نشست اساتید پژوهشگاه علوم انسانی وسرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان

۰۳ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۴ کد : ۷۶۸۵ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۶۵۷
نشست اساتید پژوهشگاه علوم انسانی وسرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان

 راهنمایی انسان از اصلی ترین اهداف نهضت الهی قرآن است

 گرگان - ایرنا - سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان راهنمایی انسان را از اصلی ترین اهداف نهضت الهی قرآن دانست و گفت: اسلام می کوشد تا با همکاری و ترویج فرهنگ برادری، جامعه هدایت یافته تربیت نماید .

فائزه عبداللهی روز دوشنبه در اولین جلسه گروه کاری مشاوره خانواده با رویکرد فرهنگی با حضور مهمانانی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور، به مشاوره و فواید آن از دیدگاه اسلام اشاره کرد و افزود: در آموزه های دینی اسلام، اولین راهنما و معلم انسان ها، پروردگار متعال است که بشر را هیچ گاه به حال خود رها نکرده و برای رسیدن او به سعادت دنیایی و اخروی، راهنمایان و پیامبرانی را مبعوث فرموده است .

وی تصریح کرد: راهنمایی موجب رشد و شکوفایی عقلی انسان در اجتماع خواهد شد و باعث می شود تا انسان ها از توانایی ها، محدودیت ها، علایق واقعی و امکاناتشان درک عمیقی به دست آورند و از امکانات محیط و کلیه اموری که به نحوی در رشد و تکامل آنان مؤثر است، آگاه گردند و از این امکانات، متناسب با توانایی های خویش بهره بگیرند .

 وی خاطرنشان کرد: ضرورت وجود تفاوت های فردی باعث می شود که افراد با استعدادها، رغبت ها، نارسایی ها و خصوصیات فردی شناخته شوند تا بر آن اساس در رفع مشکلات و حل مسائل زندگی، راهنمایی و هدایت شوند .

 وی در ادامه با بیان فرمایشی از امیرالمؤمنین علی (ع) در مورد ضرورت راهنمایی و مشورت و شیوه آن مشورت کردن عین هدایت است و کسی که به رأی و اندیشه خویش اکتفا کرد به مخاطره خواهد افتاد، رعایت اصل احترام به انسان ها با هر دیدگاهی که دارند و پایبندی به اصل رازداری و دقت در حفظ و بایگانی اطلاعات به دست آمده در مورد مراجعان را از اصول کار مشاوره عنوان کرد .

 وی افزود: هم چنین برقراری روابط انسانی مطلوب و مناسب با مراجعان، برخورداری از اطلاعات علمی و تخصصی بالا در زمینه مشاوره و روان شناسی و موضوعات مرتبط، درک صحیح نیازها، احساسات، افکار و مشکلات مراجعان و کاربرد واکنش های مناسب و دقیق فراخور مسئله، از دیگر اصول کار مشاوره است .

 عبداللهی یادآور شد: مشاوره ضمن آن که موجبات تسهیل رشد مراجعان را فراهم می سازد، با افزایش دانش و مهارت های افراد، از بروز بسیاری از مسائل و مشکلات روزمره پیشگیری می کند .

 وی افزود: در مواردی که افراد دچار مشکلات پیچیده و بحران های حاد می شوند، با استفاده از فنون و تخصص های مشاوره ای، می توان نسبت به کاهش و یا رفع و حل آن ها اقدام کرد .

 وی خاطرنشان کرد: باور ما بر این است که هر مشکلی، راه حل و یا راه حل های متعدد و مختلفی دارد و نباید تسلیم مسائل و مشکلات شد؛ فقط باید چاره کار را درست و منطقی و عاقلانه، چه به تنهایی و چه با مشاوره، پیدا کرد .

 وی اضافه کرد: پدر و مادر و معلمان می توانند مشاور خوبی باشند؛ ولی واقعیت امر این است که در برخی موارد مشکلات خاصی وجود دارد که در سایه مشاوره به وسیله افراد متخصص قابل حل است .

سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استان با بیان این که امروزه خدمات مشاوره بر سه محور رشد، پیشگیری و درمان مبتنی است گفت: هر کس که در کار خود چندان موفق نیست، فقط از طریق ارائه خدمات تخصصی مشاوره ای توسط مشاوران ماهر و توانمند امکان بهبودی وجود دارد که با فنون و تخصص خود، علل انحراف و اختلال را ریشه یابی کرده و نسبت به درمان آن اقدام می کنند .

 عبداللهی یادآور شد: در حقیقت نوجوانان امروزی در دنیایی زندگی می کنند که با دنیای بزرگسالان تفاوتی آشکار دارد، طبع جوان نوخواه است و به هر چیز تاره ای علاقه دارد امروز ما احتیاج به ایجاد یک دگرگونی عمیق در هدایت و راهنمایی و رهبری مردم خواهیم داشت .

 در این نشست، همیار دادستان تهران و مدیرعامل مرکز کشف اندیشه های راستین مردمی که دارای بیش از 135 تألیف است، گفت: طرح های توسعه یافته، انسان های توسعه یافته نیز می خواهد .

 فریدون احمدی فاصله گرفتن از آموزه های فطری الهی را عامل شیوع فساد در تمام جنبه های زندگی عنوان کرد .

وی که دارنده مدال از سازمان ملل است، با ارائه راهکارهای عملی برای ارتقاء سطح بینش زنان جامعه، تشکیل جلسات توسعه ای را حتی در سطوح زنان خانه دار پیشنهاد داد .

 در ادامه، فریبا زمانی مجری بیش از 23 طرح پژوهشی در کشور با اشاره به دغدغه مشترک مبنی بر ارتقاء جایگاه زنان و خانواده، سرلوحه حوزه های مطالعاتی مرکز را حل چالش های خانواده های آسیب پذیر عنوان کرد .

 وی ضمن معرفی پژوهش ها و مجلات اینترنتی پژوهشگاه علوم انسانی و آدرس پایگاه اینترنتی www.ihcs.ac.ir از آن به عنوان نهاد مؤثر آموزشی در ارتباط با نهادهای داخلی و بین المللی یاد کرد .

 از دیگر مهمانان این گروه کاری، تینا ابوالقاسمی از پژوهشگران این مرکز بود که با ارائه نقطه نظراتی در باره سیاست گذاری و برنامه ریزی توصیه کرد: به جای آن که بر اساس ضرورت و هدف های آنی در پی تدوین طرح ها باشیم می بایست بر اساس فرصت های پیش رو و چشم انداز جامعه عمل کنیم .

 نویسنده و دانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی در رشته جامعه شناسی نیز، ضمن معرفی چند کتاب سودمند، سلطه را نقطه مقابل احترام و آفت سعادتمندی خانواده خواند .

 دکتر سیدبیوک محمدی با ابراز رضایتمندی از انگیزه و همت والای بانوان استان در مسیر تعالی جامعه خاطرنشان کرد: برای ارائه مشاوره به مراجعان در دستگاه های اجرایی می بایست محدوده تعریف شده ای وجود داشته باشد و در صورت نیاز به متخصص ارجاع داده شوند .

وی در ادامه توصیه کرد: هرگز نباید چنین پنداشته شود که یک مشاور قادر به حل تمامی مشکلات است .

 محمدی در پاسخ به این پرسش که اصولا چرا مسائل اجتماعی به وجود می آید، دلیل آن را، فاصله زیاد ایده آل با واقعیت و دگرگونی های متعدد اجتماعی در جوامع در حال گذار، عنوان کرد.وی تبیین تغییرات جامعه و شیوه های رویارویی مردم با تحولات اجتماعی و نیز واقعی کردن توقعات مردم را به عنوان راهبردی مهم برای تدوین طرح ها دانست .

 مجری ده ها طرح پژوهشی در سطح ملی و استانی به عنوان چکیده و عصاره تمام تحقیقات خود در مسیر تحکیم و تعالی خانواده، از احترام متقابل یاد کرد .

 در ادامه نمایندگان هر دستگاه به ارائه گزارشی از روند مشاوره خانواده در دستگاه متبوع خود پرداخته و نقطه نظرات خود را ارائه دادند .

 اولین جلسه گروه کاری مشاوره خانواده با رویکرد فرهنگی با حضور کارشناسان دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان، کارشناسان متخصص دستگاه های اجرایی مرتبط و میهمانان ویژه ای از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور برگزار شد .

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :