گزارش برگزاری ششمین باشگاه دانش‏‌آموزی پژوهشگاه علوم انسانی

۰۶ بهمن ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۹ کد : ۲۶۱۵۷ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۷۱۰
گزارش برگزاری ششمین باشگاه دانش‏‌آموزی پژوهشگاه علوم انسانی

ششمین باشگاه دانش‌آموزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم‌زمان با نخستین سالگرد درگذشت دکتر کریم مجتهدی از سوی مرکز نوآوری و توسعه فناوری برگزار شد. پس از برگزاری موفق پنج گردهمایی باشگاه دانش‌آموزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با حضور دانش‌آموزان نخبه «استان قم، شهر قم، و مدارس میزان، فرهنگ، و نیز کودکان کار»، ششمین باشگاه دانش‌آموزی، با حضور دانش‌آموزان و معلمان مدرسه پارسی پاک‌اندیش منظقه 13 تهران، از سوی مرکز نوآوری و توسعه فناوری با همکاری خانه خلاق و نوآوری علوم انسانی و فرهنگ، برگزار شد.
در این گردهمایی که به‌مناسبت نخستین سالگرد درگذشت استاد کریم مجتهدی و با هدف آشنایی نسل جدید با آراء و اندیشه‏‌های این فیلسوف ایرانی برگزار شد، دانش‌آموزان و معلمان مدرسه پارسی پاک‌اندیش، نخست از کتابخانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بازدید کردند و کارشناسان کتابخانه، درباره نحوه امانت، چگونگی جست‌وجو در منابع و ویژگی‌های کتابخانه‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای دانش‌آموزان و معلمان سخن گفتند که با استقبال آنها مواجه شد. آشنایی با کتاب‏های منتشر‌شده زنده‌یاد مجتهدی و پرسش‌وپاسخ درباره آنها، بخش دیگری از این دیدار یود.‎‌
در ادامه دانش‌آموزان و معلمان مدرسه پارسی پاک‌اندیش منطقه 13 تهران، با حضور در سالن تمدن در نشست علمی «روش‌شناسی پژوهش در آثار و سیره فیلسوف معاصر دکتر کریم مجتهدی» شرکت کردند.
در ابتدای این نشست دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، گفت: دکتر مجتهدی، به آموزش نسل جدید تأکید بسیاری داشت و معتقد بود آنها آینده‌سازان کشورند. دکتر نجفی سپس با ذکر ویژگی‌ها و منش معلمی ایشان، از معلمان مدرسه پارسی پاک‌اندیش خواست این مفاخر ملی را در کلاس‌های درس به دانش‌آموزان معرفی کنند. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه خطاب به حضار و به‌ویژه دانش‌آموزان افزود: «وظیفه شاگرد این است که یاد استاد را زنده نگه دارد»، وی همچنین برخی از ویژگی‌های علمی و اخلاقی دکتر کریم مجتهدی را برشمرد.
دکتر عبدالمجید مبلغی، دکتر مصطفی شهرآیینی، دکتر امیر صادقی و دکتر علیرضا شفاه، سخنرانان بخش نخست این نشست، در حاشیه سخنان علمی خود، مواردی را به‌صورت خاص برای دانش‌آموزان بیان کردند.
با پیشنهاد دکتر زهرا حیاتی، مدیر مرکز نوآوری و توسعه فناوری، مسابقه پرسشی از سخنان سخنرانان این نشست برای دانش‌آموزان مطرح شد و دانش‌آموزان از سخنرانی استادان یادداشت‌برداری کردند.
در ادامه دانش‌آموزان و معلمان مدرسه پارسی پاک‌اندیش، با تسهیل‌گری دکتر آمنه بختیاری و دکتر بهاره نصیری، به بازدید از پژوهشکده مطالعات اجتماعی پرداخته، با گروه‏های علمی، آینده شغلی، وظایف و مسئولیت‏ها و اهمیت این پژوهشکده برای جامعه آشنا شدند.

بخش سوم این دیدار برگزاری دو کارگاه «فلسفه برای کودک و نوجوان»، با تدریس دکتر نورالدین محمودی و «هنر و ادبیات: روان‌شناسی مدرن کودک و نوجوان» با تدریس دکتر محمد نجاری بود که با استقبال و همراهی دانش‌آموزان مدرسه پارسی پاک‌اندیش مواجه شد.
در بخش پایانی این گردهمایی، دانش‌آموزان و معلمان مدرسه پارسی پاک‌اندیش با دکتر موسی نجفی «رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» و دکتر محمود جنیدی جعفری «مشاور عالی رئیس پژوهشگاه» دیدار کردند.
در این بخش دکتر محمد نجاری، معاون نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضمن سپاسگزاری از حمایت بی‌دریغ ریاست پژوهشگاه، مشاور عالی ریاست و همکاران حوزه ریاست و روابط عمومی، با ارائه گزارشی از برگزاری گردهمایی‌ باشگاه دانش‌آموزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: چند ویژگی مهم در برگزاری باشگاه دانش‌آموزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وجود دارد:
- نخست، بحث کاربردی‌سازی علوم انسانی است و در این باشگاه، استادان و پژوهشگران، علم را بی‌واسطه به مخاطب در دو نسل دانش‌‌آموز و معلم ارائه می‌دهند.
- دوم، تمرکز بر همکاری بین‌رشته‌ای در همکاران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای اجرای باشگاه دانش‌آموزی است. برای نمونه در ششمین باشگاه دانش‌آموزی، شاهد همکاری همکاران برگزار کننده از پژوهشکده‌های مطالعات اجتماعی، اخلاق و تربیت، زبان و ادبیات و مرکز نوآوری بودیم؛ و این امر، در همکاری مطالعات بین‏رشته‏ای قابل توجه است.
- سوم، همکاری و وفاق در بخش‌های گوناگون پژوهشی، اداری و مالی، خدمات و پشتیبانی، کتابخانه و روابط عمومی و.... برای برگزاری این باشگاه است که باید به‌صورت ویژه از آنها تشکر کرد.
- چهارم، شور و شوق همکاران از حضور این نسل جدید در پژوهشگاه است که با پیشنهاد رئیس مرکز نوآوری و تأیید ریاست پژوهشگاه، قرار است باشگاه دانش‌‌آموزی فرزندان همکاران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شود.
 

رساندن بی‌واسطه علم به سپهر مخاطب
در ادامه دکتر نجفی با تأکید بر اهمیت باشگاه دانش‌آموزی، آن را مسئولیت اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواند و افزود: مهم‌ترین ویژگی مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه در این دوره، رساندن بی‌واسطه علم به سپهر مخاطب بوده است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: نگاهی اجمالی به پراکندگی جغرافیایی باشگاه دانش‌آموزی از استان و شهر قم تا مناطق گوناگون شهر تهران، نیز توجه بر پدیده‏هایی مانند کودکان کار در این باشگاه، نشان از موفقیت در برگزاری است.
وی با دعوت از نهادهای همکار همچون آموزش و پرورش، بهزیستی و...گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با استفاده از فناوری‌‏های نوین و طرح‌های در دست‌بررسی شورای رشد، نوآوری و فناوری خود، از توانایی تأمین محتوای مبتنی بر هویت ملی برای پیشبرد برنامه‌های علمی فرهنگی با اهمیت‌بخشی به نهاد خانواده ایرانی و پرورش کودک و نوجوان و آشنا به هویت ملی برخوردار است. این مهم با همراهی سایر نهادها و مراکز با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، امکان‌پذیر خواهد بود.

در ادامه، مسابقه آشنایی با آراء و اندیشه‏های استاد دکتر کریم مجتهدی، براساس سخنرانی‏های ارائه شده، برگزار ‎شد و یک نفر از دانش‌آموزان، به‌عنوان برگزیده، جایزه خود را از رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دریافت کرد.
سپس یکی از معلمان مدارس منظقه 13 تهران با اهدای لوحی به نمایندگی از همکاران خود، از دکتر نجفی تقدیر کرد و گفت: باشگاه دانش‌آموزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بزرگ‌ترین و بهترین دوره ضمن خدمت برای معلمان است و شاید بهترین خاطره علمی برای دانش‌آموزان باشد. درواقع معلمان و دانش‌آموزان، هم‌زمان باهم می‌آموزند و به‌عنوان عضوی از خانوداه آموزش و پرورش کشور، برای این تجربه و این فرصت از شما سپاسگزاریم.‎‌
در پایان ششمین گردهمایی باشگاه دانش‌آموزی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اهدای کتاب به دانش‌آموزان و معلمان، از آنها تجیلیل کرد./پایان

کلیدواژه‌ها: گزارش برگزاری ششمین باشگاه دانش‏‌آموزی


نظر شما :