نشست «گفتاری پیرامون مکتب سیاسی امیرالمؤمنین» برگزار شد
نشست «گفتاری پیرامون مکتب سیاسی امیرالمؤمنین علی(ع)» با سخنرانی حجتالاسلام سیدسجاد علمالهدی، رییس پژوهشکده مطالعات تطبیقی و اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 7 مرداد و در آستانه شهادت حضرت علی (ع) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد .
در این نشست حجتالاسلام و المسلمین سجاد علمالهدی، رییس پژوهشکده مطالعات تطبیقی اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات در مباحث اعتقادی به ویژه باب امامت داشتن رویکرد افراطی و تفریطی است، افزود: مرزهای غلو از واقعیت باید مشخص شود؛ حضرت علی (ع) از کسانی هستند که بدین امر تأکید کردهاند و درباره ایشان بسیار غلو شده است .از جمله آسیبهای موجود این است که در اشعار، ادبیات و تعاریفمان درباره حضرت علی (ع) مباحث را غلوانگیز ارایه میکنیم حتی اگر این رویکرد واکنشی در برابر اهل سنت هم باشد باز هم درست نیست، این مطالب سبب میشود تا از جاده اصلی خارج شویم .
حجتالاسلام علمالهدی با تأکید بر اینکه حتی در زمینه جامعه علوی نیز نباید غلوآمیز صحبت کنیم، گفت: این تنها جامعه مورد قبول خداوند نبوده پیش از آن نیز جامعه پیامبر کامل بوده است. این مبحث غلو درباره عدالت حضرت علی (ع) نیز صدق میکند در حالی که ایشان ادامه دهنده جامعه عدالت محوری بود که پیامبر بنا نهاده بود .
هدف نهایی علی (ع) برقراری قسط و عدالت است
وی با تأکید بر اینکه حضرت امیر (ع) قدرت را هدف خود قرار نداده و شاید مهمترین تفاوت بین مکتب سیاسی علی (ع) با سایر مکاتب همین باشد، افزود: حضرت امیر (ع) از مسالمتآمیزترین مسیر قدرت را در دست میگیرد و شبها به خانه مهاجر و انصار برای نصیحت کردن میرفتند. قدرت برای حضرت علی (ع) یک وسیله صرف تنها برای رسیدن به هدف است و آن هدف نیز چیزی جز قسط و عدالت نیست .
علمالهدی تأکید کرد: عدالت از منظر علی (ع) آن اندازه اهمیت دارد که وقتی از او میپرسند عدالت بهتر است یا ایثار و احسان، ایشان میگوید: عدالت! همین نشان میدهد که عدالت علی (ع) بخشبندی نشده در حالی که امروز در جامعه بسیاری از بیعدالتیها را مشاهده میکنیم و در بسیاری موارد عدالت به خاطر مصلحت پایمال میشود .
وی در پایان یکی از نکات تأسفبرانگیز درباره حضرت علی (ع) را نمایش دادن یک شخصیت غلوانگیز جنگاوری از ایشان دانست و اظهار داشت: حتی یک تصویر از حضرت علی (ع) که نقاشی میشود آن حضرت را با شمشیر نشان میدهند، در حالی که ایشان برای جنگ ارزشی قایل نبود مگر برای جهاد و دفاع، فلذا میبینیم که حضرت هیچ جنگی را خود آغاز نکرد .
نظر شما :