گفت و گوی شبستان با دکتر فتح اللهی و دکتر مقدم حیدری به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس پژوهشگاه

۲۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۲۶۱۰ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۹۳۳

ناگفته های اساتید علوم انسانی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
از روشنی چراغ پژوهش تا پُر کردن خلاءعلوم انسانی در یک پژوهشگاه
خبرگزاری شبستان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آن خلاء ای که دانشگاه های کشور در خود داشته و نمی توانند به صورت تخصصی به پژوهش در حوزه علوم انسانی بپردازند را به خوبی پُر کرده است.

 محمدعلی فتح الهی، مسوول پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به عملکرد این پژوهشگاه در پنجاهمین سالگرد تاسیس آن گفت: پس از مدت طولانی که از راه اندازی این نهاد علمی می گذرد، ما می توانیم ارزیابی خوب و مثبتی نسبت به عملکرد آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این راستا اگر نگاهی به منشورات پژوهشگاه اعم از کتاب و مقالات علمی و پژوهشی داشته باشیم، متوجه می شویم این نهاد ادبیات قابل توجهی از سهم علوم انسانی در کشور داشته و تولیدات آن در این زمینه را نمی توان نادیده گرفت و این امر کمک شایانی به تولید علم کرده است.

فتح الهی با تاکید بر این که مهم تر از آن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاثیرگذاری روانی و اجتماعی مهمی در سطح کشور داشته است، ابراز کرد: در حقیقت این نهاد جایگاه علوم انسانی را در عموم مسائل مختلف کشور به ویژه در سطح مدیریتی ارتقا بخشید با توجه به این که علوم انسانی می تواند نقش تعیین کننده ای در حل مشکلات کشور ایفا کرده و رفتارهای مدیریتی جدیدی عرضه کند.

وی تاکید کرد: بنابراین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آن خلاء ای که دانشگاه های کشور در خود داشته و نمی توانند به صورت تخصصی به پژوهش در حوزه علوم انسانی بپردازند را به خوبی پُر کرده و این نهاد مکمل نظام آموزشی در حوزه علوم انسانی است و به تدریج نقش آن در کشور و عرصه های مدیریتی رو به افزایش است.

مسوول پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: این پژوهشگاه می تواند در آینده، در راستای کاربردی کردن علوم انسانی که در کشور مطرح است، نقش جدی تری ایفا کند.

دکتر مقدم حیدری: پژوهشگاه علوم انسانی در ایجاد فضای نشاط علمی موفق بوده است


این گزارش می افزاید: غلامحسین مقدم حیدری، رییس پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: این نهاد با تاسیس پژوهشکده ها و گروه های جدید علمی توانسته است اقدام مناسبی در راستای تولید علم داشته و فضایی با نشاط علمی در میان پژوهشگران به وجود آورد.

وی ادامه داد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تنهاترین و بزرگترین پژوهشگاه در کشور است که در زمینه علوم انسانی فعالیت کرده و توانسته جمعی از اساتید برجسته و صاحب نظر را گرد هم آورد.

مقدم حیدری در پایان با اشاره به چشم اندازه آینده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خاطر نشان کرد: امیدوارم با روند و رویکردی که این نهاد علمی در پیش گرفته است بتواند نقش مهمی در تحول علوم انسانی ایجاد کند.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :