال پیوند بزند  و دید پژوهشی و آینده نگری نیز داشته باشد. ایشان از عوامل و دست­اندرکاران تولید فیلم مستند «از پاریز تا پاریس» تقدیر کرد و خاطر نشان کرد: ساخت این نوع فیلم­ها  بسیار مفید و سازنده است، چراکه این نوع فیلم­ها می­تواند نسل امروز را با میراث  و شخصیت­های گذشته خود آشنا سازد. دکتر قبادی در انتها ادامه ساخت این نوع فیلم­ها را خواستار شد  و گفت: ملتی می تواند به توسعه حقیقی برسد که پیش از آنکه قدرت خود را در آینده نشان بدهد،  ابتدا قدرت خود را در میراث هایش نشان دهد و با شناخت این میراث­ها، مسیر توسعه خود را رقم زند.

همچنین، در این مراسم  سرکار خانم توکلی، از شاگردان استاد و مدیر تاریخ شفاهی پژوهشگاه، با گرامیداشت یاد استاد، قطعه شعری را تقدیم به دکتر ابراهیم باستانی پاریزی قرائت کرد. در انتهای این مراسم که خانم مهندس دُره، عروس خانواده باستانی پاریزی، و آقای نیکبخت، مدیر انتشارات گنجینه و از ناشران آثار استاد باستانی پاریزی، حضور داشتند، از آقای سید جواد میرهاشمی کارگردان مستند «از پاریز تا پاریس» با اهدای لوح یادبودی تقدیر شد.

دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی که تاریخ نگار، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی پژوه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران بود، در سوم دی‌ماه ۱۳۰۴ خورشیدی در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد و در 5 فروردین 1393 در تهران درگذشت .






























فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :