دکتر مجتهدی : رشد گفتگو در سطح علوم انسانی نیازمند دوری از شعارزدگی است

۱۵ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۴ کد : ۷۷۴۸ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۵۲۳
دکتر مجتهدی : رشد گفتگو در سطح علوم انسانی نیازمند دوری از شعارزدگی است

چهره ماندگار فلسفه با اشاره به اهمیت مباحثه و گفتگو در گستره علوم انسانی اظهار کرد: این مساله قبل از هرچیز نیازمند دوری از شعار زدگی است.

کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه، در گفتگو با خبرنگار آزاداندیشی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به اهمیت گسترش فلسفه علم، اظهار کرد: این فلسفه است که درباره هر علم و ماهیت آن می تواند صحبت می کند و فلسفه هر علمی بیانگر کارکرد و علت ایجاد آن علم است.

وی با بیان اینکه به ویژه در سال های اخیر نسبت به مباحث و گفتگوی های فلسفی توجه خوبی شده است، افزود:  اساسا مطالعات فلسفی رشد چشمگیری یافته اند و امید دارم که در آینده نیز بهتر شود، اما این امر نیازمند جدیت و استمرار در پژوهش های عمیق است.

 

دکتر مجتهدی همچنین درباره برگزاری جلسات گفتگو و مناظره  اظهار کرد: مهمترین مساله رعایت ادب مناظره است اما مشکل ما این است که درگیر مسایل کاذب هستیم، امروز این مسایل کاذب هستند که گریبان تفکر را گرفته اند.

این چهره ماندگار فلسفه تصریح کرد: هرگز نمی توان گفت توجه به کتاب ها و آثار سایر فیلسوفان یا فیلسوفان غربی به مفهوم برگشت از تفکر بومی و سنتی است، ما برای آشنایی و اشراف با نظریات دیگر باید آثار آنها را بخوانیم.

وی خاطر نشان کرد: من همواره تاکید داشتم که فلسفه غرب و فلسفه اسلامی را عمیق و با نگاه آسیب شناسانه باید خواند و بر هر دو گستره تسلطی حتی نسبی یافت که در این بین گفتگو نقش مهمی را ایفا می کند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: جلسات گفت و گو و مناظره در غرب برخاسته از یک تفاهم علمی مبتنی بر احترام است، یعنی نظرات موافق و مخالف ارایه می شود و دو سوی مناظره به ایده ها و نظرات یکدیگر بدون اینکه به یکدیگر توهین کنند گوش می کنند یعنی هر دو نظرات خود را مطرح می کنند بی آنکه نسبت به دیگری بی احترامی شود.

وی با تاکید بر اهمیت گسترش مناظره و گفت وگو در گستره علوم انسانی افزود: فکر می کنم  امکانات زیادی داریم که می توانیم در راستای تحول علوم انسانی از آنها بهره بگیریم اما این امر نیامند دوری از شعار است مساله ای که امروز بیشتر از پرداختن به موضوعات علمی خودنمایی می کند.

مجتهدی در پایان گفت: متاسفانه برخی بدون آنکه اصل موضوع را فرهنگ کنند به شعار بسنده کرده و فقط از مسایل حرف می زنند در حالی که مساله ای به این درجه از اهمیت نیازمند عملکرد جدی از سوی متخصصان هر حوزه است.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :