گزارش برگزاری ششمین باشگاه دانشآموزی پژوهشگاه علوم انسانی
ششمین باشگاه دانشآموزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همزمان با نخستین سالگرد درگذشت دکتر کریم مجتهدی از سوی مرکز نوآوری و توسعه فناوری برگزار شد. پس از برگزاری موفق پنج گردهمایی باشگاه دانشآموزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با حضور دانشآموزان نخبه «استان قم، شهر قم، و مدارس میزان، فرهنگ، و نیز کودکان کار»، ششمین باشگاه دانشآموزی، با حضور دانشآموزان و معلمان مدرسه پارسی پاکاندیش منظقه 13 تهران، از سوی مرکز نوآوری و توسعه فناوری با همکاری خانه خلاق و نوآوری علوم انسانی و فرهنگ، برگزار شد.
در این گردهمایی که بهمناسبت نخستین سالگرد درگذشت استاد کریم مجتهدی و با هدف آشنایی نسل جدید با آراء و اندیشههای این فیلسوف ایرانی برگزار شد، دانشآموزان و معلمان مدرسه پارسی پاکاندیش، نخست از کتابخانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بازدید کردند و کارشناسان کتابخانه، درباره نحوه امانت، چگونگی جستوجو در منابع و ویژگیهای کتابخانههای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای دانشآموزان و معلمان سخن گفتند که با استقبال آنها مواجه شد. آشنایی با کتابهای منتشرشده زندهیاد مجتهدی و پرسشوپاسخ درباره آنها، بخش دیگری از این دیدار یود.
در ادامه دانشآموزان و معلمان مدرسه پارسی پاکاندیش منطقه 13 تهران، با حضور در سالن تمدن در نشست علمی «روششناسی پژوهش در آثار و سیره فیلسوف معاصر دکتر کریم مجتهدی» شرکت کردند.
در ابتدای این نشست دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضمن خوشآمدگویی به حضار، گفت: دکتر مجتهدی، به آموزش نسل جدید تأکید بسیاری داشت و معتقد بود آنها آیندهسازان کشورند. دکتر نجفی سپس با ذکر ویژگیها و منش معلمی ایشان، از معلمان مدرسه پارسی پاکاندیش خواست این مفاخر ملی را در کلاسهای درس به دانشآموزان معرفی کنند. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه خطاب به حضار و بهویژه دانشآموزان افزود: «وظیفه شاگرد این است که یاد استاد را زنده نگه دارد»، وی همچنین برخی از ویژگیهای علمی و اخلاقی دکتر کریم مجتهدی را برشمرد.
دکتر عبدالمجید مبلغی، دکتر مصطفی شهرآیینی، دکتر امیر صادقی و دکتر علیرضا شفاه، سخنرانان بخش نخست این نشست، در حاشیه سخنان علمی خود، مواردی را بهصورت خاص برای دانشآموزان بیان کردند.
با پیشنهاد دکتر زهرا حیاتی، مدیر مرکز نوآوری و توسعه فناوری، مسابقه پرسشی از سخنان سخنرانان این نشست برای دانشآموزان مطرح شد و دانشآموزان از سخنرانی استادان یادداشتبرداری کردند.
در ادامه دانشآموزان و معلمان مدرسه پارسی پاکاندیش، با تسهیلگری دکتر آمنه بختیاری و دکتر بهاره نصیری، به بازدید از پژوهشکده مطالعات اجتماعی پرداخته، با گروههای علمی، آینده شغلی، وظایف و مسئولیتها و اهمیت این پژوهشکده برای جامعه آشنا شدند.
بخش سوم این دیدار برگزاری دو کارگاه «فلسفه برای کودک و نوجوان»، با تدریس دکتر نورالدین محمودی و «هنر و ادبیات: روانشناسی مدرن کودک و نوجوان» با تدریس دکتر محمد نجاری بود که با استقبال و همراهی دانشآموزان مدرسه پارسی پاکاندیش مواجه شد.
در بخش پایانی این گردهمایی، دانشآموزان و معلمان مدرسه پارسی پاکاندیش با دکتر موسی نجفی «رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» و دکتر محمود جنیدی جعفری «مشاور عالی رئیس پژوهشگاه» دیدار کردند.
در این بخش دکتر محمد نجاری، معاون نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضمن سپاسگزاری از حمایت بیدریغ ریاست پژوهشگاه، مشاور عالی ریاست و همکاران حوزه ریاست و روابط عمومی، با ارائه گزارشی از برگزاری گردهمایی باشگاه دانشآموزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: چند ویژگی مهم در برگزاری باشگاه دانشآموزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وجود دارد:
- نخست، بحث کاربردیسازی علوم انسانی است و در این باشگاه، استادان و پژوهشگران، علم را بیواسطه به مخاطب در دو نسل دانشآموز و معلم ارائه میدهند.
- دوم، تمرکز بر همکاری بینرشتهای در همکاران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای اجرای باشگاه دانشآموزی است. برای نمونه در ششمین باشگاه دانشآموزی، شاهد همکاری همکاران برگزار کننده از پژوهشکدههای مطالعات اجتماعی، اخلاق و تربیت، زبان و ادبیات و مرکز نوآوری بودیم؛ و این امر، در همکاری مطالعات بینرشتهای قابل توجه است.
- سوم، همکاری و وفاق در بخشهای گوناگون پژوهشی، اداری و مالی، خدمات و پشتیبانی، کتابخانه و روابط عمومی و.... برای برگزاری این باشگاه است که باید بهصورت ویژه از آنها تشکر کرد.
- چهارم، شور و شوق همکاران از حضور این نسل جدید در پژوهشگاه است که با پیشنهاد رئیس مرکز نوآوری و تأیید ریاست پژوهشگاه، قرار است باشگاه دانشآموزی فرزندان همکاران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شود.
رساندن بیواسطه علم به سپهر مخاطب
در ادامه دکتر نجفی با تأکید بر اهمیت باشگاه دانشآموزی، آن را مسئولیت اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواند و افزود: مهمترین ویژگی مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه در این دوره، رساندن بیواسطه علم به سپهر مخاطب بوده است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: نگاهی اجمالی به پراکندگی جغرافیایی باشگاه دانشآموزی از استان و شهر قم تا مناطق گوناگون شهر تهران، نیز توجه بر پدیدههایی مانند کودکان کار در این باشگاه، نشان از موفقیت در برگزاری است.
وی با دعوت از نهادهای همکار همچون آموزش و پرورش، بهزیستی و...گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با استفاده از فناوریهای نوین و طرحهای در دستبررسی شورای رشد، نوآوری و فناوری خود، از توانایی تأمین محتوای مبتنی بر هویت ملی برای پیشبرد برنامههای علمی فرهنگی با اهمیتبخشی به نهاد خانواده ایرانی و پرورش کودک و نوجوان و آشنا به هویت ملی برخوردار است. این مهم با همراهی سایر نهادها و مراکز با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، امکانپذیر خواهد بود.
در ادامه، مسابقه آشنایی با آراء و اندیشههای استاد دکتر کریم مجتهدی، براساس سخنرانیهای ارائه شده، برگزار شد و یک نفر از دانشآموزان، بهعنوان برگزیده، جایزه خود را از رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دریافت کرد.
سپس یکی از معلمان مدارس منظقه 13 تهران با اهدای لوحی به نمایندگی از همکاران خود، از دکتر نجفی تقدیر کرد و گفت: باشگاه دانشآموزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بزرگترین و بهترین دوره ضمن خدمت برای معلمان است و شاید بهترین خاطره علمی برای دانشآموزان باشد. درواقع معلمان و دانشآموزان، همزمان باهم میآموزند و بهعنوان عضوی از خانوداه آموزش و پرورش کشور، برای این تجربه و این فرصت از شما سپاسگزاریم.
در پایان ششمین گردهمایی باشگاه دانشآموزی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اهدای کتاب به دانشآموزان و معلمان، از آنها تجیلیل کرد./پایان
نظر شما :