تازه‌ترین یافته‌های گروه روان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

مادران ایرانی در تعامل با فرزندان‌شان از الگوی حمایت مستقیم استفاده می‌کنند

۰۴ اسفند ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۲ کد : ۲۶۲۹۰ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۴۴۷
مادران ایرانی در تعامل با فرزندان‌شان از الگوی حمایت مستقیم استفاده می‌کنند

تازه‌ترین پژوهش‌های گروه روان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشان می‌دهد، مادران ایرانی در تعامل شناختی روزانه با فرزندان‌شان از الگوی حمایت مستقیم و طرح سؤال‌های غیرهدایت‌کننده استفاده می‌کنند. به‌گفته این پژوهشگران، خطری که این نوع حمایت ایجاد می‌کند ارتباط اندک آن با رشدشناختی بهینه در کودکان است.

درگیرشدن کودکان 3 تا 5 ساله در بازی‌ها و تکالیف روزانه نقش مهمی در رشد شناختی آنها دارد. شواهد پژوهشی محققان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشان می‌دهد، هنگامی‌که مادر در طول بازی‌ها و فعالیت‌های مشترک روزانه با فرزند خود از یک سبک گفت‌وگوی مبسوط، بازپاسخ و پرسشی استفاده کند، کمک قابل‌توجهی به رشد شناختی فرزند خود می‌کند. با این‌حال پژوهش گروه روان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشان داد مادران ایرانی از الگوی حمایت مستقیم و سؤال‌های غیر رهنمودی در تعامل‌شناختی روزانه با فرزندشان استفاده می‌کنند.
در این مطالعه، که با مشارکت 23 نفر از مادران دارای فرزند 3 تا 5 ساله شهر تهران انجام شد، تکمیل یک پازل فکری توسط کودک با حمایت مادر در منزل، فیلم‌برداری و گفت‌وگوی کلامی و غیرکلامی آنها در طول انجام پازل تحلیل شد.

نتایج نشان داد الگوی غالب حمایت مادران ایرانی حمایت مستقیم (مانند در اختیار قرار دادن قطعه مناسب یا اشاره به محل مناسب قطعه) و سؤال‌های غیرهدایت‌کننده است.
به گفته این پژوهشگران، خطری که این نوع حمایت ایجاد می‌کند، ارتباط اندک آن با رشد شناختی بهینه در کودکان است، لذا پیشنهاد می‌شود به‌منظور کمک به رشد شناختی کودکان، آموزش روش‌های حمایتی مبتنی بر گفت‌وگوی مبسوط و پرسش‌های بازپاسخ رهنمودی هنگام تعامل مادر_کودک در دستور آموزش‌های خانواده و فرزندپروری و برنامه‌های ارتقاء شناختی کودکان قرار گیرد./پایان

کلیدواژه‌ها: تازه‌ترین یافته‌های علمی


نظر شما :