گزارش نشست «بحثی درباره رؤیت هلال رمضان و شوال»
گزارش نشست «بحثی درباره رؤیت هلال (نجومی – فقهی)؛ بررسی تحلیلی هلال های رمضان و شوال 1440»
مرکز اسناد فرهنگی آسیا با همکاری معاونت فرهنگی پژوهشگاه روز دوشنبه ۱۲ خردادماه ۱۳۹۸، نشستی تحت عنوان «بحثی درباره رؤیت هلال (نجومی – فقهی)؛ بررسی تحلیلی هلالهای رمضان و شوال 1440» با سخنرانی محمدرضا صیاد (پژوهشگر تقویم ورؤیت هلال)، سیدمحسن قاضیمیرسعید (پژوهشگررؤیت هلال)، علیرضا موحدنژاد (عضو شورای مرکز تقویم دانشگاه تهران) و علی اکبر نیری (مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران) و با دبیری مهندس حسن فقیه عبداللهی برگزار کرد.
در ابتدای نشست، فقیه عبداللهی ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین و سخنرانان، از رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا، دکتر عاملی رضایی و دکتر محمود کریمی علوی، معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه تشکر کرد و از حاضران به سبب عدم حضور مهندس میرسلیم، عضو شورای مرکز تقویم دانشگاه تهران عذرخواهیکرد و گفت: سیدمصطفی میرسلیم به رغم اینکه از رجال سیاسی هستند، همواره حامی گروههای رؤیتی هلال و علاقمندان به تقویم بودهاند و اولین همایش جدی بین المللی در این زمینه به همت وی در سال 1382 با حضور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شدکه پس از آن نیز در سال های 1383 تا 1385، در 4دوره برگزار شد و نتیجه آن مقالات ارزشمندی است که در مجموعه ویژه نامههای مجله تخصصی تحقیقات اسلامی به چاپ رسید. همچنین وی کوششهای فراوانی در زمینههای فقهی و نجومی رؤیت هلال انجام دادند و به رغم اختلاف بین فقها و اهل نجوم توانستند مرحوم آیت الله رفسنجانی را به لحاظ علمی مجاب کنند که رؤیت هلال ماه با چشم مسلح نیز از سوی علمای دینی مورد توجه قرار گیرد و به ویژه تأثیر بسیاری در این باره بر آرای رهبر معظم انقلاب درخصوص موضوع استفاده از ابزار برای رؤیت هلال ماه گذارد.
در ادامه محمدرضا صیاد سخنرانیشان را با موضوع «گزارشهای رکوردشکنی رؤیت هلالهای ماههای شامگاهی در جهان» آغاز کرد و گزارشی از رکوردهای رؤیت هلال ماه در جهان به این شرح ارائه دادند :
یولیوس اشمیت آلمانی نخستین منجمی است که به صورت علمی دست به رؤیت هلال زد . او از آلمان به یونان مسافرت و در رصدخانه آتن شروع به کار، و در کل 68 گزارش رصدی را در مدت 20 سال ثبت کرد. گزارشهای وی عبارت است از :1. رؤیت هلال ماه با چشم غیرمسلح در سالهای 1825 الی 1842؛ 2. رؤیت هلال ماه با دوربین دو چشمی و چشم غیر مسلح؛ و 3. رؤیت هلال ماه با چشم غیر مسلح و تلسکوپ.
سپس آندره لوئی دانژون فرانسوی موفق شد بین سالهای1890 تا 1927 در شهر استراسبورگ 75 گزارش رصدی را جمعآوری و ارائه کند ودر عین حال تصاویری از هلالهای ماه به دست دهد. دانژون معیاری را نیز به نام خود در زمینه رؤیتپذیری هلال ماه، ثبت کرده است که هنوز به قوت خود باقی است.
ژوزف اشپروک آلمانی، منجم بعدی بود که ضمن جمعآوری اطلاعات و گزارشهای رؤیت هلال، نخستین بار رکوردگیری را در مقوله رؤیت مطرح و برای اولین مرتبه موضوع را در مجله معروف Skye Telescphe، مطرح کرد. پس از وی دانشمند دیگری به نام رابرت سی ویکتور بود که علاقه ویژهای به تأسیس رصدخانه سیار برای بچههای مدارس داشت، و نخستین رکورد رؤیت با دوربین دوچشمی نیرومند را نیز از آن خود ساخت.
سخنران بعدی نشست سیدمحسن قاضیمیرسعید بود که درباره آغاز ماه مبارک رمضان و پایان آن به ایراد سخن پرداخت. وی به بحثی علمی در باره عدم امکان رؤیت هلال در شامگاه دوشنبه 16/2/1398 اشاره کرد و این موضوع را که کشورهایی نظیر عربستان سعودی و ممالک عربی تابع، مبادرت به اعلام رؤیت هلال شده بود، به چالش کشید. سپس در باره ماههای بدر 12، 13 و 14 شبه سخن گفت و این روش که بسیاری تعداد روزهای پیشین را از ماه شب چهارده کسر میکرده و میکنند و ابتدای ماه رمضان را بر همین منوال میدانند، با ادله علمی، رد کرد. آنگاه در خصوص هلال آغاز ماه رمضان 1440 و اختلافات پیش آمده و همچنین هلال ماه شوال همین سال گزارش تفصیلی ارائه داد و روز عید فطر را قطعاً مقارن چهارشنبه 15خرداد اعلام کرد.
در خاتمه نیز با نمایش اسلایدهای مختلف، ثابت کرد که رؤیت هلال شوال 1440 در شبانگاه سهشنبه 14/3/1398 در کلیه ممالک اسلامی امکانپذیر و عید سعید فطر 15/3/1398 خواهد بود.
در ادامه دکتر علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری بحث اصلی خود را بر اساس مسئله فقهی موضوع استهلال شروع کرد و پنج اصل اولیه مشترک بین فقها را در خصوص رؤیت هلال بدین شرع بیان کرد:
اول: اینکه خود فرد هلال ماه را ببیند که روایتهای بسیاری نیز در این باره آمده و علت اینکه بر رؤیت تأکید شده، این است که تقویم قمری قدری قراردادی است و نباید خرده گرفت که چرا در تقویم هجری قمری اختلافاتی مشاهده میشود؛ چون باید تأکید کنیم که تقویم میلادی هم یک تقویم شمسی است و تقویم ایران ما نیز چنین است؛ پس هیچ کدام از کشورها با کشور دیگر به لحاظ اوقات و تقویم یکسان نیست و به طریق اولی اختلاف در رؤیت هلال ماه هم به دلیل اختلاف آفاق، متفاوت میشود.
دوم: گفته عدهای برای رؤیت هلال یقین است و طبیعی است که باید به قول آنها اعتماد کرد.
سوم: چنانچه دو مرد عادل بگویند که هلال ماه را دیدهاند ولی اگر مشخصات ماه را برخلاف یکدیگر بگویند، البته اول ماه ثابت نمیشود.
چهارم: سی روز تمام از اول ماه قبلی بگذرد.
پنجم: حاکم شرع حکم کند که اول ماه است و در این صورت کسی هم که تقلید او را نمیکند باید به حکم وی عمل کند ولی کسی که میداند حاکم شرع اشتباه کرده، نمیتواند به حکم او عمل کند.
سپس درباره هریک از موارد پنجگانه شرح مفصلی ارائه کرد.
سخنران بخش پایانی نشست علیاکبر نیری بود که به معرفی نرمافزار مهیار که مختصِّ پیشبینی رؤیت هلالهای ماههای قمری است پرداخت و توضیحاتی در مورد آن داد. این برنامه روی سیستم عامل اندروید قابل نصب است و بحث اصلی آن پیشبینی مشاهده هلال ماه است. محدوده و معیار اصلی آن بر مبنای معیارهای رصدخانه افریقای جنوبی، مرکز تقویم دانشگاه تهران، سیدمحسن قاضیمیرسعید، مهندس رستمی و یالوپ است. وی با استفاده از هریک از معیارهای مذکور و به طور عملی آغاز رمضان 1440 و پایان این ماه مبارک را به دقت مورد بررسی قرار داد و نکته قابل توجه اینکه در تمامی این معیارها مشخص میشد که هلال رمضان 1440 در بعدازظهر روز دوشنبه 16/2/1398 بدون تلسکوپ بسیار قوی و آن هم جز در نوار باریکی از جنوبیترین قسمت پهنه ایران قابل رؤیت نبود، اما هلال شوال همین سال، با اختلافات بسیار اندکی در تمام کشور ایران اسلامی در عصر روز سه شنبه 14/3/1398 قابل رؤیت خواهد بود.
در انتهای این نشست، جلسه پرسش و پاسخی بین حاضرین و سخنرانان برگزار و از سخنرانان با اهدای و لوح تقدیر، قدردانی شد.
نظر شما :