گزارش اجمالی سفر استانی معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه به سیستان و بلوچستان

۰۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۷:۵۵ کد : ۱۲۳۴۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۶۲
گزارش اجمالی سفر استانی معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه  به سیستان و بلوچستان
روز جمعه 22 آبان 1394 ، هیات اعزامی معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی به شهر زاهدان سفر کرد که گزارشی از ماحصل سفر گروه اعزامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از نظرتان می گذرد:

در فهرست سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های پنج ساله معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه یکی از نکات مورد تاکید ، پیوند طرح‌های پژوهشی اعضای هیات علمی به مسائل فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی است. آشنایی مستقیم و مواجهه آشکار استادان پژوهشگاه با مؤلفه‌های انسانی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی استان‌های کشور ، یکی از راه‌های عملیاتی کردن سیاست مذکور است. به همین سبب ، چند سفر استانی تا پایان 1394 در برنامه‌های معاونت فرهنگی قرار گرفته بود که در آبان ماه سال جاری به انجام رسید .

در مرحله اجرای سیاست‌های مرتبط با سفرهای استانی ، گزینش استان‌ها و شهرها با توجه به میزان حساسیت آن‌ها در نهادهای تصمیم‌گیر و سیاستگذار کشور صورت گرفت . برای نمونه ، توجه به ظرفیت‌های توسعه در مناطقی که به سبب شکاف‌های قومی یا مذهبی مغفول مانده‌اند از اطراف این سفرهاست که از جمله آن‌ها ، سیستان و بلوچستان است.

روز جمعه 22 آبان 1394 ، هیات اعزامی معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی  به شهر زاهدان سفر کرد. اعضای گروه بر اساس فعالیت‌ها و وظایف تعریف شده که در پی آمده است، طی یک نشست مقدماتی با استاندار سابق سیستان و بلوچستان در پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی ، تعامل و گفتگوهای فرهنگی خود را با سطح مدیریت استان آغاز کرد:

-      خانم دکتر اشرف بروجردی (معاون محترم فرهنگی اجتماعی /سرپرست گروه)
-      آقای دکتر نعمت الله فاضلی (عضو هیات علمی پژوهشکده علوم اجتماعی /دارای تخصص در برنامه ریزی شهری)
-     
خانم دکتر فاطمه جان احمدی (عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء /استاد مدعو در دانشگاه سیستان و بلوچستان و آگاه به مسائل استانداران و دانشجویان)
-     
آقای دکتر سیروس نصر الله زاده (عضو هیات علمی پژوهشکده زبان‌شناسی /آشنا با تاریخ و گویش‌های منطقه و میراث فرهنگی )
-     
خانم دکتر زهرا حیاتی (عضو هیات علمی پژوهشکده ادبیات/ عضو کارگروه مطالعات مربوط به استان سیستان و بلوچستان در پژوهشکده فناوری سازی در علوم انسانی و اجتماعی).
-     
آقای منوچهر صابر (کارشناس ارشد فرهنگی / مدیر اجرایی سفرهای استانی در معاونت فرهنگی و اجتماعی ).

 

گروه اعزامی معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده در دو برنامه کلی حضور یافتند :


الف: بازدید از زندگی شهری یا مراکزی که بازتاب دهنده آسیب‌های اجتماعی هستند، مانند مرکز بازپروری زنان معتاد در شیرآباد ،خانه (پرورشگاه) کودکان گرفتار در دام مواد مخدر ، مدارس حاشیه شهر چابهار و شرایط اسف‌بار زیستی و تحصیلی .


ب: دیدار با مسئوولین سیاسی و محافل دانشگاهی مانند حضور در جلسه گردهم‌آیی استادان دانشگاه سیستان و بلوچستان ، حضور در نشست مشترک با دانشجویان دانشگاه، دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان ، شرکت در جلسه مشترک استانداری و مشاوران جوان فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها؛ دیدار با اعضای شورای شهر زاهدان و مذاکره با فرماندار چابهار جهت ورود پژوهشگاه به یکی از طرح‌های مطالعاتی مرتبط با توسعه سواحل مکران.


گزارش تفصیلی این سفر از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی ارائه خواهد شد یادآور می شود در پایان سفرهای استانی مرحله اول، نقش معاونت فرهنگی و اجتماعی در برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه و تاثیر آن بر طرح‌های پژوهشی ، تدوین شده است که در اختیار معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار خواهد گرفت.























فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :