گزارش برگزاری هفتمین دوره‌ی کارگاه‌های معناشناسی و مطالعات قرآنی

۰۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۸ کد : ۱۹۹۲۹ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۳۴۸

گزارش برگزاری هفتمین دوره‌ی کارگاه‌های معناشناسی و مطالعات قرآنی
 
پژوهشکده‌ی مطالعات قرآنی با همکاری انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی در تاریخ 22 آبان 1399، اقدام به برگزاری هفتمین دوره‌ی کارگاه‌های معناشناسی و مطالعات قرآنی به صورت مجازی کرد. این کارگاه در 6 ساعت (4 جلسه ۱.۵ ساعته) از ساعت 9 تا 12 و 14 تا 17 به صورت مجازی (آنلاین) برگزار شد .
در ابتدای نشست دکتر هادی رهنما (استادیار پژوهشکده‌ی مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) توضیحاتی درباره‌ی کارگاه ارائه داد و گفت: دوره‌ی کارگاه‌های معناشناسی و مطالعات قرآنی در راستای برنامه‌ی راهبردی پژوهشکده‌ی مطالعات قرآنی در بسط و تعمیق مطالعات نوین و روش‌مندسازی پژوهش‌های قرآنی، طراحی شده است و از سال 1393 به‌صورت سالیانه در آبان ماه هر سال برگزار می‌شود. نظر به بازخورد مثبت این کارگاه نزد مخاطبان رشته‌یی علوم قرآن و حدیث و نیز دانش آموختگان زبان‌شناسی، کارگاه امسال با تنوع‌بخشی موضوعی، روشی و نیز سخنرانان مدعو، طراحی و برگزار شده است.
در ادامه دکتر احمد پاکتچی (دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) به تدریس پرداخت. موضوع بحث وی «کاوش در آیه‌ی «نَزَّلنا الذِّکر» با رویکرد معناشناسی تاریخی» بود که به شرح و بسط رویکرد معناشناسی تاریخی-تطبیقی با ذکر مثال آیه 15 سوره‌ی مبارکه حجر اختصاص داشت.
در مبحث بعدی دکتر رهنما بحثی با عنوان ظرفیت‌های معنایی واژه‌ی حفظ در خوانش آیه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» ارائه داد. تحلیل این آیه نمونه‌ای از تحلیل معناشناختی نقش‌گرا محسوب می‌شود.
پس از استراحت، از ساعت 14 کارگاه با تدریس دکتر علی دهقان آغاز شد. «شبکه‌ی معنایی قرآن در حوزه‌ی ادراک و دانایی» عنوان بحث وی بود که ذیل یکی از روش‌های رویکرد ساختارگرا به شمار می‌آید.
در بخش آخر این کارگاه آموزشی دکتر کامیار جولایی با بحثی با عنوان «حس‌آمیزی در قرآن کریم، رویکردی شناختی» مطرح کرد و به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

 

 

 


نظر شما :