دکتر علم الهدی: باید اشعه وجودی امام علی(ع) را در جوامع ملتهب اسلامی تبیین کنیم

۱۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۸۷۷۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۲۲۰
دکتر علم الهدی: باید اشعه وجودی امام علی(ع) را در جوامع ملتهب اسلامی تبیین کنیم

دکتر سید سجاد علم‌الهدی، رئیس مرکز تحقیقات امام علی (ع) و دبیر علمی شورای سیاستگذاری کنگره در سخنرانی مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی امام علی (ع) پژوهی گفت: اندیشه و سلوک عملی امام علی(ع) خصوصاً در دوره تصدی حکومت بر جامعه اسلامی حاوی نکات بی‌شمار و درس‌آموزی است که به عنوان یک منبع اجتهادی مستحکم برای همه مسلمانان قابل استفاده است. این منبع غنی علمی حتی برای غیر مسلمانان نیز قابل بهره‌برداری می‌باشد. همه محققان عرصه‌های علمی و نیز دولتمردانی که در جستجوی یک الگوی جامع حکومتی سالم و عدالت‌محور هستند می‌توانند از این منبع پرمحتوا توشه برگرفته و نیاز خود را تأمین کنند. در این جهت امام علی‌علیه السلام نقشی ممتاز و متفاوت از سایر رهبران دینی، انبیاء الهی و ائمه معصومین دارد. این امتیاز به دلیل فرصت حدود پنج‌ساله‌ای بود که بشریت توانست طعم شیرین عدالت را در دوره زعامت مولا علی(ع) بچشد و از یک مدل ناب حکومتی عدالت محور بهره جوید. البته این سلوک و رفتار حکومتی، از ابعاد مختلفی قابل بررسی و استفاده است که از خلال قضاوت‌ها، عزل و نصب‌ها، تصمیم‌گیری‌های کلی و جزئی و جنگ‌های سه‌گانه به‌دست می‌آید.
علم الهدی افزود: از جمله ابعاد مهمی که در اندیشه و رفتار ایشان جایگاه خاصی را به‌خود اختصاص داده است، نگاه و برخورد ایشان با مفهوم صلح است. این مفهوم همواره یکی از مفاهیمی است که در مکاتب مختلف فکری، دینی و غیر دینی مورد بحث و چالش بوده و خواهد بود. خصوصاً در شرایط کنونی دنیای اسلام که هم در درون و هم در مواجهه با دیگر دولت‌ها و ادیان، با چالش‌های بزرگی روبررو می‌باشد. با احساس این نیاز در شرایط حال حاضر جوامع اسلامی، مرکز تحقیقات امام علی(ع) در راستای انجام وظیفه پژوهشی و علمی خود، با هم‌اندیشی جمعی از صاحبنظران تصمیم گرفت سومین کنگره علمی امام علی(ع) پژوهی با موضوع فرهنگ صلح در سیره و اندیشه امام علی(ع) را در آبان‌ماه 98 برگزار کند. این حرکت با تشکیل شورای سیاستگذاری کنگره با حضور اعضای حقیقی و حقوقی فعال در عرصه امام علی(ع) پژوهی آغاز گردید. سپس جلسات کمیته علمی کنگره برگزار و طی این جلسات متعدد و طولانی، محورهای پنجگانه علمی همایش و نیز زیر محورهای مرتبط با آنها تعیین شد. با انجام فراخوان گسترده ملی و بین‌المللی، از محققان و فعالان عرصه پژوهش ‌خواسته شد، یافته‌های علمی خود را در قالب مقاله علمی مربوط به فرهنگ صلح در سیره و اندیشه امام علی در محورهای پنجگانه تعیین شده توسط کمیته علمی و زیر محورهای مرتبط با آنها به دبیر خانه کنگره ارسال کنند.
به دنبال این فراخوان صدها مقاله به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی‌های اولیه حدود 180 مقاله حائز شرایط علمی و مرتبط با محورهای کنگره شناخته شد. این مقالات جهت طی مراحل داوری و انتخاب نهائی با استمداد از ده‌ها داور علمی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت. در یک نگاه کلی، 25 مقاله مربوط به اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های الجزایر، تونس، هندوستان، پاکستان، عراق، عمان، روسیه، بنگلادش، آذربایجان و افغانستان بوده و 155 مقاله نیز متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه‌های تهران، علامه‌طباطبایی، تربیت مدرس، اصفهان، یزد، اهواز، تبریز، مشهد، سمنان، زاهدان، کرمانشاه، بین‌المللی قزوین، افسری امام علی(ع) می‌باشد.
 وی تأکید کرد: در مراسم امروز علاوه بر سخنرانی برخی از شخصیت‌های علمی و سیاسی کشور، مؤلفین مقالات برتر، مقاله خود را ارائه خواهند کرد. همچنین تجلیل از مقام امام علی(ع) پژوهان برجسته‌ خصوصاٌ علامه فقید محمد تقی جعفری(ره) از دیگر برنامه‌های روز افتتاحیه کنگره است. اندیشمندان و پژوهشگران حوزه‌های گوناگون امام علی(ع) پژوهی و همچنین مهمانانی از دیگر کشورها نظیر هندوستان، الجزایر، عراق، پاکستان، روسیه، تونس و بنگلادش حضور خواهند داشت.
    امید است این حرکت گسترده علمی که با استقبال غیر قابل انتظار اساتید، پژوهشگران و شخصیت‌های برجسته علمی ملی و بین‌المللی روبرو شده است، بتواند نسبت به تبیین شعاعی از اشعه وجودی امام علی(ع) در جوامع ملتهب اسلامی موفق باشد و از این طریق توجه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی را به بهره‌گیری از الگوی ناب اسلامی در موضوع صلح جلب کند.

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :