دکتر طاهره ایشانی در گفتگو با ایبنا: شورای عالی انقلاب فرهنگی متن نشست‌ کرسی‌های تخصصی را منتشر می‌کند/ برگزاری کرسی در گرو مولف بودن سخنران است

۱۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۳۲۲۱ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۳۴۱

گفت‌وگوی ایبنا با رئیس دفتر کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 طاهره ایشانی، رییس دفتر کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی متن کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی پژوهشگاه را منتشر می‌کند. به گفته وی یکی از اولویت‌های دفتر برای برگزاری کرسی‌های نقد این است که سخنران باید درباره ایده خود دارای تالیفاتی مانند کتاب یا مقاله باشد.

 ایشانی: شورای عالی انقلاب فرهنگی متن نشست‌ کرسی‌های تخصصی را منتشر می‌کند/ برگزاری کرسی در گرو مولف بودن سخنران است

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دفتر کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از شهریور ماه سال گذشته آغاز به کار کرده است. طاهره ایشانی مسئولیت تاسیس این دفتر را بر عهده دارد. وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا به برخی از اقدامات این دفتر از زمان تاسیس آن تا کنون پرداخته است.

 

برگزاری کرسی نقد؛ دوری از سخنرانی‌های صِرف

ایشانی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای تاسیس دفتر کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در پژوهشگاه با دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی رایزنی‌های مقتضی انجام گرفت و شورا نیز حمایت خود از برگزاری این کرسی‌ها را اعلام کرد.

 

وی درباره لزوم تاسیس این دفتر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: همان طور که می‌دانید، بیشتر سخنرانی‌های برگزار شده در پژوهشگاه صرفا به‌صورت سخنرانی است و کمتر مورد نقد حاضران و سایر سخنرانان قرار می‌گیرد، همچنین ممکن است در بهترین حالت در پایان نشست چند سوال از سوی حاضران مطرح شود. برای دوری و اجتناب از برگزاری سخنرانی‌های صِرف ایده تاسیس دفتر کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی مطرح شد و سرانجام این دفتر در بهمن ماه سال 1393 تاسیس شده اما به‌طور رسمی کار خود را از شهریور سال گذشته آغاز کرد.

 

نقدی سالم در کرسی‌های نظریه‌پردازی

ایشانی با اشاره به این‌که کرسی‌های این دفتر در حوزه علوم انسانی برگزار می‌شود، گفت: قرار است این دفتر در سه شاخه مناظره، عرضه و نقد ایده علمی و سلسله نشست‌ها به فعالیت خود ادامه دهد. در حال حاضر بیشترین تمرکز بر «عرضه و نقد ایده علمی» است.

 

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه گفت‌و‌گو با ایبنا به فراهم‌آوردن فضای سالم نقد در برگزاری کرسی‌ها اشاره کرد و افزود: در این کرسی‌ها ایده و سخنان سخنران توسط حاضران نقد می‌شود. مخاطبان در این کرسی‌ها بدون سوگیری و جانبداری ایده مطرح شده را نقد کرده و سخنران به نقد آنها پاسخ می‌دهد.

 

ایشانی با تاکید بر این‌که یکی از شروط برگزاری کرسی‌های نقد در مولف بودن سخنران است، گفت: سخنران باید درباره ایده خود دارای تالیفاتی مانند مقاله و یا کتاب باشد تا بتواند کرسی مورد نظر خود را برگزار کند.

 

کرسی «تخصصی»؛ ایده ملی

وی ادامه داد: کرسی‌های برگزار شده از سوی این دفتر همگی «ترویجی» هستند. قرار است از میان آنها کرسی بهتر انتخاب و به عنوان کرسی «تخصصی» ارائه شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز متن کرسی تخصصی را منتشر می‌کند، همچنین کرسی «تخصصی» به عنوان یک «ایده ملی» در سطح کشور مطرح می‌‌شود.

 

ایشانی دانشگاه علامه طباطبایی را به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیش‌رو در برگزاری کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی معرفی کرد.

 

رییس دفتر کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی درباره برنامه‌های این دفتر در سال‌جاری گفت:‌ در نظر داریم هر دو هفته یکبار کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار کنیم.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :