نقد و بررسی «سند الگوی پایه پیشرفت در پژوهشگاه»

۰۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۸۲۲۲ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۹۳۲
نقد و بررسی «سند الگوی پایه پیشرفت در پژوهشگاه»

در جلسه مدیران شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی؛
سند الگوی پایه پیشرفت در پژوهشگاه نقد و بررسی شد
سند الگوی پایه اسلامی - ایرانی پیشرفت پس از ماه ها مطالعه، در جلسه خردادماه (پنجشنبه دوم خرداد ماه ۱۳۹۸) مدیران شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این جلسه نقد و بررسی با حضور دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مدیران گروه-های تخصصی شورای بررسی متون و جمعی از همکاران و اعضای هیئت علمی پژوهشگاه در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی تشکیل شد.
در این جلسه همچنین تنی چند از اعضای مرکز الگوی پایه اسلامی ایرانی از جمله، دکتر عباسعلی زالی، مشاور ریاست مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، دکتر حمیدرضا فرهمند، مدیر کل محترم نظارت و ارزیابی مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و دکتر محمد حسین پناهی، رئیس اندیشکده امور اجتماعی مرکز الگو حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، «بررسی سند الگوی پایه پیشرفت» توسط دکتر سیدحسین میرجلیلی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو گروه اقتصاد شورای بررسی متون ارائه شد. دکتر قبادی که ریاست این جلسه را برعهده داشت با تاکید بر ظرفیت های شورای بررسی متون و مرکز الگوی پایه پیشرفت به فراخوان رهبر معظم انقلاب برای بررسی عمیق سند الگوی پایه اشاره کرد و تشکیل چنین نشستی را ارزشمند خواند. قبادی گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند که دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران این سند را عمیقاً بررسی کنند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند.
در ادامه دکتر میرجلیلی در سخنرانی خود به توصیف سند الگوی پایه پرداخت و ساختار و چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در پنج بخش: مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر معرفی کرد. وی در بخش دوم سخنان خود به بررسی سند الگوی پایه پرداخت و در بررسی های کلی این سند، تحلیل کرد که سند الگو به جای مسئله¬گرایی بر اساس مبناگرایی تدوین شده و مهمترین اشکال آن، همین نبود مسأله شناسی و اساس قرار ندادن مسأله¬گرایی است. وی در ادامه، بخش مبانی سند، بررسی های بخش افق در سند و سایر بررسی ها را مورد بررسی قرار داد و در پایان، پیشنهادهایی را برای ارتقای سند الگوی پایه پیشرفت ارائه کرد.
بخشی از پیشنهادهای دکتر میرجلیلی که در این جلسه مطرح شد به این ترتیب بود؛ بخش اول سند به بیان وضع موجود و آسیب شناسی پیشرفت کشور و روند متغیرها در صورت ادامه وضع موجود، اختصاص یابد. به رغم اجرای پنج برنامه قبل از انقلاب و شش برنامه پس از انقلاب، همچنان توسعه و پیشرفت، یک مسأله برای کشور است و باید آسیب شناسی شود. این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه بیان کرد: چارچوب نظری آسیب شناسی وضع موجود توسعه یا پیشرفت می تواند چارچوب دانش نظری توسعه با لحاظ دیدگاه های اسلامی و رعایت عدم مغایرت داشته باشد. وی پیشنهاد کرد: به دلیل فنی بودن تدوین برنامه بلندمدت، از متخصصان برنامه ریزی توسعه استفاده شود و در تدوین برنامه بلندمدت از تجربه کشورهای آسیایی نظیر چین، هند و عربستان مورد بررسی قرار گیرد.
این جلسه با بحث و بررسی اعضای نشست در خصوص سند الگو ادامه یافت. دکتر زالی، عضو مرکز الگوی پیشرفت در این جلسه با بیان اینکه نظریه منتخب ما در برنامه چشم انداز چیست؟ عنوان کرد که مایه اصلی این سند، توسعه است و این الگو برخلاف چیزی که برخی از حاضران در این جلسه مطرح کردند، مسئله محور است تا از حرکت های زیکزاکی در کشور جلوگیری کند. اعضای شورای بررسی متون با مطرح کردن مباحثی در خصوص این الگو اظهار کردند که نقش مردم در این الگو، نسبت آن با قانون اساسی و همچنین ضمانت اجرایی آن معلوم نیست و این جلسه با بحث و گفت و گوی اعضای شورای بررسی متون و اعضای الگو تا زمان افطار ادامه یافت.
شایان ذکر است، گزارش مبسوط این نشست به زودی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

 

کلید واژه ها: سند الگوی پایه پیشرفت در پژوهشگاه پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :