گزارش نشست رهیافت‌ها، مسئله‌یابی و طرح پژوهش

۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۶۶۴۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۰۴

 

نخستین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشکده زبان و ادبیات، با عنوان کلیِ«پژوهش‌های ادبی و مسائل آن» صبح روز شنبه 12 اسفند در سالن اندیشه برگزار شد.

در این نشست تخصصی با عنوان «رهیافت‌ها، مسئله‌یابی و طرح پژوهش»، دکتر احمد رضی (رئیس دانشگاه گیلان) و دکتر یوسف محمدنژاد (رئیس پژوهشکده زبان و ادبیات) سخنرانی کردند. در ابتدای جلسه، دبیر نشست، دکتر مریم شریف‌نسب توضیحاتی درباب ادبیات، پژوهش ادبی و پرسش‌هایی که در نظر است در این نشست‌ها مورد مداقه قرار گیرند، ارائه داد. پس از آن دکتر محمدنژاد درباره «طرح تحیق و مسائل مربوط به آن در پژوهش‌های ادبی» به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا با نشان‌دادن نمونه‌ای از طرح‌نامه‌های موجود، به بیان ایرادهای ساختاری و محتوایی آن پرداخت و سپس درباره ضرورتِ ایجاد الگوهای طرح تحقیقات ادبی سخن گفت و مسئله، فرضیه و چارچوب نظری را سه شاخصه مهمی معرفی کرد که باید در تدوین طرح تحقیقاتی مورد دقت‌نظر بیشتری قرار گیرد.

در ادامه نشست، دکتر احمد رضی به «مهارت مسئله‌یابی در پژوهش‌های ادبی» پرداخت و توجه به پدیده‌های کمتر شناخته‌شده، طرح پرسش‌های متعدد و متنوع درباره پدیده‌های ادبی، تجزیه مشکل به چند مسئله، توجه به رابطه‌ها، نگاه تطبیقی و مقایسه‌ای به پدیده‌های ادبی، نگاه میان‌رشته‌ای به پدیده‌های ادبی و نگاه کارکردگرایانه به پدیده‌های ادبی را از جمله راه‌های مسئله‌یابی برای پژوهش‌های ادبی برشمرد.

شایان گفتن است که نشست دوم از این سلسله نشست‌ها اردیبهشت ماه سال آتی در پژوهشکده زبان و ادبیات برگزار خواهد شد و در پایان نشست‌ها نیز ان شاالله سخنرانی‌ها در قالب مجموعه مقاله به چاپ خواهد رسید.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :