مراسم رونمایی، نقد و بررسی کتاب «فروغ حکمت» با حضور مؤلف دکتر غلامرضا اعوانی برگزار شد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۱ کد : ۲۵۳۹۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۱۵
مراسم رونمایی، نقد و بررسی کتاب «فروغ حکمت» با حضور مؤلف دکتر غلامرضا اعوانی برگزار شد

مراسم تکریم دکتر غلامرضا اعوانی، استاد دانشگاه، چهره ماندگار سال ۱۳۸۲ و رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران به پاس سال‌ها خدمات فرهنگی و رونمایی از کتاب «فروغ حکمت» آخرین اثر او از انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در کوشک نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
در این مراسم رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران گفت: امروز همه تمدن‌ها نیازمند آن هستند که از طریق فلسفه و حکمت الهی با یکدیگر وارد گفت‌وگو شوند.

غلامرضا اعوانی در این مراسم با تأکید بر اینکه ایران مرکز حکمت است گفت: این یکی از مواهب الهی به فرهنگ ماست که هم پیش از اسلام و در زمان زرتشت و هم پس از اسلام تقریباً همه حکیمان بزرگ از ایران فرهنگی بودند.

وی با اشاره به اینکه وقتی حکمت یونان به اسلام رسید حکیمان ما در آن نظر کردند و بدون دلیل و برهان آن را نپذیرفتند، افزود: حکمت ایرانیان از چین تا اروپا تاثیر گذاشته است و این عظمت یک فرهنگ را نشان می‌دهد.

اعوانی مسائل فلسفی را مسائل جاودان تاریخ بشر دانست که به عصر خاصی محدود نمی‌شود و اضافه کرد: مسائل فلسفی با علم روز فرق می‌کند، زیرا علم روز مدام در حال تغییر و تحول است ولی مسائل فلسفی ریشه در ذات انسان دارد.

نویسنده کتاب «فروغ حکمت» با بیان اینکه تنها فقه، اجتهاد نیست گفت: هر علمی از معماری گرفته تا ریاضی اجتهاد است، پس خصوصاً در حوزه فلسفه ما باید با نگاه اجتهاد به آن بنگریم.

وی روش حکمت را بهترین روش الهی برای گفت‌وگو و مودت بین ملت‌ها دانست و گفت: حتی پیامبر (ص) هم به این نکته اشاره می‌کند که حکمت، دوستی و مودت و جدل، دوری و جدایی می‌آورد. حتی بهترین نوع جدل هم در دین وجود ندارد. روش حکمت، روشی الهی است و چیزی است که نیاز همه تمدن‌هاست تا از طریق فلسفه و حکمت الهی وارد گفت‌وگو شوند.

غلامرضا اعوانی با اشاره به آخرین اثر خود به توضیح درباره فصول مختلف آن پرداخت و شرحی کوتاه از آنها ارائه کرد.

شهین اعوانی، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز با حضور در این مراسم گفت: در سنت فلسفی ما یا شرقیم یا غرب، یا فلسفه اسلامی داریم یا فلسفه غربی و تا به حال پلی میان این دو ایجاد نشده بود.

وی با اشاره به اینکه کتاب «فروغ حکمت» برای اولین بار این پل ارتباطی به فلسفه اسلامی و فلسفه غربی را ایجاد کرده است افزود: به همین علت ما در این کتاب شاهد نوآوری‌های بسیاری هستیم تا جایی که به نظرم این کتاب باید در چهار جلد به چاپ می‌رسید، زیرا هر فصل آن قابلیت این را دارد که به تفصیل بیان شود.

کتاب «فروغ حکمت» اثر غلامرضا اعوانی در ۳۱ فصل به نقد و بررسی سیر تفکر غرب از دیدگاه حکمت الهی می‌پردازد و توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.

کلید واژه ها: رونمایی، نقد و بررسی کتاب «فروغ حکمت» غلامرضا اعوانی تکریم غلامرضا اعوانی


نظر شما :