سفر دکتر قبادی و مسئولین وزارت علوم و تحقیقات کشورمان به لبنان

۲۶ آبان ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۴۴۵۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۲۷
سفر دکتر قبادی و مسئولین وزارت علوم و تحقیقات کشورمان به لبنان


دکتر حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با هیأتی از وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری به ریاست دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی این وزارتخانه به بیروت پایتخت لبنان سفر کردند. در این سفر قرار است مسئولین اعزامی کشورمان به منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه، دیدارهایی با رؤسای برخی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی لبنان برگزار کنند که گزارش این سفر به نقل از سایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از نظرتان می گذرد:


به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هیأت اعزامی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری ایران به ریاست دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی این وزارتخانه، به منظور گسترش همکاری‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی میان دو کشور، دوشنبه (24 آبان) وارد بیروت پایتخت لبنان شد.
اعضای این هیأت را حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، غلامحسین خواجه، رییس دانشگاه شهید چمران اهواز و کریم لویمی‌مطلق، رییس مرکز همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه شهید چمران، تشکیل می‌دهند. همچنین محمد کافی، رییس دانشگاه فردوسی مشهد و احسان قبول، رییس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان این دانشگاه، بعد از ظهر همان روز از مشهد وارد بیروت شدند و به این هیأت علمی، پیوستند.
هیأت دانشگاهی ایران در اولین برنامه خود در بیروت، نشستی با محمدمهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار کرد که در آن، گزارشی از وضعیت آموزش عالی و دانشگاه‌های لبنان و نیز روابط علمی و دانشگاهی دو کشور توسط رایزن فرهنگی کشورمان ارایه شد.
همچنین پس از تشریح برنامه سفر هیأت و جلسات و بازدیدها، مهم‌ترین محورهایی که در این سفر در سطح نظام آموزش عالی کشورمان و نیز دانشگاه‌های شهید چمران، فردوسی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مورد توجه خواهد بود، مورد بررسی قرار گرفت.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/43023.JPG

دیدار با معاون وزیر آموزش عمومی و عالی لبنان
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت همراه همچنین با احمد جمال، معاون وزیر آموزش عمومی و عالی لبنان که بالاترین مقام مسئول آموزش عالی در این کشور است، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، طرفین ضمن ارایه گزارشی از وضعیت آموزش عالی کشورهای خود به بررسی روش اجرای توافقنامه‌های امضاشده میان دانشگاه‌های دو کشور، همکاری‌های علمی و پژوهشی، تبادل اساتید و دانشجویان  و سایر زمینه‌های تعامل علمی دو کشور پرداختند.
در این دیدار، احمد جمال، ضمن تأکید بر جایگاه و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران، خواستار انتقال تجربیات این کشور، به ویژه در زمینه بعضی رشته‌های خاص، سازماندهی و نظارت بر کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه‌ها و بالا بردن سطح علمی مراکز آموزشی علمی شد.

دیدار با رییس دانشگاه اسلامی لبنان
اعضای هیأت عالی رتبه وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری همچنین با خانم دینا المولی، رییس دانشگاه اسلامی (وابسته به مجلس اعلای شیعیان لبنان) دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار نیز خانم المولی که پیش از این از مسئولان دانشکده حقوق دانشگاه ملی لبنان بوده، علاوه بر همکاری‌های دانشگاهی خواستار همکاری‌ علمی در زمینه‌های حقوقی، به ویژه حقوق ژنتیک و اخلاق پزشکی شد.
پس از این دیدار هیأت وزارت علوم به همراه دینا المولی، ضمن سفر به شهر وردانیه در جنوب بیروت، از پردیس جدید دانشگاه اسلامی که در 170 هزار متر مربع ایجاد شده و در فاز نخست آن، هشت ساختمان با زیربنای 33 هزار متر در زمینی به وسعت 50 هزار متر احداث و بهره‌برداری از آن شروع شده است و نیز از دو سالن هزار و 250 نفری همایش‌ها، نمازخانه، کتابخانه، دانشکده فنی آزمایشگاه‌های آن و بعضی امکانات ورزشی و رفاهی این پردیس بازدید کردند.
هیأت وزارت علوم و تحقیقات و فناوری پس از آن، با بازگشت به پردیس اصلی دانشگاه اسلامی در شهر خلده در جنوب بیروت، در ضیافت ناهار رییس دانشگاه که رؤسا و معاونان دانشکده‌های مطالعات اسلامی، ادبیات، گردشگری، مدیریت، پرستاری، حقوق و تنی چند از استادان در آن حضور داشتند، شرکت کردند.
همچنین در بعد از ظهر روز نخست حضور هیأت ایرانی در لبنان، این هیأت ضمن بازدید از روضه الشهیدین، بر مزار شهدای مقاومت به ویژه شهید عماد مغنیه و فرزند وی جهاد مغنیه، شهید مصطفی بدرالدین و شهید سمیر قنطار، فاتحه خواندند و با بعضی از خانواده‌های شهدا که در محل حضور داشتند به گفت‌وگو پرداختند.
بنا بر اعلام این گزارش، این هیأت در ادامه سفر خود به لبنان، جلسات و بازدیدهایی با مسئولات علمی کشور لبنان و رؤسای دانشگاه‌های مختلف خواهند داشت.
انتهای پیام/

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :