کتاب «کارکرد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی از منظر مدیریت دانش و تجربه» منتشر شد
از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد:
کارکرد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی از منظر مدیریت دانش و تجربه
کتاب «کارکرد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی از منظر مدیریت دانش و تجربه» توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.
این اثر در پنج فصل به قلم بهروز دری، مدیر گروه مدیریت شورای بررسی متون تدوین شده است. مولف در پیشگفتار کتاب، هدف از انتشار این اثر را تدوین تاریخچۀ دانشی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی عنوان کرده است. تلاش اصلی این اثر، تبدیل دانش ضمنی و به عبارتی حافظه مسئولین و دست اندرکاران شورای بررسی متون و تبدیل تاریخ شفاهی به دانش صریح یعنی مکتوبات و مستندات شورای بررسی متون است.
حسینعلی قبادی، رئیس شورای بررسی متون در خصوص رویکرد این کتاب گفته است: این اثر از جنس گزارشهای معمول و متعارف نیست؛ بلکه بر پایه اصول مدیریت دانش و متکی بر دستاوردهای علمی این حوزه با نگاهی تخصصی و با هدف ارتقاء بهرهوری سازمان، تصویر عالمانه و انباشت علم و مستندسازی تجربهها و آغازیدن حرکت بهتر و اثربخشتر است و امید میرود با تکیه بر الطاف الهی با مطالعه این اثر و اظهارنظرهای سازنده و انتقادی راههای روشنتری پیش روی شبکه نخبگانی علوم انسانی شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گشوده شود.
فصل اول این اثر به، «مبانی نظری و چارچوب مفهومی ماموریتها و وظایف شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با رویکرد اعتلاء نقد در چرخه یادگیری از تجربه» و فصل دوم، به «روششناسی تحقیق و تدوین» پرداخته است. تببین و تشریح دیدگاه های روسای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در فصل سوم و وضعیت موجود و آینده گروههای تخصصی شورای بررسی متون از منظر روسای گروههای شورا بررسی متون در فصل چهارم مورد بحث قرار گرفته است. در فصل پنجم نیز «بررسی و تحلیل کلی مسائل و جهتگیری شورای بررسی متون و گروه های تخصصی مبتنی بر دانش و تجربه» تبیین شده است.
مقدمه این اثر به قلم دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نگاشته شده است. مقدمه کتاب به صورت نمودارهای آماری و در پنج بخش به کمیت فعالیتها و برگزاری جلسات هدفمند، دستاوردها و ارتقاء کیفیت، نمونههایی از ارتقاء کیفیت و اصل قرار دادن خروجیهای عالمانه، تنوعبخشی به دستاوردهای کیفی و ارتقاء کیفی و افزایش ترویج دانش در شورای بررسی متون پرداخته است.
علاقهمندان می توانند در این اثر اطلاعات گوناگونی را درباره فعالیت، تاریخچه و اثربخشی شورای بررسی متون مطالعه بفرمایند و مطالبی همانند مصاحبه با روسای ادوار شورای بررسی متون و مدیران گروههای تخصصی شورا را در کنار گزارش عملکرد شورا مورد مطالعه قرار دهند.
نظر شما :