در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی اعلام شد:

تداوم روند جذب دانشجویان رشته‌های مختلف پژوهشگاه در مقطع دکتری

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۷ کد : ۲۵۳۵۰ مهم‌ترین اخبار شورای تحصیلات تکمیلی
تعداد بازدید:۱۳۳۹
تداوم روند جذب دانشجویان رشته‌های مختلف پژوهشگاه در مقطع دکتری

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه روز سهشنبه مورخ 18 اردیبهشت ماه 1403 از ساعت 10:00 در سالن اندیشه با حضور اعضای شورا برگزار شد. در این جلسه علاوه بر بررسی طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری، درخواست‌ها و طرح‌نامه‌های فرصت پژوهشی پسادکتری متقاضیان از دانشگاه‌های مختلف مورد تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت. همچنین با توجه به فراهم شدن امکان  تداوم جذب دانشجو در هفت رشته مقطع دکتری پژوهشگاه در سال تحصیلی 1403-1404، اعضای شورا به بحث درباره واحدهای درسی پایه، اختیاری و تخصصی رشته‌های مختلف پرداختند.

صدور احکام اعضای هیأت ممیزه پژوهشگاه

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، با درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، ضمن قدردانی از اعضای شورا، با اعلام خبر صدور احکام اعضای هیأت ممیزه پژوهشگاه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار امیدواری کرد با تشکیل و حضور اعضای کمیته‌ها، کمیسیون‌ها و جلسه هیأت ممیزه، در امور مختلف مربوط به ارتقاء اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و پژوهشگاه‌ها، مؤسسات یا مراکز علمی دیگری که مسئولیت بررسی پرونده‌های ارتقاء اعضای آنها به پژوهشگاه، به عنوان مؤسسه معین، واگذار شده است، تسریع لازم صورت گیرد.

جذب دانشجو در هفت رشته مقطع دکتری پژوهشگاه در سال تحصیلی 1403-1404

دکتر روح‌ا... کریمی، مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه با اعلام خبر جذب دانشجویان جدید در رشته‌های مختلف مقطع دکتری پژوهشگاه در سال تحصیلی 1403-1404 به تشریح تلاش‌ها و پیگیری‌های مختلف در این زمینه پرداخت و گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره فرایند جذب دانشجو در مراکز و مؤسسات پژوهشی، این موضوع منجر به عدم امکان جذب دانشجو توسط پژوهشگاه‌ها شده بود که با پیگیری‌ها و مکاتبات مختلف پژوهشگاه‌ها و مساعدت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجدداً امکان جذب دانشجو فراهم شد. در این زمینه لازم است از تلاش‌ها و مساعدت‌های ریاست محترم پژوهشگاه، دکتر نجفی و همچنین سایر همکاران و پیگیری‌های آنان در این زمینه قدردانی شود.

با توجه به این موضوع، در ادامه جلسه، اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درباره دروس تخصصی، پایه و اختیاری رشته‌های مختلف پرداختند. در این زمینه بر اجرای مصوبات جلسات پیشین شورا درخصوص برنامه‌های درسی دانشجویان رشته‌های مختلف دوره دکتری پژوهشگاه به‌ویژه برگزاری درس مفاهیم اساسی در علوم انسانی و درس تمدن‌پژوهی به صورت مشترک میان همه دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه تأکید شد.

تصمیمگیری در خصوص صدور گواهی و نحوه سنجش دانش‌پذیران دوره آموزشی زبان انگلیسی پژوهشگاه

سپس موضوع صدور گواهی و نحوه سنجش دانش‌پذیران دوره آموزشی زبان انگلیسی پژوهشگاه به درخواست مرکز آموزش‌های آزاد تخصصی مدیریت ترویج‌ دستاوردهای پژوهش‌های علوم انسانی مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت. در این زمینه اعضای شورا، بر ضرورت رعایت مصوبات پیشین شورا و برگزاری آزمون مربوطه در پایان دوره تأکید کردند و مقرر شد حداقل امتیاز لازم برای قبولی به این مدیریت و متقاضیان ابلاغ گردد.

بررسی درخواست‌ها و طرح‌نامه‌های فرصت پژوهشی پسادکتری

در بخش دیگری از جلسه شورا، موضوع درخواست‌ها و طرح‌نامه‌های ارسالی متقاضیان جهت گذراندن فرصت پژوهشی پسادکتری تحت هدایت اعضای هیأت علمی پژوهشگاه مطرح شد. در این زمینه ضمن تأکید بر مصوبات جلسات پیشین شورا در این خصوص، مقرر شد درخواست‌ها و طرح‌نامه‌‌‌های پیشنهادی در شورای تحصیلات تکمیلی مطرح و با رعایت قوانین و مقررات مصوب، تصمیم‌ لازم اتخاذ گردد.

بررسی و تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری

سپس مطابق دستورجلسه مقرر شورا، طرح‌نامه‌‌ پیشنهادی رساله‌‌های دانشجویان دورۀ دکتری پژوهشگاه مورد بحث و تبادل نظر اعضاء قرار گرفت. در این بخش از جلسه، ابتدا طرح‌نامه پیشنهادی آقای علی ترابی میبدی، دانشجوی رشته حکمت متعالیه از پژوهشکده فلسفه مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت که به پژوهشی در زمینه شرح تجرید قوشچی اختصاص داشت. سپس طرح‌نامه پیشنهادی خانم پورچیستا گشتاسبی اردکانی، دانشجوی رشته زبان‌های باستانی ایران از پژوهشکده زبان‌شناسی که به پژوهشی درباره کتاب نهم دینکرد و سنجش آن با بخش‌هایی از اوستا می‌پرداخت، مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت.

مطابق روال مقرر، پس از حضور دانشجویان نامبرده در جلسه شورا و تشریح موضوع و مسائل مورد بررسی، فرضیه‌ها و اهداف پژوهش‌ خود، اعضای شورا دیدگاه‌ها و نکات خود را در ارتباط با موضوع رساله‌ها و ابعاد مختلف طرح‌نامه‌های پیشنهادی مطرح و دانشجویان به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای شورا پاسخ دادند. براساس مباحث صورت گرفته و مطابق نظر اعضای شورا پیشنهاد شد اصلاحاتی در طرح‌نامه‌های پیشنهادی دانشجویان در محورهای مختلف شامل اصلاح عنوان طرح‌نامه‌ها؛ مسائل پژوهش؛ نمونه‌های مورد بررسی و... صورت پذیرد. براساس مباحث صورت گرفته و مطابق نظر اعضای شورا، طرح‌نامه‌های پیشنهادی با اعمال برخی اصلاحات به تصویب رسید. 

کلید واژه ها: شورای تحصیلات تکمیلی


نظر شما :