نشست بازخوانی تصویر شهر در سینما ایران (نمایش رنج تهران) برگزار شد

۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۱:۲۳ کد : ۱۶۶۲۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۲۰
نشست بازخوانی تصویر شهر در سینما ایران (نمایش رنج تهران) برگزار شد

نشست روز سه شنبه 8/12/96
-    با برنامه‌ریزی و هماهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و رسانه نشستی با عنوان« بازخوانی تصویر شهر در سینمای ایران (نمایش رنج تهران) » با حضور سرکار خانم محمودی، محقق و استاد دانشگاه در روز 8 اسفندماه در سالن ادب پژوهشگاه برگزار گردید.
-    در ابتدای جلسه آقای دکتر محمود کریمی علوی، رئیس محترم پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ضمن خوشامدگویی به اعضا و حاضرین در جلسه ، مقدمه ای از تاریخچه و برگزاری نشست های قبلی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات ارائه دادند.
-    در ادامه جلسه، سخنران محترم ، سرکار خانم دکتر بهارک محمودی به ارائه سخنرانی خود پرداخت. وی اظهار داشت که مطالب بیان شده مبتنی بر انجام پایان نامه و رساله دوران دانشگاهی شان و با موضوع سینما بوده است. تهران سرای سینمای ایران است و سینما همیشه به تهران چشم داشته است. ولی روی خوشی به تهران نداشته است. نگاه بد بینانه به تهران طی صد سال سینمای ایران را شاهد بودیم. رسانه های تصویری قدرت ساخت واقعیت را دارند. در انجام این پژوهش، از هر دهه و از هر نسل ، سه فیلم و در مجموع سی فیلم را انتخاب ، تجزیه و تحلیل کردیم.
سوال اصلی؛ مواجه این فیلم های سینمایی با شهر است. فیلم ها دیده شده، تحلیل محتوای ضمنی انجام شده، با نمونه پژوهش برای مصاحبه و نظر سنجی صحبت شد. نتایج نشان می دهد که تهران همیشه با سلطه مسائل شهری بازنمایی شده است. سه مضمون : مهاجرت ، مسکن و کار در اینها دیده شده است. سینما ، تصویری تلخ، مخوف و مصیبت بار برای شهر تهران به ارمغان آورده است. در این فیلم هی سینمای، تهران همیشه مسائل ریشه داری داشته که طی زمان حل نشده و فقط شکل مواجهه فیلم تغییر کرده است. البته این باور وجود دارد که در سینما فقط مسائل تهران پرداخته شده و ظرفیت های تهران مورد غفلت واقع شده است.
در جمع بندی میتوان گفت؛ سینما چه چیزهایی از شهر به ما گفته و چه چیزهایی نگفته است . سینما، تهران را در منظری از مسائل و مشکلات و در غیبت زندگی و بهروزی و شادی های موجود می بیند. انتقاد اصلی این است که نگاه یکسوگرانه فیلمسازان به شهر بدبینانه است و تصویر شیرین از این شهر مورد غفلت واقع شده است.
در پایان این نشست، سخنران محترم به سؤالات حاضران پاسخ گفتند.

 

کلید واژه ها: بهارک محمودی تصویر شهر در سینمای ایران محمود کریمی علوی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :