در پنجاه و دومین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه انجام شد:

تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

۲۳ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۲۱ کد : ۲۵۵۰۷ مهم‌ترین اخبار شورای پژوهشی
تعداد بازدید:۲۰۱۸
تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

پنجاه و دومین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه 21 خرداد ماه 1403 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این جلسه علاوه بر تنفیذ و تصویب برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف) پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه، دکتر سید روح‌ا... شهابی، رئیس پژوهشکده اخلاق و تربیت، به‌عنوان نماینده شورای پژوهشی در کارگروه اخلاق در پژوهش، و دکتر الهام ابراهیمی، مدیر گروه پژوهشی مدیریت، به‌عنوان نماینده شورای پژوهشی در شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه انتخاب شدند.

دکتر نجفی: حجم برنامه‌ها و فعالیت‌های شهید آیت‌ا... رئیسی، منجر به بالا رفتن معیارها در خدمت‌رسانی دولت به مردم شده است

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت معصوم علیهم السلام، با اشاره به گستردگی و افزایش فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در طول مدت ریاست جمهوری شهید آیت‌ا... رئیسی و بالارفتن سطح ملاک‌ها و انتظارات از رئیس جمهور بعدی گفت: با توجه به حجم بالای فعالیت‌ها و کارهای صورت گرفته در دولت شهید آیت‌ا... رئیسی، می‌توان ادعا کرد که ایشان ملاک‌ها و معیارهای فعالیت‌ها را بالا برده است و سطح انتظار از رئیس جمهور بعدی نیز بیشتر شده و به همین نسبت مردم انتظار دارند خدمات و برنامه‌ها و فعالیت‌های بیشتر توسط دولت بعدی انجام گردد.

انتخاب رئیس پژوهشگاه از اعضای آن از مهم‌ترین خواسته‌های اعضای پژوهشگاه بوده است

دکتر نجفی در ادامه با پیوند برقرار کردن میان برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در کشور با فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در پژوهشگاه، به تشریح بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های صورت گرفته در پژوهشگاه در برخی از ابعاد پرداخت. رئیس پژوهشگاه با تأکید بر ارتقای جایگاه شورای پژوهشی در این دوره و بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌های اعضای شورا در بررسی مسائل مختلف و اتخاذ تصمیم و نیز رویکرد و سیاست مدیریت پژوهشگاه در بهره‌گیری از خرد جمعی و و پرهیز از یکجانبه‌گرایی ادامه داد: ضرورت دارد همه اعضای پژوهشگاه نسبت به جایگاه و اعتلای موقعیت پژوهشگاه حساسیت و تعصب لازم را داشته باشند. بدیهی است در هر مقطع نقاط قوت و ضعف وجود داشته باشد اما نباید نادیده گرفت که هریک از رئیسان پیشین پژوهشگاه، باعث رشد و پرورش آن در ابعاد خاصی شده‌اند. وی مدیریت فعلی پژوهشگاه را نیز خالی از نقاط ضعف ندانست و ضمن تأکید بر اهمیت ارزیابی و تحلیل اعضای شورای پژوهشی در زمینه نقاط ضعف و قوت مدیریت پژوهشگاه گفت: در این دوره نیز، مدیریت پژوهشگاه تلاش داشته است تا علاوه بر بهره‌گیری و تقویت نقاط قوت دوره‌های پیشین، نسبت به رفع کاستی‌ها و ضعف‌ها در ابعاد دیگر اقدام لازم را با کمک و بهره‌گیری از نظر اعضای شورا و خرد جمعی صورت دهد. دکتر نجفی شناخت این نقاط ضعف را نه تنها حاصل مراوده نزدیک با رئیسان پیشین پژوهشگاه، بلکه حاصل عضویت و حضور خود در پژوهشگاه دانست و همین امر را ـ که در این دوره نخستین‌بار رئیس پژوهشگاه از داخل پژوهشگاه منصوب شد ـ یکی از مهم‌‌ترین و برجسته‌ترین نکات دوره مدیریت فعلی پژوهشگاه برشمرد که با توجه به حضور اعضایی با نگرش‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی در پژوهشگاه، این مطالبه را که رئیس پژوهشگاه از اعضای خود پژوهشگاه باشد، از مهم‌ترین مطالبات اعضای پژوهشگاه تلقی کرد.

اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها‌ و توانمندی‌های اعضای داخل پژوهشگاه در سطوح مختلف مدیریت پژوهشگاه

رئیس پژوهشگاه نکته مهم دیگر در سیاست‌های مدیریت این دوره پژوهشگاه را بهره‌گیری از ظرفیت‌ و توانمندی اعضای داخل پژوهشگاه با نگاه‌ها و سلایق مختلف به‌ویژه در واگذاری مناصب و عضویت شوراهای مختلف برشمرد و ادامه داد: هرچند در این زمینه فشارهای مختلفی به مدیریت پژوهشگاه تحمیل شده است اما به‌عنوان مثال هرچند تعدادی از اعضای هیأت ممیزه مرکزی پژوهشگاه، بنا به قوانین موجود از اعضای سایر مراکز و دانشگاه‌ها به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شدند اما در ترکیب رئیسان کمیسیون‌ها و اعضای هیأت ممیزه تلاش شد تا از اعضای داخل پژوهشگاه انتخاب شوند.

پرهیز از برخورد سیاسی با اعضای هیأت علمی و بهره‌گیری از سلائق و دیدگاه‌های مختلف سیاسی در شوراها و کارگروه‌های مختلف پژوهشگاه

رئیس پژوهشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرهیز از برخورد مدیریت پژوهشگاه با اعضایی که دارای نگرش‌های سیاسی مختلف بودند ادامه داد: در دوره مدیریت فعلی پژوهشگاه تلاش شد تا به رغم شکل‌گرفتن چالش‌های سیاسی مختلف در کشور و طرح برخی مسائل از سوی اعضای پژوهشگاه، خللی در برنامه‌ها و امور مختلف مالی، اداری و پژوهشی آنان شکل نگیرد. دکتر نجفی تأکید کرد: در مدیریت‌های پیشین با پدید آمدن هر موضوعی همچون برجام یا استیضاح یک وزیر یا...، از اعضای پژوهشگاه خواسته می‌شد تا در حمایت یا ممانعت از آن موضوع مشارکت کنند اما در این دوره با تأکید بر جایگاه علمی پژوهشگاه، از صورت گرفتن چنین اقداماتی به رغم شکل‌گرفتن وقایع مختلف خودداری شد. از اینرو همواره رویکرد و نگرش علمی در برخورد با مسائل مختلف مورد تأکید و تأیید مدیریت پژوهشگاه همراه با سعه صدر بوده و از رفتارهای هیجانی و سیاسی پرهیز شده است.

افزایش بودجه پژوهشگاه در دوره کنونی؛ حفظ استقلال پژوهشگاه با تکیه بر توانمندی علمی و اجرایی اعضای پژوهشگاه و عدم اجازه دخالت در امور و برنامه‌های مختلف پژوهشگاه از سوی نهادهای مختلف؛ ارتقاء جایگاه پژوهشگاه در میان مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی به‌ویژه با برگزاری برنامه‌هایی که برای اولین‌بار در تاریخ پژوهشگاه از رسانه ملی به صورت زنده پخش شد؛ اصلاح وضعیت برنامه‌ها و مزایای رفاهی کارکنان پژوهشگاه؛ میدان دادن و بهره‌گیری از نیروهای جوان در مناصب مختلف به‌ویژه ریاست پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی پژوهشگاه؛ بازسازی و تجهیز سالن‌ها و ساختمان‌های پژوهشگاه به‌ویژه ساختمان مرکزی پژوهشگاه؛ صیانت از اموال و املاک پژوهشگاه همچون جلوگیری از تصرف ساختمان پژوهشکده دانشنامه‌نگاری و اعاده املاکی همچون ملک قلهک؛ محوریت یافتن شورای پژوهشی در مباحث مختلف مرتبط با پژوهشگاه و بهره‌گیری از نظر اعضای شورا در اتخاذ تصمیم‌ درباره مسائل اداری و علمی؛ طرح مسائل علمی در شورای پژوهشی به‌ویژه فهم پژوهش و پژوهشگاه و تمایز آن از دانشگاه؛ و... از دیگر محورهای مورد اشاره رئیس پژوهشگاه در این بخش بود.

تنفیذ و تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

در بخش بعدی جلسه دکتر مهدی معین‌زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه، عناوین و مجریان برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف) پیشنهادی اعضای هیأت علمی از پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه ازجمله پژوهشکده دانشنامه‌نگاری؛ پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم؛ پژوهشکده اقتصاد؛ و پژوهشکده مطالعات اجتماعی را قرائت کرد. پس از طرح مسائلی از سوی اعضای شورا و ارائه توضیح رئیسان پژوهشکده‌های ذی‌ربط، برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی، مورد تنفیذ و تصویب قرار گرفتند.

انتخاب نمایندگان شورای پژوهشی در کارگروه اخلاق در پژوهش و شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه

بخش پایانی جلسه شورا، به تعیین نماینده شورای پژوهشی در کارگروه اخلاق در پژوهش و شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه اختصاص داشت. در این بخش و پس از اعلام اعضای حقیقی و حقوقی کارگروه اخلاق در پژوهش و شورای نظارت؛ از سوی اعضای شورا دکتر سید روح‌ا... شهابی، رئیس پژوهشکده اخلاق و تربیت، به‌عنوان نماینده شورای پژوهشی در کارگروه اخلاق در پژوهش، و دکتر الهام ابراهیمی، مدیر گروه پژوهشی مدیریت، به‌عنوان نماینده شورای پژوهشی در شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه انتخاب شدند.

کلید واژه ها: جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه


نظر شما :