دکتر صفار مقدم در گفت و گو با ایبنا: جشن ما گرامیداشت نیم قرن پژوهش های علوم انسانی است

۲۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۲:۵۸ کد : ۱۲۶۰۷ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۹۲۰
مدیر گروه پژوهشی زبان‌شناسی کاربردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح کرد
علوم انسانی امروز با چالش‌های هویتی و کاربردی مواجه است
بنیاد فرهنگ ایران نخستین نهاد پژوهشی در ایران

احمد صفارمقدم، مدیر گروه پژوهشی زبان‌شناسی کاربردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: علوم انسانی در طول تاریخ دوران اسلامی ایران از مبانی اصلی رشد فرهنگی و اجتماعی بوده و بیش از هر حوزه دیگری در ارتقاء سطح فرهنگ و حفظ استقلال کشور تأثیر گذاشته است اما این حوزه، با همه ارج و منزلتی که دارد، اکنون با چالش‌های کاربردی و هویتی مواجه است.
علوم انسانی امروز با چالش‌های هویتی و کاربردی مواجه است/ بنیاد فرهنگ ایران نخستین نهاد پژوهشی در ایران
 
احمد صفارمقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس این پژوهشگاه اظهار کرد: مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال تأسیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بر مبنای تأسیس بنیاد فرهنگ ایران در مهرماه 1343 برگزار می‌شود، که در واقع گرامیداشت نیم قرن پژوهش‌های علوم انسانی در ایران به‌شمار می‌آید.

وی ادامه داد: بنیاد فرهنگ ایران به‌ حق نخستین نهاد پژوهشی کشور است که با حضور مؤسس دانشمند دکتر پرویز ناتل خانلری و گروهی از محققان صادق و مخلص، بدون هیچ گونه توقعی یا برخورداری از امکانات کافی، مجموعه بزرگی از کارهای پژوهشی ارزشمند در حوزه علوم انسانی را شروع کردند و با اراده و همت آنها را به ثمر رساندند.

به گفته صفارمقدم، از این نظر تأسیس بنیاد فرهنگ ایران را می‌توانیم سرآغاز تحقیقات علوم انسانی به‌صورت رسمی و سازمانی و به عبارتی، تولد حوزه پژوهش در علوم انسانی کشور بدانیم.

وی تاکید کرد: علوم انسانی در طول تاریخ دوران اسلامی ایران، از مبانی اصلی رشد فرهنگی و اجتماعی بوده و بیش از هر حوزه دیگری در ارتقاء سطح فرهنگ و حفظ استقلال کشور تأثیر گذاشته است اما این حوزه، با همه ارج و منزلتی که دارد، اکنون با چالش‌های کاربردی و هویتی مواجه است.

این استاد دانشگاه افزود: از سوی دیگر می‌دانیم که در میان همه نهادهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی فعال در حوزه علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ‌لحاظ پیشینه پنجاه‌ساله پژوهشی، برخورداری از بیشترین نیروی علمی کارآمد، بالاترین سطح تجارب علمی و وجود گرایش‌های مختلف، یقیناً شرایط لازم را برای مقابله با چالش‌های مورد اشاره و ارتقاء کارآمدی آن حوزه دارد.

مدیر گروه پژوهشی زبان‌شناسی کاربردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایان سخنانش یادآور شد: از این‌ رو، تلاش روزافزون مجموعه مدیریت، هیأت علمی و بخش‌های دیگر پژوهشگاه در اعتلای فرهنگی و اجتماعی کشور بسیار امیدوارکننده است.

مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوشنبه 21 دی ماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :