دوره آموزشی : کارگاه ترسیم و تفسیر نیمرخ شناختی کودک بر اساس راهنمای اصلی نسخه چهارم آزمون وکسلر

۰۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۴:۵۰ کد : ۱۲۷۹۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۴۶
دوره آموزشی :  کارگاه ترسیم و تفسیر نیمرخ شناختی کودک بر اساس راهنمای اصلی نسخه چهارم آزمون وکسلر

پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوره آموزشی « ترسیم و تفسیر نیمرخ شناختی کودک بر اساس راهنمای اصلی نسخه چهارم آزمون وکسلر » را برگزار می‌ نماید.

به گواه بسیاری از انجمن­های علمی و پژوهشی معتبر دنیا، آزمون هوش وکسلر نه تنها در میان آزمون­های هوش بلکه در بین کلیه آزمون­های روان­شناختی مورد استفاده در مجموعه­های درمانی و پژوهشی، پرکاربردترین آزمون در دنیا به شمار می­رود و از جایگاهی ممتاز و بی­­بدیل در سنجش و ارزیابی­های روان­شناختی برخوردار است. این اهمیت به واسطه کاربردهای بسیار زیادی است که این آزمون در حوزه­های متنوع علمی و کاربردی روان­شناسی دارا است. برای مثال روان­شناسانی که در امور تعلیم و تربیت به فعالیت می­­پردازند، از آن برای شناسایی افراد دارای استعداد یادگیری بالا بهره می­گیرند. روان­شناسان شناختی و عصب­روان­شناسان هم از آن برای مطالعه اثرات صدمات مغزی بر فعالیت­های ذهنی افراد استفاده می­کنند. این آزمون حتی توسط برخی از روان­شناسانی که به روان­شناس قانونی موسومند برای این که متوجه شوند یک نوجوان به لحاظ ذهنی و هیجانی به بلوغ قانونی رسیده است یا خیر، مورد کاربرد قرار می­گیرد. روان­شناسان مدرسه نیز اگر بخواهند توانایی بهره­بردن آزمون شونده از یک برنامه آموزشی ویژه را پیش­بینی کنند و یا تعیین کنند که آیا ناتوانی یادگیری زیربنای عملکرد تحصیلی ضعیف آزمون شونده در مدرسه است یا خیر، به احتمال زیاد آزمون هوش وکسلر اولین انتخاب آنها خواهد بود.

تاکنون چهار ویرایش از آزمون هوش وکسلر منتشر شده است (نسخه یکم، 1955؛ تجدیدنظر شده، 1981؛ نسخه سوم، 1997؛ و نسخه چهارم، 2003). نسخه­ چهارم که آخرین نسخه این آزمون است شامل 15 خرده آزمون شباهت­ها، واژگان، درک مطلب، طراحی مکعب­ها، مفاهیم تصویری، استدلال تصویری، فراخنای ارقام، توالی حرف عدد، رمز نویسی، نمادیابی، اطلاعات، استدلال کلامی، تکمیل تصاویر، حساب و خط­زنی است که با اجرای آنها می­توان یک آگاهی نسبتا جامع از توانایی­های شناختی کودکان به دست آورد.

با توجه به کاربرد بسیار زیاد این آزمون، فراگیری نحوه اجرا و تفسیر آن برای همه دانشجویان و فارغ­التحصیلان روان­شناسی که می­خواهند خدمات حرفه­ای مشاوره و روان­شناختی داشته باشند ضرورت دارد.

محتوای دوره و اهم سرفصل‌های مطالب دوره به شرح زیر می باشد:

-         معرفی کلی آزمون وکسلر؛ اجرای عملی و نمره­گذاری خرده­آزمون­های مربوط به مولفه درک کلامی (شباهت­ها، واژگان، درک مطلب، اطلاعات و استدلال کلامی)؛ تفسیرنظری (نمرات بالا و پایین در این خرده­آزمون­ها بیانگر چه چیزی است؟)

-         اجرای عملی و نمره گذاری خرده آزمون های مربوط به مولفه استدلال ادراکی (طراحی مکعب ها، مفاهیم تصویری، استدلال تصویری و تکمیل تصاویر)؛ تفسیرنظری (نمرات بالا و پایین در این خرده آزمون ها بیانگر چه چیزی است؟) 

-         اجرای عملی و نمره گذاری خرده آزمون های مربوط به مولفه حافظه کاری (فراخنای ارقام، توالی حرف عدد و حساب)؛ تفسیرنظری (نمرات بالا و پایین در این خرده آزمون ها بیانگر چه چیزی است؟) 

-         اجرای عملی و نمره گذاری خرده آزمون های مربوط به مولفه سرعت پردازش (رمز نویسی، نماد یابی و خط زنی)؛ تفسیرنظری (نمرات بالا و پایین در این خرده آزمون ها بیانگر چه چیزی است؟) 

-         نمره گذاری کلی آزمون بر اساس دستورالعمل نسخه اصلی؛ ترسیم نیمرخ شناختی کلی آزمون شونده  و تفسیر آن

مدرس این کارگاه جناب آقای دکتر روح ­الله شهابی (دکتری روان­شناسی تربیتی از دانشگاه تهران و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی ) است.

مدت زمان دوره : 10 ساعت (1 جلسه 10 ساعته)

ساعت برگزاری : 19-8           

روز برگزاری : پنج شنبه

تاریخ برگزاری دوره :  8 بهمن ماه 94

به شرکت کنندگان گواهی نامه علمی و رسمی شرکت در دوره آموزشی ارائه خواهد شد. این گواهی نامه قابل ترجمه و مورد تایید وزارت علوم, تحقیقات و فناوری می باشد.

هزینه ثبت نام:1/000/000 ریال

دانشجویان و اعضای هیات علمی : 800/000 ریال

ثبت نام گروهی شامل تخفیف می باشد.

شماره حساب: 5892101144648256

بانک سپه شعبه آ اس پ / به نام حبیب صحرائی خامسلو

 ارائه اصل رسید پرداخت  بانکی الزامی است.

ارائه اصل رسید پرداخت  بانکی الزامی است.

علاقمندان با مراجعه به سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگ ثبت نام را تکمیل و همراه با مدارک مورد نیاز به مرکز آموزش های تخصصی کاربردی علوم انسانی تحویل دهند و یا اسکن مدارک مذکور را به نشانی اینترنتی ارسال نمایند.

برای مشاوره و ثبت نام، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16 با شماره تلفن  88624485 و 88608984 سرکار خانم عبدالهی تماس بگیرید.

نشانی ثبت نام و مکان برگزاری دوره : تهران - بزرگراه کردستان - نبش خیابان 64 غربی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

نشانی ثبت نام اینترنتی :

workshop.ihcs@gmail.com

کانال تلگرام مرکز : workshopihcs @

مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی علوم انسانی

مدارک لازم جهت ثبت نام در دوره‌های آموزشی :

  1. برگ تکمیل شده ثبت نام
  2. اصل فیش بانکی
  3. کپی کارت ملی
  4. کپی مدرک برای استفاده از تخفیف

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :