دکتر قبادی: هدف از برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس، شناساندن و تداوم ارزش‌های دفاع مقدس است

۱۲ مهر ۱۳۹۶ | ۰۹:۰۷ کد : ۱۴
تعداد بازدید:۹۰۳
دکتر قبادی: هدف از برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس، شناساندن و تداوم ارزش‌های دفاع مقدس است

مراسم بزرگداشت «هفته دفاع مقدس» به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و با حضور سرهنگ جعفری، مدیر مرکز آموزش مرکز معارف جنگ ارتش، روز سه‌شنبه سوم مهرماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: «ما باید پیش از برگزاری چنین مراسمی، به هدف از برگزاری آنها بیندیشیم. آیا برگزاری این مراسم فقط نوعی امر متعارف و عادت است یا اینکه می‌تواند هدفی فراتر از آن داشته باشد؟». وی برای پاسخ به این سؤال با استناد به حکمتی از امام علی(ع) مبنی بر آنکه «بَقِیَّهُ السَّیْفِ أَبْقَى عَدَداً وَ أَکْثَرُ وَلَداً»، به این سوال چنین پاسخ داد: «هدف از برگزاری هفته دفاع مقدس افزایش دایره مخاطبان است تا ارزش‌های دفاع مقدس شناسانده و تداوم یابد و به نسل‌های بعد منتقل شود». ضرورت شناساندن ارزش‌های دفاع مقدس آنگاه روشن‌تر می‌شود که بحران‌ها و چالش‌های حوزه جوانان و نخبگان را بهتر دریابیم و از جمله برای نمونه به پدیدۀ شکاف بین‌نسلی توجه کنیم.
 

دکتر قبادی با ابراز تأسف از اینکه براساس آمار و ارقام به‌دست آمده از یونسکو، در سال 2009 ایران به عنوان کشوری معرفی می‌شود که بالاترین فرار مغزها را داشته است، گفت: «با بازکاوی جامع ارزش‌های دفاع مقدس و برگزاری نشست‌های علمی بیشتر در این حوزه، می‌توان ارزش‌های دفاع مقدس را بیشتر به نسل‌های جوان‌تر شناساند و به نسل‌های بعد منتقل کرد». وی افزود: «جنگ بخشی از واقعیت سرزمین‌مان است و موجب پیدایش نوعی ادبیات، هم به معنای عام و هم به معنای خاص، شده است که با نگاه فرهنگی می‌توانیم نحوه استدلال خود از این ارزش‌ها را برای نسل‌های فردا تبیین کنیم.»

رئیس پژوهشگاه در ادامه، پیشنهادهایی برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و تداوم آن مطرح کرد و گفت: اولین پیشنهاد من این است که دست‌اندرکاران دفاع مقدس باید از گفتمان درون متنی خارج شوند تا همه افراد و اقشاری را که در جنگ شرکت داشتند، بشناسیم و با کمک آنها به انتقال ارزش‌های جنگ بکوشیم و دانسته‌های خود را به مخاطبان انتقال دهیم. دوم اینکه نگاه فرهنگی به جنگ داشته باشیم. تحلیل فرهنگی از جنگ می‌تواند یکی دیگر از عوامل تداوم ارزش‌های جنگ و دفاع مقدس باشد و در این راستا تاریخ، تمدن و اسطوره‌های کشورمان باید مورد توجه قرار گیرد. سومین پیشنهاد، کوشش همه جانبه برای همساز و سازگار جلوه دادن عناصر و مؤلفه‌های هویت ایرانی و دینی است که یکی از عوامل مهم پیروزی و رشادت‌های رزمندگان ما در جنگ بود و چهارم آنکه از زاویه زیبایی‌شناسی، ادبیات و هنر بیشتر به ارزش‌های جنگ بپردازیم و غیرمستقیم به تبلیغ آنها توجه کنیم.

دکتر قبادی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر این نکته که برای ما جنگ موجب تلائم و پیوند بیشتر آیین و رسوم ملّی و دینی شده است، گفت: «احترام به رزمندگان، احترام به شرف ایرانی است؛ احترام به جانبازان، احترام به عزت ایران است و فروتنی در مقابل شهیدان این سرزمین، فروتنی در مقابل شرف و عزت هر مسلمان است. اینها جزئی از واقعیت‌های سرزمین ماست و باید بتوانیم آنها را بیشتر بازکاوی کنیم و به نسل‌های جوان و دانشجویان امروزی بشناسانیم.»

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :